Zagadnienia odbioru publikacji dla dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-BN-MC-S2-ZO02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia odbioru publikacji dla dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu teorii kultury, bibliotekarstwa, psychologii i pedagogiki uzyskana w czasie realizacji przedmiotów poprzedzających przedmiot Zagadnienia odbioru publikacji dla dzieci i młodzieży, zgodnie z porządkiem siatki studiów licencjackich. |
Skrócony opis: |
W ramach modułu studenci zdobędą pogłębioną wiedzę – oraz wynikające z niej umiejętności i kompetencje – na temat obcowania dzieci i młodzieży z lekturą oraz odnośnie do psychicznych, społeczno-kulturowych i edukacyjno-wychowawczych uwarunkowań tego procesu w kontekście sytuacji dziecka we współczesnej kulturze medialnej. |
Pełny opis: |
Przedmiot daje pogłębioną wiedzę – oraz wynikające z niej umiejętności i kompetencje – na temat procesów obcowania dzieci i młodzieży z lekturą oraz psychicznych, społeczno-kulturowych i edukacyjno-wychowawczych uwarunkowań tych procesów, w kontekście sytuacji dziecka we współczesnej kulturze medialnej. Student zdobywa kompetencje waloryzowania różnych postaci współczesnej książki i prasy adresowanych do dzieci, dobieranych odpowiednio do wieku, potrzeb, zainteresowań i kompetencji lekturowych młodych odbiorców. Zdobywa umiejętności w zakresie przygotowania scenariuszy (konspektów) indywidualnej i zespołowej pracy z czytelnikiem oraz opracowania projektów badania czytelnictwa wybranych grup publiczności dziecięcej. |
Literatura: |
- Dzieci a mass media: materiały z ogólnopolskiego seminarium. Zielona Góra 18-19 września 2001. Red. serii M. Majewska. Warszawa 2002. - Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa. Pod red. J. Izdebskiej i T. Sosnowskiego. T. 1: Telewizja i inne mass media w życiu dziecka – wyzwaniem dla edukacji medialnej. Białystok 2005 [zawiera m. in. K. Pankowska: W świecie fikcji medialnej; M. Furmańska: Logosfera – środkiem wychowania do mediów] - Dziecko w świecie mediów i konsumpcji. Red. M. Bogunia-Borowska. Kraków 2006; - Dziecko i książka. Materiały z ogólnopolskiej konferencji. Red. G. Lewandowicz-Nosal. Warszawa 2004; - Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M.: Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Warszawa 1998; - Guttmejer E.: Rozumienie treści symbolicznych przez dzieci z klas III-V. Warszawa 1982; - Papuzińska J.: Dziecko w świecie emocji literackich. Warszawa 1996; - Słońska I.: Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci. Warszawa 1977; - Pęska L.: Dziecko trudne a książka. Warszawa 1975; - Szczupał B.: O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość. Warszawa 2009; - M. Węglińska: Postawy czytelnicze dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szczecin 1991; - Zasacka Z.: Nastoletni czytelnicy. Warszawa 2008. Lektury uzupełniające: - Baluch A.: Czyta, nie czyta… (o dziecku literackim). Kraków 1998; - Cieszyńska J.: Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków 2001; - Cyberuzależnienia. Przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i Internetu, red. E. Mastalerz , K. Pytel, H. Noga, Kraków 2007 [m. in.: A.Augustynek A.: Stosowane metody terapii uzależnień komputerowych; W. Hudy: Cyberuzależnienia a zdrowie; A.Bożek: Komputer – dobrodziejstwo czy zagrożenie? Rozważania w kontekście wychowania dzieci i młodzieży szkolnej; H. Noga: Bohater gier komputerowych i jego oddziaływanie]; - Danowski B., Krupińska A.: Dziecko w sieci, Gliwice 2007; - Koźmińska I., Olszewska E.: Wychowanie przez czytanie. Warszawa 2010; - Lepa A.: Pedagogika mass-mediów. Łódź 2000; - Melosik Z.: Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń 1995; - Między dzieciństwem a dorosłością. Młodzież w bibliotece, red. A.M. Krajewska, Warszawa 2012; - Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami. Red. nauk. E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Toruń 2011 [zwł., s. 95-116]; - Papuzińska J.: Inicjacje literackie. Warszawa 1988; - Sochacka K.: Rozwój umiejętności czytania. Białystok 2004; - Truskolaska J.: Wychować miłośnika książki, czyli czytelnictwo i okolice. Tychy 2007; - Wymiary dzieciństwa. Problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie. Red. J. Bińczycka i B. Smolińska-Theiss. Kraków 2005; |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa wiedzę na temat procesów obcowania dzieci i młodzieży z lekturą oraz psychicznych, społeczno-kulturalnych i edukacyjno-wychowawczych uwarunkowań tego procesu w kontekście sytuacji dziecka we współczesnej kulturze medialnej. Zdobywa również kompetencje w zakresie waloryzowania różnych postaci współczesnej książki i prasy adresowanych do dzieci, dobieranych odpowiednio do potrzeb, zainteresowań i kompetencji lekturowych młodych odbiorców. Zdobywa umiejętności w zakresie przygotowania opracowania scenariuszy (konspektów) indywidualnej i zespołowej pracy z czytelnikiem oraz projektów badania czytelnictwa wybranych grup publiczności dziecięcej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wyznaczana na podstawie ocen cząstkowych: z ćwiczeń oraz z ustnego kolokwium obejmującego wybrany zakres materiału, organizowanego po 8 semestrze. |
Praktyki zawodowe: |
Studenci odbywający praktyki pedagogiczne w bibliotekach szkolnych mają możliwość bezpośredniej weryfikacji zdobytej wiedzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.