ELEMENTY GRAFIKI KOMPUTEROWEJ
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-IN-EGK314 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | ELEMENTY GRAFIKI KOMPUTEROWEJ |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.nuph.us.edu.pl/~siemaszk |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z algebry liniowej i geometrii analitycznej oraz z Algorytmów i struktur danych. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawową terminologią, oraz narzędziami (sprzęt, oprogramowanie) i metodami stosowanymi we współczesnej grafice komputerowej. Laboratorium ma na celu naukę praktycznego wykorzystania tej wiedzy w realizacji projektów graficznych o zróżnicowanym stopniu zaawansowania. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami: 1. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w grafice komputerowej. 2. Budowa ludzkiego oka, percepcja obrazu przez człowieka. 3. Systemy grafiki. Sprzęt i oprogramowanie dla potrzeb grafiki komputerowej. Graficzne interfejsy użytkownika. 4. Formaty plików w grafice komputerowej. 5. Przestrzenie (modele) barw w grafice komputerowej. 6. Podstawowe operacje rastrowe w grafice dwuwymiarowej. 7. Podstawowe przekształcenia 2D i 3D. Składanie przekształceń 2D i 3D. 8. Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie – rzutowanie. 9. Podstawy modelowania obiektów dwu- i trójwymarowych. 10. Eliminacja powierzchni zasłoniętych – podstawowe algorytmy. 11. Oświetlenie obiektów – modelowanie oświetlenia.. 12. Rendering. 13. Elementy animacji obiektów. 14. Podstawy komunikacji człowiek-komputer. |
Literatura: |
1. J. D. Foley, A. van Dam, S. K. Finer, J. F. Hughes, R. L. Phillips, “Wprowadzenie do grafiki komputerowej". 2. Literatura książkowa opisująca metody posługiwania się konkretnymi aplikacjami do przetwarzania grafiki. 3. Informacje dostępne w sieci Internet (podręczniki obsługi programów, tutoriale, wideotutoriale). |
Efekty uczenia się: |
1. Zrozumienie znaczenie grafiki komputerowej dla rozwoju cywilizacji, nauki i techniki. 2. Poznanie podstawowych operacji rastrowych w grafice dwuwymiarowej oraz przekształceń geometrycznych 2D i 3D. 3. Zdobycie podstawowej wiedzy na temat modelowania obiektów 2D i 3D, oświetlania obiektów i renderingu. 4. Nabycie umiejętności dobrania narzędzi programistycznych i metod do tworzenia różnorodnych projektów graficznych. 5. Nabycie umiejętności modelowania prostych obiektów trójwymiarowych oraz ich animacji. 6. Nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z materiału będącego przedmiotem wykładu. Zaliczenia laboratorium. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.