Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia odbioru publikacji dla dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-BN-MC-S2-ZO02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia odbioru publikacji dla dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu teorii kultury, bibliotekarstwa, psychologii i pedagogiki uzyskana w czasie realizacji przedmiotów poprzedzających przedmiot Zagadnienia odbioru publikacji dla dzieci i młodzieży, zgodnie z porządkiem siatki studiów licencjackich.

Skrócony opis:

W ramach modułu studenci zdobędą pogłębioną wiedzę – oraz wynikające z niej umiejętności i kompetencje – na temat obcowania dzieci i młodzieży z lekturą oraz odnośnie do psychicznych, społeczno-kulturowych i edukacyjno-wychowawczych uwarunkowań tego procesu w kontekście sytuacji dziecka we współczesnej kulturze medialnej.

Pełny opis:

Przedmiot daje pogłębioną wiedzę – oraz wynikające z niej umiejętności i kompetencje – na temat procesów obcowania dzieci i młodzieży z lekturą oraz psychicznych, społeczno-kulturowych i edukacyjno-wychowawczych uwarunkowań tych procesów, w kontekście sytuacji dziecka we współczesnej kulturze medialnej. Student zdobywa kompetencje waloryzowania różnych postaci współczesnej książki i prasy adresowanych do dzieci, dobieranych odpowiednio do wieku, potrzeb, zainteresowań i kompetencji lekturowych młodych odbiorców. Zdobywa umiejętności w zakresie przygotowania scenariuszy (konspektów) indywidualnej i zespołowej pracy z czytelnikiem oraz opracowania projektów badania czytelnictwa wybranych grup publiczności dziecięcej.

Literatura:

- Dzieci a mass media: materiały z ogólnopolskiego seminarium. Zielona Góra 18-19 września 2001. Red. serii M. Majewska. Warszawa 2002.

- Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa. Pod red. J. Izdebskiej i T. Sosnowskiego. T. 1: Telewizja i inne mass media w życiu dziecka – wyzwaniem dla edukacji medialnej. Białystok 2005 [zawiera m. in. K. Pankowska: W świecie fikcji medialnej; M. Furmańska: Logosfera – środkiem wychowania do mediów]

- Dziecko w świecie mediów i konsumpcji. Red. M. Bogunia-Borowska. Kraków 2006;

- Dziecko i książka. Materiały z ogólnopolskiej konferencji. Red. G. Lewandowicz-Nosal. Warszawa 2004;

- Frycie S., Ziółkowska-Sobecka M.: Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Warszawa 1998;

- Guttmejer E.: Rozumienie treści symbolicznych przez dzieci z klas III-V. Warszawa 1982;

- Papuzińska J.: Dziecko w świecie emocji literackich. Warszawa 1996;

- Słońska I.: Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci. Warszawa 1977;

- Pęska L.: Dziecko trudne a książka. Warszawa 1975;

- Szczupał B.: O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja, edukacja, terapia, wsparcie, twórczość. Warszawa 2009;

- M. Węglińska: Postawy czytelnicze dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szczecin 1991;

- Zasacka Z.: Nastoletni czytelnicy. Warszawa 2008.

Lektury uzupełniające:

- Baluch A.: Czyta, nie czyta… (o dziecku literackim). Kraków 1998;

- Cieszyńska J.: Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków 2001;

- Cyberuzależnienia. Przeciwdziałanie uzależnieniom od komputera i Internetu, red. E. Mastalerz , K. Pytel, H. Noga, Kraków 2007 [m. in.: A.Augustynek A.: Stosowane metody terapii uzależnień komputerowych; W. Hudy: Cyberuzależnienia a zdrowie; A.Bożek: Komputer – dobrodziejstwo czy zagrożenie? Rozważania w kontekście wychowania dzieci i młodzieży szkolnej; H. Noga: Bohater gier komputerowych i jego oddziaływanie];

- Danowski B., Krupińska A.: Dziecko w sieci, Gliwice 2007;

- Koźmińska I., Olszewska E.: Wychowanie przez czytanie. Warszawa 2010;

- Lepa A.: Pedagogika mass-mediów. Łódź 2000;

- Melosik Z.: Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń 1995;

- Między dzieciństwem a dorosłością. Młodzież w bibliotece, red. A.M. Krajewska, Warszawa 2012;

- Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami. Red. nauk. E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Toruń 2011 [zwł., s. 95-116];

- Papuzińska J.: Inicjacje literackie. Warszawa 1988;

- Sochacka K.: Rozwój umiejętności czytania. Białystok 2004;

- Truskolaska J.: Wychować miłośnika książki, czyli czytelnictwo i okolice. Tychy 2007;

- Wymiary dzieciństwa. Problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie. Red. J. Bińczycka i B. Smolińska-Theiss. Kraków 2005;

Efekty uczenia się:

Student zdobywa wiedzę na temat procesów obcowania dzieci i młodzieży z lekturą oraz psychicznych, społeczno-kulturalnych i edukacyjno-wychowawczych uwarunkowań tego procesu w kontekście sytuacji dziecka we współczesnej kulturze medialnej. Zdobywa również kompetencje w zakresie waloryzowania różnych postaci współczesnej książki i prasy adresowanych do dzieci, dobieranych odpowiednio do potrzeb, zainteresowań i kompetencji lekturowych młodych odbiorców. Zdobywa umiejętności w zakresie przygotowania opracowania scenariuszy (konspektów) indywidualnej i zespołowej pracy z czytelnikiem oraz projektów badania czytelnictwa wybranych grup publiczności dziecięcej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wyznaczana na podstawie ocen cząstkowych: z ćwiczeń oraz z ustnego kolokwium obejmującego wybrany zakres materiału, organizowanego po 8 semestrze.

Praktyki zawodowe:

Studenci odbywający praktyki pedagogiczne w bibliotekach szkolnych mają możliwość bezpośredniej weryfikacji zdobytej wiedzy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)