Społeczne uwarunkowania języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-KP-S1-SUJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne uwarunkowania języka |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej |
Grupy: |
1. sem. komunikacji promocyjnej i kryzysowej - przedm. obow. /stacj. I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
1. Jak działa język: system – norma – uzus. Podstawowe funkcje języka (w tym prezentatywna) 2. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny (ujęcie Aleksandra Wilkonia); język mówiony, pisany oraz język zapisany 3. Oralność i piśmienność dziś (analfabetyzm funkcjonalny, hipertekst) 4. Pojęcie aktu mowy – ujęcie socjolingwistyczne (rola językowa, rola społeczna, oficjalność i nieoficjalność w kontaktach językowych) 5. Kompetencja komunikacyjna, pragmatyczna i socjolingwistyczna – wariantywność w języku, błąd socjolingwistyczny, przełączanie kodu |
Literatura: |
1. Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin . 2. Lubaś W., 1979, Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny. Studia socjolingwistyczne, Kraków, ss. 28-42 [Lingwistyka i socjolingwistyka] ; 139-147 [Społeczne typy kontaktu językowego a wariantywność]. 3. Lubaś W., 2003, Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole; z rozdz.: Potocyzmy w polszczyźnie publicznej, ss. 136-180. 4. Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin. 5. Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. 6. Skudrzyk A, Warchala J., „Pani doktor, jak się wyrobię, to wpadnę” – błąd socjolingwistyczny czy nowa norma zachowań językowych |
Efekty uczenia się: |
W - |
Metody i kryteria oceniania: |
ocenę ustala koordynator, uwzględniając oceny składowe (zaliczenie zajęć laboratoryjnych (test) + referat pisemny + egzamin ustny) Praca pisemna: przygotowanie referatu zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych na podstawie podanej lektury; wybór tematu spośród 8 zaproponowanych; praca w zespołach 3-osobowych (kompetencje społeczne) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.