Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ELEMENTY GRAFIKI KOMPUTEROWEJ

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-IN-EGK314
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: ELEMENTY GRAFIKI KOMPUTEROWEJ
Jednostka: Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.nuph.us.edu.pl/~siemaszk
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z algebry liniowej i geometrii analitycznej oraz z Algorytmów i struktur danych.

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawową terminologią, oraz narzędziami (sprzęt, oprogramowanie) i metodami stosowanymi we współczesnej grafice komputerowej.

Laboratorium ma na celu naukę praktycznego wykorzystania tej wiedzy w realizacji projektów graficznych o zróżnicowanym stopniu zaawansowania.

Pełny opis:

W ramach wykładu student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:

1. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w grafice komputerowej.

2. Budowa ludzkiego oka, percepcja obrazu przez człowieka.

3. Systemy grafiki. Sprzęt i oprogramowanie dla potrzeb grafiki komputerowej. Graficzne interfejsy użytkownika.

4. Formaty plików w grafice komputerowej.

5. Przestrzenie (modele) barw w grafice komputerowej.

6. Podstawowe operacje rastrowe w grafice dwuwymiarowej.

7. Podstawowe przekształcenia 2D i 3D. Składanie przekształceń 2D i 3D.

8. Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie – rzutowanie.

9. Podstawy modelowania obiektów dwu- i trójwymarowych.

10. Eliminacja powierzchni zasłoniętych – podstawowe algorytmy.

11. Oświetlenie obiektów – modelowanie oświetlenia..

12. Rendering.

13. Elementy animacji obiektów.

14. Podstawy komunikacji człowiek-komputer.

Literatura:

1. J. D. Foley, A. van Dam, S. K. Finer, J. F. Hughes, R. L. Phillips, “Wprowadzenie do grafiki komputerowej".

2. Literatura książkowa opisująca metody posługiwania się konkretnymi aplikacjami do przetwarzania grafiki.

3. Informacje dostępne w sieci Internet (podręczniki obsługi programów, tutoriale, wideotutoriale).

Efekty uczenia się:

1. Zrozumienie znaczenie grafiki komputerowej dla rozwoju cywilizacji, nauki i techniki.

2. Poznanie podstawowych operacji rastrowych w grafice dwuwymiarowej oraz przekształceń geometrycznych 2D i 3D.

3. Zdobycie podstawowej wiedzy na temat modelowania obiektów 2D i 3D, oświetlania obiektów i renderingu.

4. Nabycie umiejętności dobrania narzędzi programistycznych i metod do tworzenia różnorodnych projektów graficznych.

5. Nabycie umiejętności modelowania prostych obiektów trójwymiarowych oraz ich animacji.

6. Nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin z materiału będącego przedmiotem wykładu.

Zaliczenia laboratorium.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)