Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-FP-PN-S1-WoU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu uzupełniającego: wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych, studenci zostaną wyposażeni w podstawową, niezbędną każdemu nauczycielowi poloniście, wiedzę na temat zwykłych i specyficznych trudności w uczeniu się. Studenci zostaną również wprowadzani w problematykę pracy z uczniem zdolnym, w tym z tzw. uczniem podwójnie wyjątkowym. Poznają zasady i formy pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia szczegółowe: 1. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się. 2. Trudności w uczeniu się a niepowodzenia szkolne. 3. Rozpoznawanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 4. Etiologia i patomechanizm dysleksji rozwojowej. 5. Sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości osób z dysleksją rozwojową. 6. Dysfuncje związane z dysleksją rozwojową (dysortografia, dysgrafia, dysleksja, dysgramatyzm, dysmuzja, dyskalkulia, hiperdysleksja). 7. Objawy dysleksji rozwojowej na różnych etapach rozwoju. 8. Trudności w uczeniu się i symptomatyczne błędy uwarunkowane zaburzeniami percepcji słuchowej, percepcji wzrokowej, zaburzeniami rozwoju ruchowego w zakresie sprawności manualnej, zaburzeniami procesu lateralizacji, zaburzeniami orientacji przestrzennej. Trudności ucznia z dysleksją rozwojową na lekcjach języka polskiego. 9. Etiologia ADD i ADHD. 10. Obszary zaburzeń, symptomy ADD i ADHD, typy ADD i ADHD. Trudności ucznia z ADD i ADHD na lekcjach języka polskiego. 11. Etiologia zespołu Aspergera, obszary zaburzeń, symptomy. Trudności ucznia z zespołem Aspergera na lekcjach języka polskiego. 12. Etiologia zespołu Tourette’a, obszary zaburzeń symptomy. Trudności ucznia z zespołem Tourette’a na lekcjach języka polskiego. 13. Etiologia zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, obszary zaburzeń, symptomy. Trudności ucznia z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego. 14. Praca z dziećmi z dysleksją rozwojową, ADD i ADHD, zespołem Aspergera, zespołem Tourette’a, zaburzeniami obsesyjno- -kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego i na zajęciach pozalekcyjnych (strategie, metody, formy, środki dydaktyczne). 15. Uczeń zdolny i uzdolniony, psychologiczna i pedagogiczna charakterystyka zdolności, teorie zdolności, rodzaje zdolności, uzdolnienia specjalne. 16. Przyczyny niepowodzeń dydaktycznych uczniów zdolnych, Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych. 17. Sposoby pracy z uczniem zdolnym i uzdolnionym na lekcjach języka polskiego i na zajęciach pozalekcyjnych. 18. Uczeń podwójnie wyjątkowy. 19. Nauczanie i uczenie się przyjazne uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych (neurodydaktyka). 20. Diagnoza dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 21. Ocenianie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Literatura: |
Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2013. Baszewska O., Chmielewska K., Glazik M., Larecka K., Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a. Bydgoszcz 2012. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.: Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007. Bogdanowicz M., Adryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004. Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych, „Psychologia Wychowawcza” 1996, nr 1. Bryńska A., Wolańczyk T., Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010. Bryńska A., Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Kraków 2007. Chrzanowska B., Święcicka J.: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006. Devis R. D., Braun E. M., Dar dysleksji. Poznań 2001. Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Kraków 2007. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010. Jastrząb J., Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych, „Wychowanie na co dzień” 1995, nr 12. Kołacz-Kordzińska Z., Praca z uczniem zdolnym. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Warszawa 2013. Jerzak M., Kołąkowski A., ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Sopot 2015. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007. Kowaluk M., Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, Lublin 2009. Krzyżyk D., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Red. A. Guzy i D. Krzyżyk, Kielce 2012. Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot 2012. Limont W., Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 2012. Munden A., Arcelus J., ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców nauczycieli, lekarzy i terapeutów. Warszawa 2006. Pentecost D., Wychować dziecko z ADD i ADHD. Praktyczne strategie opanowania trudnych zachowań dzieci z ADD i ADHD. Warszawa 2005. Robertson M., Baron-Cohen S., Zespół Tourette’a. Warszawa 2001. Spohrer K. E., Pomóż dziecku z...ADHD. Warszawa 2006. Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Kraków 2010. Werning R., Lütje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk 2009. Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczenie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat zwykłych i specyficznych trudności szkolnych, ich etiologii, symptomów, rozpoznawania; - ma podstawową wiedzę na temat diagnozy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych; - zna formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, klasy i szkoły integracyjne, nauczanie indywidualne, socjoterapia); - ma podstawową wiedzę na temat pracy na lekcjach języka polskiego i pracy pozalekcyjnej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym na temat rodzajów działań terapeutycznych, zakresu ćwiczeń, materiału do ćwiczeń, środków dydaktycznych, zasad pracy oraz sposobów pracy; - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, pedagogiki, psychologii w celu analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjnych i wychowawczych, a także motywów i wzorów zachowań językowych i pozajęzykowych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - ma podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym uczniów zdolnych, a także na opracowanie wyników obserwacji i sformułowanie wniosków; - potrafi na drugim etapie edukacyjnym, wykorzystując typowe metody, środki, formy, ćwiczenia, pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym uczniów szczególnie uzdolnionych) zarówno w zespole klasowym, jak i w trakcie zajęć pozalekcyjnych; - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować zawarte w różnych źródłach informacje na temat uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela polonisty i wychowawcy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); - potrafi określić priorytety w pracy z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ma świadomość potrzeby prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test sprawdzający holistyczny – zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach; zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie ćwiczeń, a także do zalecanej lektury; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany. Projekt edukacyjny (praca domowa w grupach): metody, formy, ćwiczenia w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Praca pisemna (przygotowywana w domu): obraz osób z wybraną dysfunkcją w trzech tekstach kultury popularnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.