Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki i metody badań socjologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-KP-S1-KMBS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kierunki i metody badań socjologicznych
Jednostka: Instytut Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej
Grupy: 1. sem. komunikacji promocyjnej i kryzysowej - przedm. obow. /stacj. I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy o społeczeństwie, nauk społecznych i filozofii; znajomość historii Polski i historii powszechnej w stopniu pozwalającym na przyporządkowanie przywoływanych na zajęciach przykładów do konkretnej epoki / sytuacji historycznej / wydarzeń i zjawisk z przeszłości; znajomość aktualnych wydarzeń politycznych i kulturalnych; znajomość lektur z zakresu kanonu szkoły podstawowej i średniej.

Skrócony opis:

Na zajęcia z przedmiotu składają się wykłady i ćwiczenia.

Wykład jest prowadzony w formie zajęć interaktywnych;

Ćwiczenia polegają na omawianiu zaproponowanych tekstów źródłowych oraz opracowań dotyczących zagadnień z zakresu treści przedmiotu na przykładzie tekstów analitycznych, materiałów prasowych, audio i video; studenci przygotowują także na każde zajęcia wystąpienia (prezentacje), których celem jest wprowadzenie w dane zagadnienie i zainicjowanie ogólnogrupowej dyskusji; szczególny nacisk kładzie się na przywoływanie konkretnych sytuacji społecznych mogących ilustrować omawiane zagadnienia teoretyczne;

Pełny opis:

- funkcje socjologii

- analiza i interpretacja w socjologii i antropologii społecznej

- perspektywa socjologiczna: funkcjonalizm socjologiczny

- terminologia socjologiczna

- ideologia jako przedmiot badań socjologicznych

- sposoby rozumienia zachowań społecznych: socjologia i psychologia społeczna, psychologia tłumu,

- socjologia w literaturze

- socjologia zmian społecznych, socjologia rewolucji

- badania społeczne w praktyce

- metody ilościowe i jakościowe w socjologii

- błędy w badaniach społecznych

- zalety i wady metod badawczych

- eksperyment w badaniach społecznych

- socjologia jako „czary”

- socjologiczne badanie idei

- „Człowiek w teatrze życia codziennego” – socjologia dramaturgiczna

- historia w socjologii

- socjologiczne ujęcie kultury

- tradycja i nowoczesność a socjologia

Literatura:

- P. L. Berger, Zaproszenie do socjologii, wyd. dowolne

- E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007

- S. Andreski, Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Warszawa 2002,

- E. Aronson (red.), Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów, PWN, Warszawa 2001

- E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, wyd. dowolne.

- A.Bloom, Umysł zamknięty, Poznań 1997

- Agnieszka Kołakowska, Wojny kultur i inne wojny,

- L.Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Londyn

- B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003;

- P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002;

- P. Bourdieu (oraz L.J.D.Wacquant), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa Warszawa2001

- P. Burke, Historia i teoria społeczna, PWN Warszawa-Kraków 2000

- E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencja w socjologii współczesnej. Antologia t. 1/2, PIW, Warszawa 1984;

- J. H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 2010.

- H. Arendt, Odpowiedzialność i władza sądzenia, Prószyński i S-ka, Warszawa b.r.w.

- L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu, wyd. dowolne

- G. Le Bon, Psychologia tłumu, wyd. dowolne.

- W. Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Wyd. Poznańskie, Poznań 1997

- J.Szacki, Spotkania z utopią, Iskry, Warszawa 1980

- M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Znak, Kraków 1998

Efekty uczenia się:

- student powinien wykazać się umiejętnością posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii i umieć umieszczać je w kontekście subdyscyplin socjologicznych, a także innych dziedzin nauki jak również praktyki życia codziennego;

- student powinien umiejętnie wykorzystywać ujęcia teoretyczne z zakresu socjologii dla dokonywania analiz przyczyn i przebiegu zjawisk i procesów społecznych oraz kulturowych;

- ocenie podlega umiejętność dokonania analizy obserwowanych zjawisk kulturowych pod kątem ich zobiektywizowanych przyczyn i ewentualnych lub realnych konsekwencji;

- student powinien wykazać się znajomością podstawowych założeń teorii wyjaśniających istotne ze względu na zakres przedmiotowy modułu procesy społeczne, w tym takie jak: nabywanie kultury, jej tworzenie, uczestnictwo w kulturze, odtwarzanie kultury, jej zróżnicowanie, integracja i dezintegracja i umieć przyporządkować wymienione wyżej (przykładowo) zagadnienia do realiów codzienności;

- umiejętność interpretacji treści omawianych tekstów, umiejętność przywołania przykładów ilustrujących omawiane zagadnienia

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia modułu są:

 Pozytywna ocena z ćwiczeń

 Pozytywna ocena z egzaminu

Na ocenę końcową modułu (OKM) składają się 2 elementy:

 Ocena z egzaminu (50%)

 Ocena z ćwiczeń (50%)

Podstawą do OKM jest średnia wystawiana zgodnie z zasadami przyjętymi w Regulaminie UŚ

do 3,25 – dostateczny;

3,26 do 3,75 – dostateczny plus;

3,76 do 4,25 – dobry;

4,26 do 4,60 – dobry plus;

powyżej 4,61 – bardzo dobry.

-

Ocena z ćwiczeń uzależniona jest od merytorycznej aktywności studenta na zajęciach.

Egzamin polega na przygotowaniu pracy pisemnej na temat określony przez prowadzącego zajęcia; temat dotyczy zagadnień poruszanych na wykładach i omawianych na ćwiczeniach;

- ocenie podlega umiejętność dokonania analizy obserwowanych zjawisk kulturowych pod kątem ich zobiektywizowanych przyczyn i ewentualnych lub realnych konsekwencji;

- uzyskana ocena zależy od umiejętności przedstawienia przez studenta genezy problemu zawartego w pytaniu, rozwinięcia go jak również ukazaniu jego następstw na wybranych przykładach zawartych w literaturze jak również – co szczególnie istotne – w oparciu o przykłady oryginalnych, dających się zinterpretować w kontekście metod weryfikacji socjologicznej, sytuacji/przykładów przywołanych przez studenta.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)