Społeczna rola mediów lokalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-KP-PRRZ-S1-SRML |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczna rola mediów lokalnych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedm. specj.- 6 sem.komunikacji promocyjnej i kryzysowej-specj. komunik. promocyjna /stacj. I st./ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Wymagania wstępne: | Przystępując do kursu student powinien orientować się w zakresie: - podstaw teorii z zakresu komunikacji społecznej; - znajomości głównych obszarów badań socjologicznych; |
Skrócony opis: |
Studenci poznają główne funkcje jakie pełnią media lokalne w życiu społeczności, jaka jest ich pozycja wobec szerokiego rynku medialnego a także jak ma się kwestia lokalności, regionalności wobec procesów globalizacyjnych i jaką rolę media lokalne odgrywają w tej relacji. |
Pełny opis: |
Celem zajęć z przedmiotu Społeczne znaczenie mediów lokalnych jest m.in. uświadomienie znaczenia różnorodności na rynku mediów, i roli, jaka odgrywają na nim media lokalne. Na zajęciach omawiane są relacje zachodzące pomiędzy dominującymi procesami globalizacyjnymi w zakresie - upowszechniania sposobów postrzegania świata, - kształtowania się światopoglądów, - obiegu idei (politycznych, społecznych, filozoficznych) czy - zjawisk ekonomicznych a funkcjonowaniem "małych ojczyzn", z ich lokalnymi problemami, wyzwaniami i nadziejami. Szczególną uwagę zwraca się na znaczenie roli mediów lokalnych/regionalnych w umacnianiu/kształtowaniu tożsamości lokalnej, podkreślaniu kulturowego znaczenia odrębności mniejszych społeczności i inicjowania działań zmierzających do ich integracji wewnętrznej i współdziałania z innymi społecznościami lokalnymi na rzecz regionu. Podkreśla się znaczenie mediów lokalnych dla efektywności komunikacji pomiędzy członkami społeczności lokalnej a władzami samorządowymi. Osobno omówione zostaje specyfika lokalnych mediów elektronicznych, prasy komercyjnej i samorządowej. Zostaje przedstawiony rys historyczny dotyczący kształtowania się rynku mediów lokalnych po 1989 roku, jak również sposoby/strategie zmierzające do pozyskania widzów/czytelników/internautów przez środowiska związane z funkcjonowaniem mediów lokalnych. |
Literatura: |
- W. Chorązki, "Polskie media lokalne i sublokalne 1989-1999", "Zeszyty Prasoznawcze", Kraków 1999. - D. Detka, I. Sinkiewicz-Potaczała, M. Niewczas-Sochacka, J. Kępa-Mętrak (red.), "Media w procesie kształtowania wspólnot lokalnych", Kielce 2009.- - W. Furman, K. Wolny, "Media regionalne i lokalne a demokracja na szczeblu lokalnym", Rzeszów 1998. - M. Gierula, "Polska prasa lokalna 1989-2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie", Katowice 2005. - R. Kowalczyk, "Media lokalne w Polsce", t.1-3, Poznań 2008. - P. Kuca, "Media regionalne i lokalne w praktyce", Rzeszów 2011. - G. Piechota, "Media lokalne w procesie kreacji lokalnej rzeczywistości", (w:) Z. Pucek, J. Bierówka (red.), "Polska w mediach, media w Polsce", Kraków 2012. - A. Rogulska, "Media globalne - media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej", Kraków 2012. |
Efekty uczenia się: |
