Kierunki i metody badań socjologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-KP-S1-KMBS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kierunki i metody badań socjologicznych |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej |
Grupy: |
1. sem. komunikacji promocyjnej i kryzysowej - przedm. obow. /stacj. I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy o społeczeństwie, nauk społecznych i filozofii; znajomość historii Polski i historii powszechnej w stopniu pozwalającym na przyporządkowanie przywoływanych na zajęciach przykładów do konkretnej epoki / sytuacji historycznej / wydarzeń i zjawisk z przeszłości; znajomość aktualnych wydarzeń politycznych i kulturalnych; znajomość lektur z zakresu kanonu szkoły podstawowej i średniej. |
Skrócony opis: |
Na zajęcia z przedmiotu składają się wykłady i ćwiczenia. Wykład jest prowadzony w formie zajęć interaktywnych; Ćwiczenia polegają na omawianiu zaproponowanych tekstów źródłowych oraz opracowań dotyczących zagadnień z zakresu treści przedmiotu na przykładzie tekstów analitycznych, materiałów prasowych, audio i video; studenci przygotowują także na każde zajęcia wystąpienia (prezentacje), których celem jest wprowadzenie w dane zagadnienie i zainicjowanie ogólnogrupowej dyskusji; szczególny nacisk kładzie się na przywoływanie konkretnych sytuacji społecznych mogących ilustrować omawiane zagadnienia teoretyczne; |
Pełny opis: |
- funkcje socjologii - analiza i interpretacja w socjologii i antropologii społecznej - perspektywa socjologiczna: funkcjonalizm socjologiczny - terminologia socjologiczna - ideologia jako przedmiot badań socjologicznych - sposoby rozumienia zachowań społecznych: socjologia i psychologia społeczna, psychologia tłumu, - socjologia w literaturze - socjologia zmian społecznych, socjologia rewolucji - badania społeczne w praktyce - metody ilościowe i jakościowe w socjologii - błędy w badaniach społecznych - zalety i wady metod badawczych - eksperyment w badaniach społecznych - socjologia jako „czary” - socjologiczne badanie idei - „Człowiek w teatrze życia codziennego” – socjologia dramaturgiczna - historia w socjologii - socjologiczne ujęcie kultury - tradycja i nowoczesność a socjologia |
Literatura: |
- P. L. Berger, Zaproszenie do socjologii, wyd. dowolne - E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007 - S. Andreski, Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Warszawa 2002, - E. Aronson (red.), Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów, PWN, Warszawa 2001 - E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, wyd. dowolne. - A.Bloom, Umysł zamknięty, Poznań 1997 - Agnieszka Kołakowska, Wojny kultur i inne wojny, - L.Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Londyn - B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003; - P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002; - P. Bourdieu (oraz L.J.D.Wacquant), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa Warszawa2001 - P. Burke, Historia i teoria społeczna, PWN Warszawa-Kraków 2000 - E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencja w socjologii współczesnej. Antologia t. 1/2, PIW, Warszawa 1984; - J. H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 2010. - H. Arendt, Odpowiedzialność i władza sądzenia, Prószyński i S-ka, Warszawa b.r.w. - L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu, wyd. dowolne - G. Le Bon, Psychologia tłumu, wyd. dowolne. - W. Lepenies, Trzy kultury. Socjologia między literaturą a nauką, Wyd. Poznańskie, Poznań 1997 - J.Szacki, Spotkania z utopią, Iskry, Warszawa 1980 - M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Znak, Kraków 1998 |
Efekty uczenia się: |
- student powinien wykazać się umiejętnością posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu socjologii i umieć umieszczać je w kontekście subdyscyplin socjologicznych, a także innych dziedzin nauki jak również praktyki życia codziennego; - student powinien umiejętnie wykorzystywać ujęcia teoretyczne z zakresu socjologii dla dokonywania analiz przyczyn i przebiegu zjawisk i procesów społecznych oraz kulturowych; - ocenie podlega umiejętność dokonania analizy obserwowanych zjawisk kulturowych pod kątem ich zobiektywizowanych przyczyn i ewentualnych lub realnych konsekwencji; - student powinien wykazać się znajomością podstawowych założeń teorii wyjaśniających istotne ze względu na zakres przedmiotowy modułu procesy społeczne, w tym takie jak: nabywanie kultury, jej tworzenie, uczestnictwo w kulturze, odtwarzanie kultury, jej zróżnicowanie, integracja i dezintegracja i umieć przyporządkować wymienione wyżej (przykładowo) zagadnienia do realiów codzienności; - umiejętność interpretacji treści omawianych tekstów, umiejętność przywołania przykładów ilustrujących omawiane zagadnienia |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia modułu są: Pozytywna ocena z ćwiczeń Pozytywna ocena z egzaminu Na ocenę końcową modułu (OKM) składają się 2 elementy: Ocena z egzaminu (50%) Ocena z ćwiczeń (50%) Podstawą do OKM jest średnia wystawiana zgodnie z zasadami przyjętymi w Regulaminie UŚ do 3,25 – dostateczny; 3,26 do 3,75 – dostateczny plus; 3,76 do 4,25 – dobry; 4,26 do 4,60 – dobry plus; powyżej 4,61 – bardzo dobry. - Ocena z ćwiczeń uzależniona jest od merytorycznej aktywności studenta na zajęciach. Egzamin polega na przygotowaniu pracy pisemnej na temat określony przez prowadzącego zajęcia; temat dotyczy zagadnień poruszanych na wykładach i omawianych na ćwiczeniach; - ocenie podlega umiejętność dokonania analizy obserwowanych zjawisk kulturowych pod kątem ich zobiektywizowanych przyczyn i ewentualnych lub realnych konsekwencji; - uzyskana ocena zależy od umiejętności przedstawienia przez studenta genezy problemu zawartego w pytaniu, rozwinięcia go jak również ukazaniu jego następstw na wybranych przykładach zawartych w literaturze jak również – co szczególnie istotne – w oparciu o przykłady oryginalnych, dających się zinterpretować w kontekście metod weryfikacji socjologicznej, sytuacji/przykładów przywołanych przez studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.