Podstawy zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-KP-RZ-PZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej |
Grupy: |
Przedm.specj.- 5 sem.komunikacji promocyjnej i kryzysowej- specj. rzecznik prasowy /stacj. I st./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Wymagania wstępne: | - |
Skrócony opis: |
Zarządzanie – jego istota i znaczenie. Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania. Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy. Władza. Informacja ikomunikacja w zarządzaniu. Struktura zarządzania. Cele i funkcje zarządzania. Struktura organizacyjna – uwarunkowania i kierunki ewolucji. Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny. Metody zarządzania. Kryteria oceny sprawności działań. Istota pracykierowniczej, składniki kierowania, role kierownicze, style kierowania, umiejętnościkierownicze. Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania. Zarządzanie w kontekście zmian. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Wiodącym celem jest weryfikacja poglądu Petera Druckera, iż: „ …Nie ma firm efektywnych i nieefektywnych, są tylko firmy lepiej lub gorzej zarządzane”. |
Pełny opis: |
- Zarządzanie – jego istota i znaczenie - Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania - Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy - Władza. Struktura zarządzania - Cele i funkcje zarządzania - Struktura organizacyjna – uwarunkowania i kierunki ewolucji - Informacja i komunikacja w zarządzaniu - Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny - Metody zarządzania. Kryteria oceny sprawności działań - Istota pracy kierowniczej, składniki kierowania, role kierownicze, style kierowania, umiejętności kierownicze - Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania - Zarządzanie w kontekście zmian - Zarządzanie w warunkach globalizacji Weryfikacja poglądu Petera Druckera, iż: „ …Nie ma firm efektywnych i nieefektywnych, są tylko firmy lepiej lub gorzej zarządzane”. |
Literatura: |
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2004 - Stoner J.A. , Freeman R.E. , Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa 2001 - Drucker P.F., Drucker na każdy dzień. 366 refleksji o dobrych praktykach zarządzania, Explanator, Warszawa 2011 - Galata S., Sztuka zarządzania organizacjami. Zasoby, sposoby, perspektywy, PWN, Warszawa 2006 - Koźmiński A.K, Piotrowski W., Zarządzanie, Teoria i praktyka, PWN, 2010 - Penc J., Humanistyczne wartości zarządzania w poszukiwaniu sensu menedżerskich działań, Difin, Warszawa 2010 - Zimniewicz K., Nauka o organizacji i zarządzaniu, PWN, Warszawa 1990 - czasopisma branżowe: „Przegląd Organizacji”, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, „Harvard Business Review”, „Personel i Zarządzanie” itp. |
Efekty uczenia się: |
Student wyjaśnia genezę nauk o zarządzaniu i ich rozwój w kontekście rozwoju gospodarczego Student wyjaśnia kluczowe koncepcje teorii przedsiębiorstwa odnośnie powstawania, funkcjonowania, przekształcania i rozwoju organizacji gospodarczych Student identyfikuje relacje między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami społecznymi tworzącymi ich otoczenie w skali krajowej i międzynarodowej Student wyjaśnia i ilustruje wpływ oddziaływania otoczenia zewnętrznego na działalność przedsiębiorstwa Student charakteryzuje historyczną ewolucję struktur organizacyjnych, wskazuje na czynniki strukturotwórcze Student dokonuje obserwacji zjawisk i procesów w organizacji oraz ich opisu, analizy i interpretacji stosując podstawowe ujęcia i pojęcia teoretyczne Student interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki i biznesu w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i naukowego zarządzania Student jest przygotowany do uczestniczenia w budowaniu projektów społecznych rozmaitej natury, objaśniając aspekty ekonomiczne i zarządcze przedsięwzięć |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny - test - zestaw pytań otwartych i „ do wyboru”, mających na celu sprawdzenie wiedzy zdobytej podczas zajęć ocena ciągła - analiza umiejętności definiowania i rozwiązywania problemów badawczych, obecność na zajęciach, aktywność podczas dyskusji, efektywność pracy zespołowej, kreatywność 5,0 (bdb) – znakomita wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści programowych. 4,5 (db +) – bardzo dobra wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści programowych. 4,0 (db) – dobra wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści programowych. 3,5 (dst +) – zadowalająca wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści programo-wych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. 3,0 (dst) – zadowalająca wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści programo-wych, ale z licznymi błędami. 2,0 (ndst) – niezadowalająca wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści progra-mowych. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.