Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-IZD-WJ
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Instytut Języków Romańskich i Translatoryki
Grupy: Przedm. obowiązkowe - 2 sem. filogii włoskiej /st. I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: włoski
Pełny opis:

Główne zagadnienia. Językoznawstwo jako nauka (podstawowe pojęcia). Językoznawstwo strukturalne. Koncepcja F. de Saussure'a.. Szkoła Kopenhaska - Louis Hjelmslev. Szkoła Praska: Mathesius, Jakobson, Trubecki; Danes, Firbas, Sgall. Dystrybucjonalizm: Bloomfield, Harris. Gramatyka generatywno-transformacyjna. Modele Chomsky'ego : 1955-1960.Gramatyka generatywno-transformacyjna w wersji standardowej. Semantyka generatywna: Lakoff, Ross, Postal, Chafe, McCawley. Językoznawstwo kognitywne: Langacker, Lakoff, Johnson. Porównanie modeli tradycyjnych z modelem kognitywnym.

Literatura:

Fisiak J., 1985: Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych , Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Luczyński E., Maćkiewicz J. 1999: Językoznawstwo ogólne - wybrane zagadnienia ,Gdańsk, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego

Polańskiego K, 1993: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław, Ossolineum

Fuchs C., Le Goffic P. 1992 : Les linguistiques contemporaines - reperes théoriques ,Paris, Hachette

Tabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków, Wyd. Nauka dla wszystkich nr 474, PAN.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)