Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczna rola mediów lokalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-KP-PRRZ-S1-SRML
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczna rola mediów lokalnych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedm. specj.- 6 sem.komunikacji promocyjnej i kryzysowej-specj. komunik. promocyjna /stacj. I st./
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjny

Wymagania wstępne:

Przystępując do kursu student powinien orientować się w zakresie:

- podstaw teorii z zakresu komunikacji społecznej;

- znajomości głównych obszarów badań socjologicznych;

Skrócony opis:

Studenci poznają główne funkcje jakie pełnią media lokalne w życiu społeczności, jaka jest ich pozycja wobec szerokiego rynku medialnego a także jak ma się kwestia lokalności, regionalności wobec procesów globalizacyjnych i jaką rolę media lokalne odgrywają w tej relacji.

Pełny opis:

Celem zajęć z przedmiotu Społeczne znaczenie mediów lokalnych jest m.in. uświadomienie znaczenia różnorodności na rynku mediów, i roli, jaka odgrywają na nim media lokalne. Na zajęciach omawiane są relacje zachodzące pomiędzy dominującymi procesami globalizacyjnymi w zakresie

- upowszechniania sposobów postrzegania świata,

- kształtowania się światopoglądów,

- obiegu idei (politycznych, społecznych, filozoficznych) czy

- zjawisk ekonomicznych

a funkcjonowaniem "małych ojczyzn", z ich lokalnymi problemami, wyzwaniami i nadziejami.

Szczególną uwagę zwraca się na znaczenie roli mediów lokalnych/regionalnych w umacnianiu/kształtowaniu tożsamości lokalnej, podkreślaniu kulturowego znaczenia odrębności mniejszych społeczności i inicjowania działań zmierzających do ich integracji wewnętrznej i współdziałania z innymi społecznościami lokalnymi na rzecz regionu.

Podkreśla się znaczenie mediów lokalnych dla efektywności komunikacji pomiędzy członkami społeczności lokalnej a władzami samorządowymi.

Osobno omówione zostaje specyfika lokalnych mediów elektronicznych, prasy komercyjnej i samorządowej.

Zostaje przedstawiony rys historyczny dotyczący kształtowania się rynku mediów lokalnych po 1989 roku, jak również sposoby/strategie zmierzające do pozyskania widzów/czytelników/internautów przez środowiska związane z funkcjonowaniem mediów lokalnych.

Literatura:

- W. Chorązki, "Polskie media lokalne i sublokalne 1989-1999", "Zeszyty Prasoznawcze", Kraków 1999.

- D. Detka, I. Sinkiewicz-Potaczała, M. Niewczas-Sochacka, J. Kępa-Mętrak (red.), "Media w procesie kształtowania wspólnot

lokalnych", Kielce 2009.-

- W. Furman, K. Wolny, "Media regionalne i lokalne a demokracja na szczeblu lokalnym", Rzeszów 1998.

- M. Gierula, "Polska prasa lokalna 1989-2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie", Katowice 2005.

- R. Kowalczyk, "Media lokalne w Polsce", t.1-3, Poznań 2008.

- P. Kuca, "Media regionalne i lokalne w praktyce", Rzeszów 2011.

- G. Piechota, "Media lokalne w procesie kreacji lokalnej rzeczywistości", (w:) Z. Pucek, J. Bierówka (red.), "Polska w mediach, media w Polsce", Kraków 2012.

- A. Rogulska, "Media globalne - media lokalne. Zagadnienia z obszaru

pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej", Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

- Umiejętność definiowania funkcji oraz roli mediów lokalnych w życiu społeczności;

- możliwość sięgania po uzasadnione argumenty np. w dyskusji na temat roli i znaczenia mediów lokalnych w życiu politycznym, kulturalnym, gospodarczym społeczności

- świadomość znaczenia różnorodności na rynku medialnym ze szczególnym uwzględnieniem mediów lokalnych

- świadomość znaczenia sposobu przedstawiania informacji o charakterze globalnym dla życia społeczności lokalnej i miejsca wydarzeń i procesów o charakterze lokalnym w porządku globalnego świata, w którym media odgrywają niebagatelną rolę.