- Umiejętność definiowania funkcji oraz roli mediów lokalnych w życiu społeczności; - możliwość sięgania po uzasadnione argumenty np. w dyskusji na temat roli i znaczenia mediów lokalnych w życiu politycznym, kulturalnym, gospodarczym społeczności - świadomość znaczenia różnorodności na rynku medialnym ze szczególnym uwzględnieniem mediów lokalnych - świadomość znaczenia sposobu przedstawiania informacji o charakterze globalnym dla życia społeczności lokalnej i miejsca wydarzeń i procesów o charakterze lokalnym w porządku globalnego świata, w którym media odgrywają niebagatelną rolę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Po zakończeniu cyklu wykładów studenci przygotowują analizę/recenzję/omówienie wybranych przez siebie przykładów funkcjonowania mediów lokalnych; może to być charakterystyka wybranej audycji radiowej, interpretacja artykułu prasowego lub krytyczne spojrzenie na konkretny program telewizyjny, blog internetowy/forum - pod kątem poruszanej tam problematyki istotnej dla życia społeczności lokalnej; przedmiotem rozmowy zaliczeniowej może być także tytuł prasowy w ogóle, stacja telewizyjna lub radiowa, portal internetowy - pod warunkiem, że są to media funkcjonujące lokalnie, zajmujące się problematyką istotną dla społeczności lokalnej/regionu. Studenci omawiają, charakteryzują wybrany przez siebie "case study" zwracając uwagę na elementy wpisujące się w definicje i funkcje mediów lokalnych. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Biłas-Pleszak, Paweł Ćwikła | |
Prowadzący grup: | Paweł Ćwikła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Wykład - Zaliczenie z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | - na koniec semestru studenci składają egzaminacyjne prace pisemne, w których wcielają się w rolę dziennikarzy/dziennikarzy obywatelskich; - praca może mieć formę felietonu, reportażu, wywiadu, artykułu interwencyjnego/śledczego, artykułu krytycznego/analitycznego; - tematem pracy jest szeroko rozumiana rzeczywistość życia codziennego społeczności lokalnej; - praca ma być przykładem REALIZACJI W PRAKTYCE FUNKCJI MEDIÓW LOKALNYCH, o których mowa podczas wykładów i w materiałach udostępnionych studentom; - przedmiot pracy może być osadzony w konkretnych realiach konkretnej społeczności lokalnej; może też być efektem kreacji; w tym drugim wypadku ważne jest, aby rzeczywistość (problem, postaci, wydarzenia, zjawiska i procesy) przedstawiona w pracy egzaminacyjnej, spełniała wymogi prawdopodobieństwa; - oceniana będzie oryginalność wyboru tematu, klarowność postawienia i przedstawienia problemu, sposób jego realizacji, poziom językowy/stylistyczny, komunikatywność przekazu oraz LICZBA I SPOSÓB ZAWARCIA W PRACY POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI MEDIÓW LOKALNYCH; - objętość pracy nie powinna przekraczać 5 stron znormalizowanego maszynopisu, co oznacza: czcionkę Times New Roman 12, odstępy 1,5 wiersza, marginesy Normalne; - minimalna liczba stron pracy (rokująca minimalną oceną pozytywną) wynosi 3. |
|
Pełny opis: |
- edukacyjna rola mediów lokalnych; - media środowiskowe (community media, media trzeciego sektora); - rola mediów lokalnych w obronie (przed skutkami procesów globalizacyjnych) zagrożonych wartości humanistycznych; - dziennikarstwo obywatelskie (citizen journalism); - cechy, istota, cel, misja dziennikarstwa obywatelskiego; - istota (definicja/e) obywatelskości/bycia obywatelem + istota (definicja/e) dziennikarstwa; - rola (zaangażowanie) członków społeczności lokalnej w realizacji zadań stawianych przed dz. ob.; - hierarchia wartości, kt. powinien kierować się „dziennikarz-obywatel”; - co dziś znaczy, że: „każdy obywatel jest reporterem/dziennikarzem”? - niezależność dziennikarstwa obywatelskiego;- funkcje mediów lokalnych - funkcje m. lok. w założeniach i w praktyce; - rozwój funkcji mediów lokalnych; - funkcje m. lok. a funkcje mediów o szerokim zasięgu; - media lokalne na wolnym rynku medialnym; - miejsce prasy samorządowej na rynku mediów lokalnych; - napięcia na linii: nadawcy/wydawy mediów lokalnych i komercyjnych; - finansowanie/sponsorowanie mediów lokalnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.