ALGEBRA LINIOWA Z GEOMETRIĄ B
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0301-MT-S1-12-ALGB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | ALGEBRA LINIOWA Z GEOMETRIĄ B |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 sem. matematyki, specj. modelowanie matematyczne /st. I st./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wstęp do algebry liniowej i geometrii analitycznej B |
Skrócony opis: |
Moduł ,,Algebra liniowa z geometrią B" ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami i narzędziami z zakresu algebry liniowej i geometrii głównie w zakresie afinicznych przestrzeni euklidesowych. Przewiduje się realizację następujących treści programowych: 1. Przestrzenie liniowe. 2. Przestrzenie afiniczne. 3. Przekształcenia liniowe. 4. Przekształcenia afiniczne. 5. Wartości i wektory własne. 6. Funkcjonały dwuliniowe i formy kwadratowe. 7. Liniowe i afiniczne przestrzenie euklidesowe. 8. Hiperpowierzchnie stopnia 2. |
Pełny opis: |
Moduł ,,Algebra liniowa z geometrią B" ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami i narzędziami z zakresu algebry liniowej i geometrii głównie w zakresie afinicznych przestrzeni euklidesowych. Przewiduje się realizację następujących treści programowych: 1. Przestrzenie liniowe: definicja i przykłady, podprzestrzeń, suma podprzestrzeni, przestrzeń ilorazowa, układy wektorów i ich kombinacje liniowe, podprzestrzeń rozpięta na układzie, liniowa zależność, baza przestrzeni, wymiar. 2. Przestrzenie afiniczne: definicja i przykłady, podprzestrzenie przestrzeni afinicznych a układy równań liniowych, układy punktów i ich środki ciężkości, afiniczne układy współrzędnych. 3. Przekształcenia liniowe: definicja i przykłady, jądro i obraz, macierz przekształcenia liniowego, sposoby określania przekształceń liniowych, zmiana baz, przestrzeń sprzężona. 4. Przekształcenia afiniczne: definicja i przykłady, przekształcenia afiniczne a przekształcenia liniowe, sposoby określania przekształceń afinicznych. 5. Wartości i wektory własne: podprzestrzeń niezmiennicza endomorfizmu, wartość i wektor własny, diagonalizacja macierzy, zastosowania wartości i wektorów własnych. 6. Funkcjonały dwuliniowe i formy kwadratowe: definicja i przykłady, macierz funkcjonału, przestrzeń dwuliniowa i jej nieosobliwość, bazy prostopadłe i metody ortogonalizacji, rzeczywiste i zespolone przestrzenie dwuliniowe, sygnatura rzeczywistej przestrzeni dwuliniowej, kryterium Sylvestera, izomorfizmy przestrzeni dwuliniowych, grupa ortogonalna, endomorfizmy samosprzężone. 7. Liniowe i afiniczne przestrzenie euklidesowe: norma i metryka euklidesowa, kąty i ich miary, izometrie liniowe i afiniczne oraz twierdzenia o rozkładach, rzutowania, macierz i wyznacznik Grama, miary wielościanów i sympleksów. 8. Hiperpowierzchnie stopnia 2: definicja i przykłady z nawiązaniem do wiadomości z wykładu „Wstęp do algebry liniowej i geometrii analitycznej B”, informacje o postaciach kanonicznych i klasyfikacji hiperpowierzchni stopnia 2. |
Literatura: |
1. G. Banaszak, W. Gajda, Elementy algebry liniowej, t. 1 i 2, WNT, Warszawa 2002. 2. A. Białynicki-Birula, Algebra liniowa z geometrią, PWN, Warszawa 1976. 3. K. Borsuk, W. Szmielew, Podstawy geometrii, PWN, Warszawa 1955. 4. J. Komorowski, Od liczb zespolonych do tensorów, spinorów, algebr Liego i kwadryk, PWN 1978. 5. A. Kostrikin, Wstęp do algebry, t. 2, PWN, Warszawa 2004. 6. A. I. Kostrikin, J. I. Manin, Algebra liniowa i geometria, PWN 1993. 7. F. Leja, Geometria analityczna, PWN 1975. 8. A. Mostowski, M. Stark, Algebra liniowa, PWN 1975. 9. M. Moszyńska, J. Święcicka, Geometria z algebrą liniową, PWN, Warszawa 1975. 10. M. Stark, Geometria analityczna, PWN, Warszawa 1958. Zbiory zadań: 1. A. Kostrikin (red.), Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 2005. 2. J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach, PWN, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna pojęcia i rezultaty z zakresu algebry liniowej i geometrii. 2. Student potrafi rozpoznawać strukturę przestrzeni liniowej i afinicznej nad dowolnym ciałem oraz ich podprzestrzeni w konkretnych przykładach. 3. Student potrafi sprawdzić liniową niezależność wektorów oraz znaleźć bazę i wymiar przestrzeni. 4. Student potrafi tworzyć nowe przestrzenie liniowe drogą konstrukcji ilorazowych oraz produktów kartezjańskich. 5. Student umie stosować przekształcenia liniowe, znajdować macierze w różnych bazach, obliczać wartości i wektory własne endomorfizmów oraz stosować je w zagadnieniach geometrycznych. 6. Student umie sprowadzać macierze do postaci kanonicznej i potrafi powiązać to z klasyfikacją utworów stopnia 2. 7. Student umie przy pomocy wyznaczników rozpoznawać przestrzenie euklidesowe. 8. Student potrafi posługiwać się macierzami oraz ich wyznacznikami różnych obiektów w dowolnych przestrzeniach euklidesowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność na zajęciach: weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego konwersatorium na zajęciach. 2. Sprawdziany pisemne: weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań w trakcie sprawdzianów pisemnych. 3. Egzamin pisemny: weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań egzaminacyjnych, weryfikacja znajomości pojęć i faktów w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania egzaminacyjne o charakterze teoretycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.