Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczne uwarunkowania języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-KP-S1-SUJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczne uwarunkowania języka
Jednostka: Instytut Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej
Grupy: 1. sem. komunikacji promocyjnej i kryzysowej - przedm. obow. /stacj. I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

1. Jak działa język: system – norma – uzus. Podstawowe funkcje języka (w tym prezentatywna)

2. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny (ujęcie Aleksandra Wilkonia); język mówiony, pisany oraz język zapisany

3. Oralność i piśmienność dziś (analfabetyzm funkcjonalny, hipertekst)

4. Pojęcie aktu mowy – ujęcie socjolingwistyczne (rola językowa, rola społeczna, oficjalność i nieoficjalność w kontaktach językowych)

5. Kompetencja komunikacyjna, pragmatyczna i socjolingwistyczna – wariantywność w języku, błąd socjolingwistyczny, przełączanie kodu

Literatura:

1. Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin .

2. Lubaś W., 1979, Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny. Studia socjolingwistyczne, Kraków, ss. 28-42 [Lingwistyka i socjolingwistyka] ; 139-147 [Społeczne typy kontaktu językowego a wariantywność].

3. Lubaś W., 2003, Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole; z rozdz.: Potocyzmy w polszczyźnie publicznej, ss. 136-180.

4. Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin.

5. Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.

6. Skudrzyk A, Warchala J., „Pani doktor, jak się wyrobię, to wpadnę” – błąd socjolingwistyczny czy nowa norma zachowań językowych

Efekty uczenia się:

W -

Metody i kryteria oceniania:

ocenę ustala koordynator, uwzględniając oceny składowe (zaliczenie zajęć laboratoryjnych (test) + referat pisemny + egzamin ustny)

Praca pisemna: przygotowanie referatu zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych na podstawie podanej lektury; wybór tematu spośród 8 zaproponowanych; praca w zespołach 3-osobowych (kompetencje społeczne)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)