Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura żywego słowa: logopedia medialna i emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-KP-PRRZ-S1-KZSLEG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura żywego słowa: logopedia medialna i emisja głosu
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedm. specj.- 6 sem.komunikacji promocyjnej i kryzysowej-specj. komunik. promocyjna /stacj. I st./
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjny

Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza z językoznawstwa, psychologii, komunikacji

Skrócony opis:

Student zostanie zaznajomiony z podstawową wiedzą na temat logopedii, jej przedmiotu, rodzaju zaburzeń mowy, ze szczególnym uwzględnieniem problemów dykcji i emisji głosu.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Przedmiot i zadania logopedii.

2. Różne ujęcia terminu „mowa”.

3. Biologiczne i kulturowe uwarunkowania mowy i języka.

4. Rozwój mowy dziecka.

5. Typologia zaburzeń mowy. Podstawowe jednostki nozologiczne zaburzeń mowy.

6. Od aktywizacji fonemu poprzez ruch narządów mowy do głoski.

7. Emisja głosu jako narzędzie pracy dziennikarza.

Tematyka ćwiczeń:

2. Niewłaściwie pojmowane appoggio - ciśnienie podgłośniowe a praca mięśni tułowia i szyi.

3. Nośny głos - dynamika a rezonans.

4. Rejestr głowowy, rejestr piersiowy, średnica głosu.

5. Stabilizacja oddechu dynamicznego.

6. Czym jest norma artykulacyjna? Badanie logopedyczne osób zawodowo posługujących się głosem.

7. Ćwiczenia koordynacji oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnej, zasady doboru właściwych ćwiczeń.

8. Podstawy ortofonii i kultury żywego słowa

9. Często popełniane błędy fonacyjne, artykulacyjne, ortofoniczne.

10. Prozodia mowy (akcent, intonacja, tempo).

11. Budowanie ekspresji słowa - praca z tekstem.

12. Posługiwanie się głosem w wystąpieniach publicznych, podstawy pracy z mikrofonem.

Literatura:

Grabias S., Mowa i jej zaburzenia, Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego – propozycja terminów i klasyfikacji. „Audiofonologia” 1997, nr 10, s. 3-30.

Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Podręcznik akademicki. Red. S. Grabias, M. Kurkowski. Lublin 2012.

Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy. Warszawa 1980.

Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Bytom 2013.

Pluta-Wojciechowska D., Dyslalia. Mity i rzeczywistość. W: Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska. Red. Jagoda Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Korendo. Kraków, s. 65-83.

Sołtys-Chmielowicz A., Klasyfikacje dyslalii. „Audiofonologia” 1997, X, s. 111-116.

Klemensiewicz Z. Prawidła poprawnej wymowy polskiej (wyd. 8, uzupeł. S. Urbańczyk). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński 1995.

Linklater K. Uwolnij swój głos PWST Kraków 2012.

Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., Projekt zestawienia form zaburzeń mowy. „Audiofonologia” 1997. T. 10, s. 37-48.

Konopska L., Wady wymowy u osób z wadami zgryzu. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Szczecin 2006.

Ostapiuk B. Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii. Szczecin 2013.

Grygielski Z. Błędne i skompromitowane metody i instrukcje w procesie kształcenia głosu. Zeszyty Naukowe PWST, 6, 2014, 98–101.

Efekty uczenia się:

Student:

- wie, czym zajmuje się logopedia,

- zna typologię zaburzeń mowy,

- wie, jakie są czynniki rozwoju mowy,

- zna zasady higieny głosu i potrafi z nich korzystać,

- wie, jak dbać o swój głos i zna podstawowe ćwiczenia emisyjne i - artykulacyjne.

Metody i kryteria oceniania:

Metody nauczania: wykład, dyskusje problemowe, ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna i w grupach.

Metody oceniania: aktywność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć, 2 sprawdziany pisemne dotyczące treści prowadzonych zajęć.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Biłas-Pleszak, Natalia Moćko
Prowadzący grup: Paulina Czarnecka, Natalia Moćko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Wykład - Ocena końcowa z modułu
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)