Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-ANZD-GOA-04
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka angielskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

Cel kursu: Analiza struktury angielskich zdań prostych i złożonych w języku oraz przedstawienie podstawowych pojęć z dziedziny semantyki.

Program kursu: Pierwszy semestr poświęcony jest składni. Punkt wyjścia stanowią takie pojęcia jak gramatyka, kompetencja i performancja, intuicja rodzimego użytkownika języka. Studenci uczą się rozpoznawać składniki zdań i określać ich funkcje, a także przedstawiać strukturę zdań w postaci znaczników frazowych. Ponadto zapoznają się z rodzajami zdań złożonych w języku angielskim. Następnie poznają problematykę związaną ze znaczeniem w języku, zaznajamiając się z semantyką i innymi dyscyplinami badającymi znaczenie, z możliwymi sposobami rozumienia pojęcia znaczenia, sensem i odniesieniem oraz relacjami sensu, rolą kontekstu językowego i pozajęzykowego. Poznają także teorię aktów mowy i maksymy konwersacyjne Grice’a.

Literatura:

Burton-Roberts, J. 1987. Analyzing Sentences. An Introduction to English Syntax. London: Longman.

Grundy, P. 1995. Doing Pragmatics. London: Edward Arnold.

Hurford, J. i Heasley, B. 1983. Semantics: A Coursebook. Cambridge: CUP.

Palmer, F. R. 1976. Semantics. A New Outline. Cambridge: CUP.

Radford, A. 1989. Transformational Grammar. A First Course. Cambridge: CUP.

Wymagania wstępne: Ukończenie kursu Gramatyki opisowej: Fonetyka i fonologia w semestrze 1 i 2.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)