Społeczeństwo informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-BN-N2-SI01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwo informacyjne |
Jednostka: | Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Pełny opis: |
Przedmiotem prowadzonego wykładu jest przekazanie wiedzy z zakresu form i tendencji w rozwoju współczesnego społeczeństwa, w którym informacja odgrywa kluczową rolę, bedąc warunkiem i stymulatorem wszelkiego rozwoju. Kształtowanie społeczeństwa informacyjnego będzie rozpatrywane w powiązaniu z rozwojem techniki, zwłaszcza technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale także z uwzględnieniem historycznego rozwoju ludzkości poprzez uchwycenie i zobrazowanie kolejnych „fal cywilizacyjnych”. Transformacja cywilizacji wspierana jest także przez szereg działań politycznych, inicjowanych głównie przez Unię Europejską, mających na celu włączenie całej ludzkości w świat wysoko zaawansowanych technologii. Omówione zostaną problemy związane z funkcjonowaniem społeczeństwa informacyjnego, do których zalicza się zagrożenia płynące z tzw. presji informacyjnej czy presji interaktywności, przez które nie dostrzega się i nie docenia jednostki, rodziny, czy gospodarstwa domowego, a także ingerencję globalnego rynku usług we wszystkie sfery życia człowieka, co nie jest zjawiskiem akceptowanym i pożądanym. Społeczeństwo informacyjne będzie również rozpatrywane z punktu widzenia nowego rodzaju potrzeb informacyjnych, nowego typu użytkowników bibliotek oraz roli i misji bibliotek. |
Literatura: |
Białobłocki T., Moroz J., Nowina-Konopka M.: Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania. Warszawa 2006. Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce. KBN [dok. elektr.].- Warszawa, 28 listopada 2000 http://kbn.icm.edu.pl/cele/index1.html. Doktorowicz K.: Europejski model "społeczeństwa informacyjnego". Polityczna strategia Unii Europejskiej w kontekście globalnych problemów wieku informacji. Katowice 2005. Goban-Klas T.: Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa 2004 (R.13). Zacher L.W.: Transformacje społeczeństw. Od informacji do wiedzy. Warszawa 2007. Castells M.: Społeczeństwo sieci. Warszawa 2007 (R. 1; R. 5). Gawrysiak P.: Cyfrowe rewolucje. Rozwój cywilizacji informacyjnej. Warszawa 2008 (Część III). Jabłoński A.: Budowanie społeczeństwa wiedzy. Zarys teorii społecznej Karla R. Poppera. Lublin 2006 (R. 5. Badanie krytycyzmu wiedzy a budowanie społeczeństwa wiedzy). Mattelart A.: Społeczeństwo informacji. Kraków 2004. Materska K.: Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy. Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student powinien posiadać szeroką wiedzę z zakresu społeczeństwa, jego struktury, cech, funkcji oraz ewolucjonizmu kulturowo-społecznego, jak również rozumieć istotę społeczeństwa informacyjnego oraz znać strategie Unii Europejskiej, które przyczyniły się do jego powstania. Ponadto student powinien być świadomy globalnych problemów społeczeństwa informacyjnego i wynikających z nich zagrożeń w sferze edukacyjno-kulturowej, prawno-politycznej i ekonomiczno-społecznej oraz rozumieć rolę i misję bibliotek w społeczeństwie informacyjnym, a także dostrzegać możliwości kształtowania społeczeństwa informacyjnego przez bibliotekarzy i pracowników informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena testu wiedzy z zakresu znajomości zagadnień społeczeństwa informacyjnego. Test będzie obejmował wiedzę merytoryczną przekazaną zarówno w ramach wykładów jak i zdobytą w trakcie pracy własnej studenta. Maksymalna ilość punktów w ramach egzaminu: 10. Egzamin składa się z dziesięciu pytań otwartych. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 10 Dobry plus - 9 Dobry – 8 Dostateczny plus - 7 Dostateczny – 6 Niedostateczny – 5 i mniej punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.