INFORMATYKA A
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0301-MT-S1-12-INFOA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | INFORMATYKA A |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 sem. matematyki, specjalność matematyka w finansach ni ekonomii /st.Is./ PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE - I STOPIEŃ STACJ. - 2 SEM. MATEMATYKI (MODELOWANIE, FINANSOWA, STATYSTYCZNA) |
Strona przedmiotu: | http://www.math.us.edu.pl/michal |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wstęp do informatyki |
Skrócony opis: |
Celem modułu Informatyka A jest zapoznanie studentów z podstawami algorytmiki oraz nauczenie podstaw jednego wybranego języka programowania. Arytmetyka pozycyjna; zasady konwersji liczb pomiedzy róznymi systemami pozycyjnymi. Elementy algorytmiki: problem i jego specyfikacja; algorytm i rózne sposoby jego zapisu; podstawowe własnosci algorytmów. Algorytmy klasyczne. Klasyczne techniki programowania. Elementy programowania w jezyku algorytmicznym wysokiego poziomu. |
Pełny opis: |
1) Arytmetyka pozycyjna; zasady konwersji liczb pomiędzy różnymi systemami pozycyjnymi 2) Elementy algorytmiki: problem i jego specyfikacja; algorytm i różne sposoby jego zapisu (lista kroków, schemat blokowy, pseudokod, język programowania); podstawowe własności algorytmów (poprawność i złożoność). 3) Algorytmy klasyczne - rozkład liczby na czynniki pierwsze - algorytm Euklidesa - znajdowanie najmniejszego lub największego elementu w zbiorze - znajdowanie jednocześnie najmniejszego i największego elementu w zbiorze - wyszukiwanie elementu w zbiorze uporządkowanym - obliczanie wartości wielomianu – schemat Hornera - wybrane algorytmy sortujące (przez wstawianie, przez wybieranie, bąbelkowe, przez scalanie, szybkie) - szybkie podnoszenie do potęgi 4) Klasyczne techniki programowania: - iteracja i rekurencja - metoda dziel i zwyciężaj 5) Elementy programowania w języku algorytmicznym wysokiego poziomu: - środowisko programistyczne - instrukcje warunkowe i iteracyjne - podział programu na procedury lub funkcje, tworzące czytelną strukturę - pojęcie i przeznaczenie zmiennej: globalnej i lokalnej - pojęcie parametrów procedur i funkcji, mechanizm przekazywania parametrów |
Literatura: |
[1] T.H. Cormen, Ch.E. Leiserson, R.L. Rivest i C. Stein, Wprowadzenie do algorytmów, PWN, Warszawa 2012. [2] J. Grebosz, Symfonia C++ standard, Wydawnictwo Editions 2000, Kraków 2009 [3] M. Sysło, Algorytmy, WSiP, Warszawa 2008. [4] M. Sysło, Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, WSiP, Warszawa 1998. [5] B. Stroustrup, Programowanie. Teoria i praktyka z wykorzystaniem C++, Helion, Warszawa 2013. [6] Materiały zwiazane z Nowa Matura z Informatyki http://www.cke.edu.pl |
Efekty uczenia się: |
zna sposoby reprezentowania informacji w komputerze, zna zasady konwersji liczb pomiędzy różnymi systemami pozycyjnymi zna pojęcie algorytmu i różne sposoby jego zapisu; zna podstawowe własności algorytmów; zna i rozumie pojęcie złożoności obliczeniowej (czasowej i pamięciowej) tworzy specyfikację problemu, proponuje i analizuje jego rozwiązanie; zna i rozumie pojęcie zgodności algorytmu ze specyfikacją problemu zna podstawowe algorytmy i techniki algorytmiczne; zna i omawia sytuacje, w których wykorzystuje się klasyczne algorytmy zna zasady programowania strukturalnego posługuje się kompilatorem wybranego języka programowania; wykorzystuje wybrane środowisko programistyczne do zapisywania, uruchamiania i testowania samodzielnie napisanego programu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z modułu uzależniona jest od sumy punktów uzyskanych za zaliczenie oraz za egzamin pisemny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.