Metody i kryteria oceniania:

Po zakończeniu cyklu wykładów studenci przygotowują analizę/recenzję/omówienie wybranych przez siebie przykładów funkcjonowania mediów lokalnych; może to być charakterystyka wybranej audycji radiowej, interpretacja artykułu prasowego lub krytyczne spojrzenie na konkretny program telewizyjny, blog internetowy/forum - pod kątem poruszanej tam problematyki istotnej dla życia społeczności lokalnej; przedmiotem rozmowy zaliczeniowej może być także tytuł prasowy w ogóle, stacja telewizyjna lub radiowa, portal internetowy - pod warunkiem, że są to media funkcjonujące lokalnie, zajmujące się problematyką istotną dla społeczności lokalnej/regionu. Studenci omawiają, charakteryzują wybrany przez siebie "case study" zwracając uwagę na elementy wpisujące się w definicje i funkcje mediów lokalnych.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Biłas-Pleszak, Paweł Ćwikła
Prowadzący grup: Paweł Ćwikła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Wykład - Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

- na koniec semestru studenci składają egzaminacyjne prace pisemne, w których wcielają się w rolę dziennikarzy/dziennikarzy obywatelskich;

- praca może mieć formę felietonu, reportażu, wywiadu, artykułu interwencyjnego/śledczego, artykułu krytycznego/analitycznego;

- tematem pracy jest szeroko rozumiana rzeczywistość życia codziennego społeczności lokalnej;

- praca ma być przykładem REALIZACJI W PRAKTYCE FUNKCJI MEDIÓW LOKALNYCH, o których mowa podczas wykładów i w materiałach udostępnionych studentom;

- przedmiot pracy może być osadzony w konkretnych realiach konkretnej społeczności lokalnej; może też być efektem kreacji; w tym drugim wypadku ważne jest, aby rzeczywistość (problem, postaci, wydarzenia, zjawiska i procesy) przedstawiona w pracy egzaminacyjnej, spełniała wymogi prawdopodobieństwa;

- oceniana będzie oryginalność wyboru tematu, klarowność postawienia i przedstawienia problemu, sposób jego realizacji, poziom językowy/stylistyczny, komunikatywność przekazu oraz LICZBA I SPOSÓB ZAWARCIA W PRACY POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI MEDIÓW LOKALNYCH;

- objętość pracy nie powinna przekraczać 5 stron znormalizowanego maszynopisu, co oznacza: czcionkę Times New Roman 12, odstępy 1,5 wiersza, marginesy Normalne;

- minimalna liczba stron pracy (rokująca minimalną oceną pozytywną) wynosi 3.


Pełny opis:

- edukacyjna rola mediów lokalnych;

- media środowiskowe (community media, media trzeciego sektora);

- rola mediów lokalnych w obronie (przed skutkami procesów globalizacyjnych) zagrożonych wartości humanistycznych;

- dziennikarstwo obywatelskie (citizen journalism);

- cechy, istota, cel, misja dziennikarstwa obywatelskiego;

- istota (definicja/e) obywatelskości/bycia obywatelem + istota (definicja/e) dziennikarstwa;

- rola (zaangażowanie) członków społeczności lokalnej w realizacji zadań stawianych przed dz. ob.;

- hierarchia wartości, kt. powinien kierować się „dziennikarz-obywatel”;

- co dziś znaczy, że: „każdy obywatel jest reporterem/dziennikarzem”?

- niezależność dziennikarstwa obywatelskiego;- funkcje mediów lokalnych

- funkcje m. lok. w założeniach i w praktyce;

- rozwój funkcji mediów lokalnych;

- funkcje m. lok. a funkcje mediów o szerokim zasięgu; - media lokalne na wolnym rynku medialnym;

- miejsce prasy samorządowej na rynku mediów lokalnych;

- napięcia na linii: nadawcy/wydawy mediów lokalnych i komercyjnych;

- finansowanie/sponsorowanie mediów lokalnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)