Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo prasowe/ podstawy prawa autorskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-KP-PRRZ-S1-PPPPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo prasowe/ podstawy prawa autorskiego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedm.specj.- 5 sem.komunikacji promocyjnej i kryzysowej- specj. komunik. promocyjna /stacj. I st./
Przedm.specj.- 5 sem.komunikacji promocyjnej i kryzysowej- specj. rzecznik prasowy /stacj. I st./
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjny

Wymagania wstępne:

brak wymogów wstępnych

Skrócony opis:

Student zapoznawany jest podstawowymi zagadnieniami z zakresu prawa mediów, prawa prasowego i prawa reklamy.

Pełny opis:

Student poznaje następujące zagadnienia:

1. Wolność słowa

2. Prawo do informacji w świetle ustawy o dostępie do informacji publicznej (pojęcie informacji publicznej, prawo do informacji a obowiązek informowania, zakres prawa do informacji w ujęciu przedmiotowym i podmiotowym)

3. Definicje ustawowe zawarte w art. 7 ustawy prawo prasowe (definicja prasy, dziennika, czasopisma, materiału prasowego, dziennikarza, redaktora, redaktora naczelnego i redakcji).

4. Podmioty uprawnione do prowadzenia działalności wydawniczej w ujęciu art. 8 pr.pr.

5. Redaktor naczelny – jego prawa i obowiązki oraz stawiane mu wymagania.

6. Rejestracja dzienników i czasopism (elementy wniosku o rejestrację; odmowa rejestracji; zawieszenie wydawania; utrata ważności rejestracji; pojęcie tytułu prasowego i jego ochrona).

7. Prawo do krytyki

8. Tajemnica dziennikarska (zakres przedmiotowy i podmiotowy; pojęcie anonimatu; regulacja zawarta w art. 180 k.p.k.; tajemnica służbowa i państwowa w ujęciu ustawy o ochronie informacji niejawnych).

9. Etyka dziennikarza

10. Odpowiedzialność dziennikarza

11. Pojęcie i ochrona dóbr osobistych

11. 11A Ochrona wizerunku

12. Sprostowanie i odpowiedź

13. Sprawozdawczość sądowa

14. Podstawowe zasady dotyczące dziennikarzy w związku z działalnością reklamową prowadzoną przez prasę

15. Regulacje zawarte w prawie prasowym dotyczące reklamy

16. Regulacje zawarte w ustawie o radiofonii i telewizji dotyczące ze szczególnym uwzględnieniem zakazu kryptoreklamy

17. Regulacje zawarte w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji dotyczące reklamy

18. Zasady emisji programów wynikające z ustawy o radiofonii i telewizji

19. Reklama jako oferta

20. Odpowiedzialność za reklamę, rękojmia oraz niezgodność towaru z umową

21. Reklama ukryta

22. Reklama nierzeczowa

23. Odpowiedzialność prawna na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

24. Sponsoring

25. Telesprzedaż

26. Lokowanie produktu

27. Ghostwriting

28. Autorskie prawa osobiste

29. Autorskie prawa majątkowe

30. Odrębne pola eksploatacji

31. Dozwolony użytek osobisty

32. Dozwolony użytek publiczny

33. Licencje w prawie autorskim

34. Licencje otwarte

Literatura:

J. Sieńczyło-Chlabicz (red.), Prawo mediów, Warszawa 2013

J. Sieńczyło-Chlabicz (red): Prawo własności intelektualnej, LexisNexis 2009.

J. Barta, R. Markiewicz (red): System Prawa prywatnego, t. 13, Prawo autorskie, Warszawa 2007.

J. Barta, R Markiewicz: Prawo autorskie, orzecznictwo i wyjaśnienia. ABC 2005

J. Barta, R. Markiewicz i inni: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, Warszawa 2011.

J. Barta [et. al.], Prawo mediów, Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

Student:

1) Zna pojęcie i zasady prawa prasowego, rodzaj norm prawnych występujących w prawie autorskim i w prawie reklamy,

2) Zna i rozumie prawa i obowiązki występujące na gruncie prawa prasowego,

3) Posługuje się pojęciami i instytucjami występującymi na gruncie prawa prasowego,

4) Dostrzega potrzebę analizy norm prawa prasowego w celu legalnego i zgodnego z prawem prowadzenia przedsiębiorstwa,

5) Jest świadomy potrzeby poszerzania wiedzy w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej zgodnie z przepisami prawa.

Metody i kryteria oceniania:

Na egzaminie student musi wykazać się zarówno wiedzą, jak i umiejętnościami. Ocena dostateczna – student musi wykazać się ogólną orientacją w zakresie prawa mediów oraz umiejętnością rozwiązywania podstawowych problemów w tym zakresie.

Ocena dobra - student musi właściwie zaprezentować przedstawione przez egzaminatora zagadnienie teoretyczne i wyjaśnić jego praktyczne znaczenie (czyli student musi wykazać, że potrafi wiedzę teoretyczną wykorzystać w celu rozwiązania praktycznego problemu). Oznacza to, że pokazuje, iż wiedzę teoretyczną wykorzystuje w celu wyboru takiego wariantu rozwiązania, któremu nie można nic zarzucić z punktu widzenia zgodności z prawem.

Ocena bardzo dobra - student musi zaprezentować wiedzę wykraczającą poza przedstawioną na wykładach, czyli nabytą w ramach pracy własnej. Musi też pokazać umiejętność dokonania wyboru i oceny różnych wariantów rozwiązania (czyli, że potrafi wykazać nieprawidłowość wariantów, które odrzuca i przekonywająco uzasadnić prawidłowość wariantu wybranego).

Student może przygotować referat na zajęcia, który zostanie uwzględniony podczas weryfikacji jego wiedzy w ten sposób, że referat zostanie uwzględniony jako jedno pytanie.

Na wykładzie może zostać zrobiona lista obecności, która może zostać wzięta pod uwagę na korzyść studenta w chwili wystawiania oceny z przedmiotu. Brak obecności na liście nie niesie negatywnych konsekwencji dla studenta.

Na pierwszym wykładzie studenci otrzymują informację o sposobie przeprowadzenia egzaminu/kolokwium. Forma kolokwium jest pisemna. W sytuacjach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami forma może być ustna. Na ostatnim wykładzie zostaje też ustalony ewentualny termin sprawdzianu przedterminowego (dzieje się tak w przypadku większej ilości spotkań niż 2). Studenci rozwiązują test składający się z 7 do 10 pytań zamkniętych jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru oraz jednego lub dwóch pytań otwartych. Na sprawdzianie ustnym student odpowiada na dwa pytania, które sprawdzają wiedzę i umiejętności. Na sprawdzianie ustnym po otrzymaniu pytań student ma 10 minut na przygotowanie odpowiedzi.

Jeżeli na wykład składa się mniej niż 8 godzin wykładowych wykładowca ma prawo zmienić formę na pisemną zawierającą dwa pytania opisowe.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Biłas-Pleszak, Łukasz Maryniak
Prowadzący grup: Łukasz Maryniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin z modułu
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)