Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczeństwo informacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-BN-N2-SI01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczeństwo informacyjne
Jednostka: Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

Przedmiotem prowadzonego wykładu jest przekazanie wiedzy z zakresu form i tendencji w rozwoju współczesnego społeczeństwa, w którym informacja odgrywa kluczową rolę, bedąc warunkiem i stymulatorem wszelkiego rozwoju. Kształtowanie społeczeństwa informacyjnego będzie rozpatrywane w powiązaniu z rozwojem techniki, zwłaszcza technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale także z uwzględnieniem historycznego rozwoju ludzkości poprzez uchwycenie i zobrazowanie kolejnych „fal cywilizacyjnych”. Transformacja cywilizacji wspierana jest także przez szereg działań politycznych, inicjowanych głównie przez Unię Europejską, mających na celu włączenie całej ludzkości w świat wysoko zaawansowanych technologii. Omówione zostaną problemy związane z funkcjonowaniem społeczeństwa informacyjnego, do których zalicza się zagrożenia płynące z tzw. presji informacyjnej czy presji interaktywności, przez które nie dostrzega się i nie docenia jednostki, rodziny, czy gospodarstwa domowego, a także ingerencję globalnego rynku usług we wszystkie sfery życia człowieka, co nie jest zjawiskiem akceptowanym i pożądanym. Społeczeństwo informacyjne będzie również rozpatrywane z punktu widzenia nowego rodzaju potrzeb informacyjnych, nowego typu użytkowników bibliotek oraz roli i misji bibliotek.

Literatura:

Białobłocki T., Moroz J., Nowina-Konopka M.: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania. Warszawa 2006.

Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce. KBN [dok. elektr.].- Warszawa, 28 listopada 2000 http://kbn.icm.edu.pl/cele/index1.html.

Doktorowicz K.: Europejski model "społeczeństwa informacyjnego". Polityczna strategia Unii Europejskiej w kontekście globalnych problemów wieku informacji. Katowice 2005.

Goban-Klas T.: Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa 2004 (R.13).

Zacher L.W.: Transformacje społeczeństw. Od informacji do wiedzy. Warszawa 2007.

Castells M.: Społeczeństwo sieci. Warszawa 2007 (R. 1; R. 5).

Gawrysiak P.: Cyfrowe rewolucje. Rozwój cywilizacji informacyjnej. Warszawa 2008 (Część III).

Jabłoński A.: Budowanie społeczeństwa wiedzy. Zarys teorii społecznej Karla R. Poppera. Lublin 2006 (R. 5. Badanie krytycyzmu wiedzy a budowanie społeczeństwa wiedzy).

Mattelart A.: Społeczeństwo informacji. Kraków 2004.

Materska K.: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Student powinien posiadać szeroką wiedzę z zakresu społeczeństwa, jego struktury, cech, funkcji oraz ewolucjonizmu kulturowo-społecznego, jak również rozumieć istotę społeczeństwa informacyjnego oraz znać strategie Unii Europejskiej, które przyczyniły się do jego powstania. Ponadto student powinien być świadomy globalnych problemów społeczeństwa informacyjnego i wynikających z nich zagrożeń w sferze edukacyjno-kulturowej, prawno-politycznej i ekonomiczno-społecznej oraz rozumieć rolę i misję bibliotek w społeczeństwie informacyjnym, a także dostrzegać możliwości kształtowania społeczeństwa informacyjnego przez bibliotekarzy i pracowników informacji.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena testu wiedzy z zakresu znajomości zagadnień społeczeństwa informacyjnego. Test będzie obejmował wiedzę merytoryczną przekazaną zarówno w ramach wykładów jak i zdobytą w trakcie pracy własnej studenta.

Maksymalna ilość punktów w ramach egzaminu: 10.

Egzamin składa się z dziesięciu pytań otwartych.

Kryteria oceny:

Bardzo dobry – 10

Dobry plus - 9

Dobry – 8

Dostateczny plus - 7

Dostateczny – 6

Niedostateczny – 5 i mniej punktów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)