Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Informacja specjalistyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-BN-ZI-N2-IS02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Informacja specjalistyczna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Znajomość ogólnych zasad wyszukiwania informacji oraz ogólnych źródeł informacji naukowej, a także źródeł elektronicznych (w tym wyszukiwarek, multiwyszukiwarek, zasobów cyfrowych i innych) oraz zasad tworzenia kwerend podstawowych i zaawansowanych.

Skrócony opis:

W ramach modułu student powinien posiadać wiedzę o rodzajach informacji specjalistycznej, tradycyjnych i elektronicznych źródłach informacji specjalistycznej dla wybranych dziedzin nauki, a także instytucjach gromadzących i udostępniających informację specjalistyczną. Realizacja modułu umożliwi studentom nabycie umiejętności praktycznych w zakresie gromadzenia, przetwarzania, udostępniania informacji specjalistycznej – organizowania pracy własnej w tym zakresie. Student będzie umiał odpowiednio ocenić, wyselekcjonować, zgromadzić i opracować informację specjalistyczną, wskazać (wyszukać) odpowiednie źródła informacji specjalistycznej, sporządzić odpowiednie opracowanie dokumentacyjne.

Efekty uczenia się:

Student ma pogłębioną wiedzę na temat informacji specjalistycznej z zakresu różnych dziedzin wiedzy (np. informacja europejska, geograficzna, turystyczna, medyczna, edukacyjna, ekonomiczna, techniczna i in.) oraz jej użytkownikach; sprawnie posługuje się terminologią dotyczącą źródeł i narzędzi informacji specjalistycznej.

Student zna tradycyjne i elektroniczne źródła wiarygodnej informacji specjalistycznej z zakresu różnych dziedzin wiedzy (w tym źródła bibliograficzne i faktograficzne) oraz posiada kompetencje do oceny ich wartości i selekcji. Student zna zaawansowane metody i narzędzia gromadzenia, selekcji, opracowania i udostępniania źródeł informacji specjalistycznej. Student ma wiedzę o organizacjach i instytucjach zajmujących się informacją specjalistyczną różnych typów, zna zakres usług informacyjnych świadczonych przez te placówki, potrafi korzystać z udostępnianych przez nie serwisów informacyjnych różnego typu.

Student zna i rozumie zależności między informatologią i różnymi typami nauk (np. naukami humanistycznymi, przyrodniczymi, medycznymi, technicznymi itp.), warunkujące sprawne świadczenie usług informacyjnych w zakresie informacji specjalistycznej na rzecz różnych kategorii użytkowników, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych dziedzin wiedzy.

Student posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji specjalistycznej, w tym doboru źródeł informacji zgodnie z zapotrzebowaniami użytkowników. Student potrafi sprawnie posługiwać się różnorodnymi źródłami, metodami i narzędziami informacji w toku realizacji procesów biblioteczno-informacyjnych. Student posiada kompetencje do sprawnej obsługi i administrowania zasobami informacyjnymi, zarówno w formie tradycyjnej, jak i elektronicznej.

Student potrafi – samodzielnie i w zespole – organizować i świadczyć profesjonalne usługi informacyjne na rzecz różnych grup użytkowników (w tym środowiska naukowego oraz społeczności lokalnej) w zakresie różnych rodzajów informacji specjalistycznej.

Student zna i akceptuje rolę informacji specjalistycznej w społeczeństwie informacyjnym. Student jest świadomy roli i znaczenia sprawnie zorganizowanej działalności informacyjnej w procesie rozwoju nauki, kultury i edukacji, rozumie społeczne uwarunkowania dostępu do informacji specjalistycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia modułu:

Egzamin pisemny – test

Egzamin sprawdzający poziom przyswojenia wiedzy szczegółowej z zakresu informacji specjalistycznej.

Projekt

Przygotowanie zestawienia tematycznego z zakresu informacji specjalistycznej z wybranej dziedziny wiedzy.

Prezentacja

Przygotowanie prezentacji na temat źródeł informacji specjalistycznej (z wybranego zakresu).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)