Literatura polska 1945-1967
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-FP-S1-LP45-67 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura polska 1945-1967 |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zdany egzamin w ramach modułu Literatura polska 1918-1944. |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest możliwie wszechstronna i głęboka prezentacja procesu literackiego po roku 1945, z wyeksponowaniem zasadniczych przemian w poezji i w prozie, ze wskazaniem wartości rozwojowych powojennej literatury polskiej, jej miejsca w kulturze współczesności i ogólnych warunków rozwoju. |
Pełny opis: |
Celem nauczania jest możliwie wszechstronna i głęboka prezentacja procesu literackiego po roku 1945, z wyeksponowaniem zasadniczych przemian (w poezji: narodziny IV systemu wersyfikacyjnego, zmiany w poezji po roku 1956, modele poezji lingwistycznej, poezja codzienności, turpizm, neoklasycyzm, orientacja imaginatywna, formulizm; w prozie: proza rozrachunków inteligenckich, socrealizm, czarna proza, nurt chłopski, proza neowangardowa, mały realizm), ze wskazaniem wartości rozwojowych powojennej literatury polskiej, jej miejsca w kulturze współczesności, ogólnych warunków rozwoju, dyskusji z tradycją w aspekcie ewolucji form artystycznych (gatunki, konwencje, style, prądy) oraz zagadnień filozoficznych (koncepcje świata i człowieka). |
Literatura: |
PROZA 1. T. Borowski, Utwory wybrane (BN I 276). 2. S. Dygat, Jezioro bodeńskie. 3. W. Gombrowicz, Dziennik. 4. L. Buczkowski, Czarny potok. 5. J. Andrzejewski, Bramy raju. 6. G. Herling-Grudziński, Skrzydła ołtarza. 7. Cz. Miłosz, Rodzinna Europa. 8. J. Stryjkowski, Austeria. 9. T. Nowak, A jak królem, a jak katem będziesz. 10. M. Hłasko, Pierwszy krok w chmurach, Następny do raju (BN I 295). 11. S. Lem, Solaris. POEZJA 1. Cz. Miłosz, Wiersze wszystkie ( tu tomy: Światło dzienne; Traktat poetycki; Król Popiel i inne wiersze; Gucio zaczarowany). 2. T. Różewicz, Utwory zebrane. Poezja T. 1–2. 3. Z. Herbert, Wiersze zebrane (opr. R. Krynicki). 4. T. Karpowicz, Wiersze wybrane. 5. S. Grochowiak, Wybór poezji (BN I 296). 6. U. Kozioł, Fuga: 1955–2010. 7. M. Białoszewski: Sprawdzone sobą. Wiersze wybrane. 8. Zjawa Realna. Antologia poezji lat sześćdziesiątych. Oprac. J. Koperski. DRAMAT 1. W. Gombrowicz, Ślub. 2. J. Szaniawski, Dwa teatry. OPRACOWANIA 1. Z. Jarosiński: Literatura lat 1945 – 1975. 2. E. Balcerzan: Poezja Polska w latach 1939-1968. 3. Literatura emigracyjna 1939-1989. T. 1. Red. J. Garliński, Z. Jagodziński, J. Olejniczak, I. Opacki, M. Pytasz. 4. Literatura emigracyjna 1939-1989. T. 2. Red. J. Garliński, Z. Jagodziński, J. Olejniczak, I. Opacki, M. Pytasz (tu rozdziały: III Proza; IV Życie literackie). 5. Literatura polska 1918 – 1975. Red. A. Brodzka, T. Bujnicki. T. 3, cz. I. 1945-1975. Opracowania dodatkowe: 1. E. Balcerzan: Poezja polska w latach 1939 - 1965. T. 1 (Strategie liryczne) i T. 2 (Ideologie artystyczne). 2. Tegoż: Przygoda druga: żywioły prozy w PRL. W: Tegoż: Przygody człowieka książkowego (ogólne i szczególne). 3. J. Głowiński, W. Tomasik: Powieść. W: Słownik literatury polskiej XX wieku. Red. A. Brodzka i in. 4. Literatura polska 1918 – 1975. T. 3. cz. I. Red. A. Brodzka, T. Bujnicki. |
Efekty uczenia się: |
Student: Posiada uporządkowaną wiedzę z dziedziny historii literatury polskiej lat 1945–1967 Rozumie kulturowy charakter pojęcia literatury, wie o historycznej zmienności jej wyznaczników Posiada wiedzę o związkach literatury epoki z tradycją filozoficzną XX wieku Posiada wiedzę o związkach między literaturą polską lat 1945–1967 a literaturami obcymi Samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi Pod opieką nauczyciela akademickiego interpretuje teksty naukowe dotyczące literatury lat 1945–1967 W analizowanym tekście literackim umie rozpoznać i opisać elementy historycznej konwencji, stylu, prądu Potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez badacza lub nauczyciela akademickiego Rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności dotyczących historii literatury wieku XX Przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty Ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego Potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład (dotyczy kluczowych zagadnień procesu historycznoliterackiego z lat 1945 - 1967) - egzamin w formie ustnej (praca własna studenta: opracowanie zagadnień egzaminacyjnych według wskazań wykładowcy) Konwersatorium (dotyczy wybranych problemów historii literatury oraz życia literackiego lat 1945 - 1967, interpretacji dzieł ilustrujących omawiane tendencje w literaturze) - zaliczenie na podstawie stopnia przygotowania i udziału w konwersatorium (praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, obejmujące zalecone lektury literackie i naukowe) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.