Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-FP-PN-S1-WoU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjny

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu uzupełniającego: wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych, studenci zostaną wyposażeni w podstawową, niezbędną każdemu nauczycielowi poloniście, wiedzę na temat zwykłych i specyficznych trudności w uczeniu się. Studenci zostaną również wprowadzani w problematykę pracy z uczniem zdolnym, w tym z tzw. uczniem podwójnie wyjątkowym. Poznają zasady i formy pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia szczegółowe:

1. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się.

2. Trudności w uczeniu się a niepowodzenia szkolne.

3. Rozpoznawanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

4. Etiologia i patomechanizm dysleksji rozwojowej.

5. Sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości osób z dysleksją rozwojową.

6. Dysfuncje związane z dysleksją rozwojową (dysortografia, dysgrafia, dysleksja, dysgramatyzm, dysmuzja, dyskalkulia, hiperdysleksja).

7. Objawy dysleksji rozwojowej na różnych etapach rozwoju.

8. Trudności w uczeniu się i symptomatyczne błędy uwarunkowane zaburzeniami percepcji słuchowej, percepcji wzrokowej, zaburzeniami rozwoju ruchowego w zakresie sprawności manualnej, zaburzeniami procesu lateralizacji, zaburzeniami orientacji przestrzennej. Trudności ucznia z dysleksją rozwojową na lekcjach języka polskiego.

9. Etiologia ADD i ADHD.

10. Obszary zaburzeń, symptomy ADD i ADHD, typy ADD i ADHD. Trudności ucznia z ADD i ADHD na lekcjach języka polskiego.

11. Etiologia zespołu Aspergera, obszary zaburzeń, symptomy. Trudności ucznia z zespołem Aspergera na lekcjach języka polskiego.

12. Etiologia zespołu Tourette’a, obszary zaburzeń symptomy. Trudności ucznia z zespołem Tourette’a na lekcjach języka polskiego.

13. Etiologia zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, obszary zaburzeń, symptomy. Trudności ucznia z zaburzeniami obsesyjno-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego.

14. Praca z dziećmi z dysleksją rozwojową, ADD i ADHD, zespołem Aspergera, zespołem Tourette’a, zaburzeniami obsesyjno-

-kompulsyjnymi na lekcjach języka polskiego i na zajęciach pozalekcyjnych (strategie, metody, formy, środki dydaktyczne).

15. Uczeń zdolny i uzdolniony, psychologiczna i pedagogiczna charakterystyka zdolności, teorie zdolności, rodzaje zdolności, uzdolnienia specjalne.

16. Przyczyny niepowodzeń dydaktycznych uczniów zdolnych, Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych.

17. Sposoby pracy z uczniem zdolnym i uzdolnionym na lekcjach języka polskiego i na zajęciach pozalekcyjnych.

18. Uczeń podwójnie wyjątkowy.

19. Nauczanie i uczenie się przyjazne uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych (neurodydaktyka).

20. Diagnoza dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

21. Ocenianie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2013.

Baszewska O., Chmielewska K., Glazik M., Larecka K., Mamo, tato, mam zespół Tourette’a! Poradnik dla rodziców dzieci z zespołem Tourette’a. Bydgoszcz 2012.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M.: Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007.

Bogdanowicz M., Adryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004.

Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych, „Psychologia Wychowawcza” 1996, nr 1.

Bryńska A., Wolańczyk T., Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa 2010.

Bryńska A., Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Kraków 2007.

Chrzanowska B., Święcicka J.: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006.

Devis R. D., Braun E. M., Dar dysleksji. Poznań 2001.

Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Kraków 2007.

Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010.

Jastrząb J., Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych, „Wychowanie na co dzień” 1995, nr 12.

Kołacz-Kordzińska Z., Praca z uczniem zdolnym. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Warszawa 2013.

Jerzak M., Kołąkowski A., ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Sopot 2015.

Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007.

Kowaluk M., Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, Lublin 2009.

Krzyżyk D., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Red. A. Guzy i D. Krzyżyk, Kielce 2012.

Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot 2012.

Limont W., Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 2012.

Munden A., Arcelus J., ADHD. Nadpobudliwość ruchowa. Poradnik dla rodziców nauczycieli, lekarzy i terapeutów. Warszawa 2006.

Pentecost D., Wychować dziecko z ADD i ADHD. Praktyczne strategie opanowania trudnych zachowań dzieci z ADD i ADHD. Warszawa 2005.

Robertson M., Baron-Cohen S., Zespół Tourette’a. Warszawa 2001.

Spohrer K. E., Pomóż dziecku z...ADHD. Warszawa 2006.

Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Kraków 2010.

Werning R., Lütje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk 2009.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczenie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

- ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat zwykłych i specyficznych trudności szkolnych, ich etiologii, symptomów, rozpoznawania;

- ma podstawową wiedzę na temat diagnozy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych;

- zna formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, klasy i szkoły integracyjne, nauczanie indywidualne, socjoterapia);

- ma podstawową wiedzę na temat pracy na lekcjach języka polskiego i pracy pozalekcyjnej z uczniami o specjalnych

potrzebach edukacyjnych, w tym na temat rodzajów działań terapeutycznych, zakresu ćwiczeń, materiału do ćwiczeń,

środków dydaktycznych, zasad pracy oraz sposobów pracy;

- potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, pedagogiki, psychologii w celu analizowania

i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjnych i wychowawczych, a także motywów i wzorów zachowań językowych i pozajęzykowych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

- ma podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

w tym uczniów zdolnych, a także na opracowanie wyników obserwacji i sformułowanie wniosków;

- potrafi na drugim etapie edukacyjnym, wykorzystując typowe metody, środki, formy, ćwiczenia, pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym uczniów szczególnie uzdolnionych) zarówno w zespole klasowym, jak i w trakcie zajęć pozalekcyjnych;

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować zawarte w różnych źródłach informacje na temat uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela polonisty i wychowawcy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze);

- potrafi określić priorytety w pracy z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ma świadomość potrzeby prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych

(dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Test sprawdzający holistyczny – zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach; zadania będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie ćwiczeń, a także do zalecanej lektury; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany.

Projekt edukacyjny (praca domowa w grupach): metody, formy, ćwiczenia w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Praca pisemna (przygotowywana w domu): obraz osób z wybraną dysfunkcją w trzech tekstach kultury popularnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)