Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-FL-RJ-S1-PNJN02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 sem. rosjoznawstwa /stacjonarne I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Przedmiotem kursu jest nauczanie języka niemieckiego dla celów komunikacji ustnej i pisemnej z naciskiem rozwijanie umiejętności niezbędnych dla swobodnego porozumiewania się w sytuacjach codziennych i kontaktach zawodowych

Pełny opis:

Nauczanie koncentruje się na rozwijaniu umiejętności mówienia, pisania, rozumienia tekstu pisanego i mówionego, obejmuje również elementy tłumaczenia. Student zdobywa i rozwija umiejętności porozumiewania się w typowych sytuacjach komunikacyjnych (towarzyskich i zawodowych), potrafi: tworzyć spójne, logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, wyjaśniać i uzasadniać swoje opinie, rozumieć różne wątki przekazu tekstów i wypowiedzi w zakresie określonym dla poziomu kompetencji językowej A1 określonej przez Radę Europy w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego (CEFR).

Literatura:

DaF kompakt A1 ,Sander Ilse, Braun Birgit u.a. Ernst Klett Sprachen Stuttgart 2011 /podręcznik z ćwiczeniami/

Ćwiczenia online www.klett.de

Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących, Bęza St.

Wyd. Szkolne PWN 2010 i materiały przygotowane przez lektora- ćwiczenia online /www.kurs-online.com, www.schubert-verlag.de/

Efekty uczenia się:

Wiedza

• Zna elementarną terminologię gramatyczną w języku polskim i niemieckim

• Rozróznia różne odmiany i style języka (np. język formalny, urzędowy, nieformalny

Umiejętności

• Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje w języku niemieckim przy użyciu różnych źródeł i sposobów dla potrzeb codziennej komunikacji w życiu prywatnym i zawodowym

• Potrafi tworzyć wypowiedzi pisemne i przygotować wypowiedzi ustne oraz interpretować wypowiedzi pisemne i ustne w zakresie określonym przez kryteria Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) dla poszczególnych poziomów biegłości językowej.

Kompetencje społeczne

• Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i ciągłego doskonalenia umiejętności językowych

• Dąży do poprawnego komunikowania się w języku niemieckim a także do wykształcenia w sobie kompetencji tłumacza lub nauczyciela języka obcego.

Metody i kryteria oceniania:

ZALICZENIE

Ocena wypowiedzi ustnych i zadań pisemnych wykonywanych przez studenta w trakcie zajęć oraz w ramach pracy własnej studenta

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, oceny pozytywne z testów, prac pisemnych, odpowiedzi ustnych, prezentacji

Kryteria oceny:

Ocena bdb – wypowiedzi ustne i pisemne studenta są poprawne gramatycznie, wyczerpujące, oddające pełny zakres umiejętności i wiedzy. Student w 100% opanował materiał przewidziany w danym semestrze.

Ocena db – student wykazuje się umiejętnościami w stopniu obejmującym 80% przewidzianego materiału, tzn.: w wypowiedziach ustnych i pisemnych mogą wystąpić nieliczne błędy, które nie utrudniają komunikacji. Potrafi samodzielnie poprawić własne błędy.

Ocena dst - student powinien wykazać się umiejętnościami w stopniu dostatecznym - ok. 65%. Potrafi wykonać typowe ćwiczenia o średnim stopniu trudności. Wypowiada się i pisze z licznymi błędami - utrudniają one, ale nie uniemożliwiają komunikacji.

Ocena ndst – student nie opanował wiadomości i umiejętności nawet w minimalnym stopniu (< 65%). Nie zaliczył prac pisemnych i ustnych, nie jest w stanie wykonać ćwiczeń o małym stopniu trudności

Skala ocen:

100-93% = bdb (bardzo dobry)

92-86% = db+ (plus dobry)

85-79% = db (dobry)

78-72% = dst+ (plus dostateczny)

71-65% = dst (dostateczny)

64% i mniej = ndst (niedostateczny)

EGZAMIN

1) Część pisemna obejmująca test z rozumienia tekstu czytanego i słuchanego, część leksykalno-gramatyczna. Zaliczenie części pisemnej jest warunkiem dopuszczenia do części ustnej egzaminu.

2) Część ustna egzaminu to swobodna wypowiedź na jeden z tematów opracowanych w trakcie zajęć

/na podstawie ilustracji/ i/lub zadane pytania egzaminującego.

Egzamin odbywa się zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej

Oceną końcową egzaminu jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych w obu częściach egzaminu.

Skala ocen:

• 100-93% = bdb (bardzo dobry)

• 92-86% = db+ (plus dobry)

• 85-79% = db (dobry)

• 78-72% = dst+ (plus dostateczny)

• 71-65% = dst (dostateczny)

• 64% i mniej = ndst (niedostateczny)

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z całości egzaminu jest zaliczenie każdej części na ocenę co najmniej dostateczną.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)