Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-ANZD-PSL-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Cel kursu: przedstawić elementy z różnych obszarów wiedzy psychologicznej przydatne dla kierunku nauczycielskiego Program kursu: I. Główne koncepcje psychologiczne człowieka • Koncepcje psychodynamiczne • Koncepcje behawioralne • Koncepcje poznawcze II. Podstawy psychologiczne zdrowia psychicznego 1. Fazy kształtowania się więzi emocjonalnej dziecko – matka 2. Warunki realizacji głównych potrzeb psychicznych wg K. Jankowskiego • Psychiczna potrzeba kontaktu emocjonalnego • Psychiczna potrzeba optymalnej mobilizacji psychologicznej III. Sytuacje trudne – zachowania człowieka w sytuacjach trudnych IV. Mechanizmy obronne - wewnątrzpsychiczne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych V. Mechanizmy uczenia się i sposoby nabywania doświadczenia indywidualnego w kontekście kulturowym Typy kultury wg M. Mead a kierunki transmisji wzorów zachowań i wartości • kultura postfiguratywna (nieocenieni przodkowie) • kultura kofiguratywna (odnalezieni rówieśnicy) • kultura prefiguratywna (zagadkowe dzieci) VI. Psychologia rozwoju człowieka • Stadialność rozwoju a ciągłość rozwoju • Pojęcia zmian rozwojowych • Pojęcie zadań rozwojowych • Stadia rozwoju człowieka (charakterystyka) • Wczesne dzieciństwo • Wiek przedszkolny • Wiek wczesnoszkolny • Wiek dorastania • Wiek wczesnej dorosłości VII. Częste problemy psychologiczne w kolejnych okresach rozwoju człowieka VIII. Elementy psychologii klinicznej – przegląd wybranych jednostek zaburzeń • Zaburzenia emocjonalne • Zaburzenia destrukcyjne (zachowania antyspołeczne, Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi = ADHD, prowokacyjne przeciwstawianie się • Zaburzenia osobowości typu psychopatycznego • Depresje w ujęciu rozwojowym • Konsekwencje wczesnych organicznych uszkodzeń mózgu IX. Elementy komunikacji interpersonalnej X. Uczenie się i nauczanie w szkole |
Literatura: |
Literatura: Birch A., Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Fontana D. Psychologia dla nauczycieli. Zysk i S–ka Wydawnictwo. Rozdz. 7 Hartley P.: Komunikowanie interpersonalne Harwas-Naperałą B., Trempała J. (red.): Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka Jankowski K.: Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej. Rozdz. 4, 5 Kamińska – Reyman J. (2002): Psychologiczna interpretacja niepokojących zachowań u dzieci w wieku przedszkolnym. Nauczyciel i Szkoła, nr 1-2,(14 –15), Górnośląska Wyższa Kozielecki J.: Psychologiczne koncepcje człowieka Szkoła Pedagogiczna w Mysłowicach Lewicki A. Psychologia kliniczna. Część I, rozdz. III, 2, 3, 4 a, b, 5, rozdz. II, 5 Przetacznik – Gierowska M., Makiełło Jarża G. : Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, 1985 Mead M.: Kultura i tożsamość Rosenhan, Seligman: Psychopatologia. T.I. Sokolik M.: Psychoanaliza i Ja |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.