Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

INFORMATYKA A

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0301-MT-S1-12-INFOA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: INFORMATYKA A
Jednostka: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 sem. matematyki, specjalność matematyka w finansach ni ekonomii /st.Is./
PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE - I STOPIEŃ STACJ. - 2 SEM. MATEMATYKI (MODELOWANIE, FINANSOWA, STATYSTYCZNA)
Strona przedmiotu: http://www.math.us.edu.pl/michal
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Wstęp do informatyki

Skrócony opis:

Celem modułu Informatyka A jest zapoznanie studentów z podstawami algorytmiki oraz nauczenie podstaw jednego wybranego języka programowania.

Arytmetyka pozycyjna; zasady konwersji liczb pomiedzy róznymi

systemami pozycyjnymi.

Elementy algorytmiki: problem i jego specyfikacja; algorytm i rózne

sposoby jego zapisu; podstawowe własnosci algorytmów.

Algorytmy klasyczne.

Klasyczne techniki programowania.

Elementy programowania w jezyku algorytmicznym wysokiego

poziomu.

Pełny opis:

1) Arytmetyka pozycyjna; zasady konwersji liczb pomiędzy różnymi systemami pozycyjnymi

2) Elementy algorytmiki: problem i jego specyfikacja; algorytm i różne sposoby jego zapisu (lista kroków, schemat blokowy, pseudokod, język programowania); podstawowe własności algorytmów (poprawność i złożoność).

3) Algorytmy klasyczne

- rozkład liczby na czynniki pierwsze

- algorytm Euklidesa

- znajdowanie najmniejszego lub największego elementu w zbiorze

- znajdowanie jednocześnie najmniejszego i największego elementu w zbiorze

- wyszukiwanie elementu w zbiorze uporządkowanym

- obliczanie wartości wielomianu – schemat Hornera

- wybrane algorytmy sortujące (przez wstawianie, przez wybieranie, bąbelkowe, przez scalanie, szybkie)

- szybkie podnoszenie do potęgi

4) Klasyczne techniki programowania:

- iteracja i rekurencja

- metoda dziel i zwyciężaj

5) Elementy programowania w języku algorytmicznym wysokiego poziomu:

- środowisko programistyczne

- instrukcje warunkowe i iteracyjne

- podział programu na procedury lub funkcje, tworzące czytelną strukturę

- pojęcie i przeznaczenie zmiennej: globalnej i lokalnej

- pojęcie parametrów procedur i funkcji, mechanizm przekazywania parametrów

Literatura:

[1] T.H. Cormen, Ch.E. Leiserson, R.L. Rivest i C. Stein, Wprowadzenie do algorytmów, PWN, Warszawa 2012.

[2] J. Grebosz, Symfonia C++ standard, Wydawnictwo Editions 2000, Kraków 2009

[3] M. Sysło, Algorytmy, WSiP, Warszawa 2008.

[4] M. Sysło, Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, WSiP, Warszawa 1998.

[5] B. Stroustrup, Programowanie. Teoria i praktyka z wykorzystaniem C++, Helion, Warszawa 2013.

[6] Materiały zwiazane z Nowa Matura z Informatyki http://www.cke.edu.pl

Efekty uczenia się:

zna sposoby reprezentowania informacji w komputerze, zna zasady konwersji liczb pomiędzy różnymi systemami pozycyjnymi

zna pojęcie algorytmu i różne sposoby jego zapisu; zna podstawowe własności algorytmów; zna i rozumie pojęcie złożoności obliczeniowej (czasowej i pamięciowej)

tworzy specyfikację problemu, proponuje i analizuje jego rozwiązanie; zna i rozumie pojęcie zgodności algorytmu ze specyfikacją problemu

zna podstawowe algorytmy i techniki algorytmiczne; zna i omawia sytuacje, w których wykorzystuje się klasyczne algorytmy

zna zasady programowania strukturalnego

posługuje się kompilatorem wybranego języka programowania; wykorzystuje wybrane środowisko programistyczne do

zapisywania, uruchamiania i testowania samodzielnie napisanego programu

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z modułu uzależniona jest od sumy punktów uzyskanych za zaliczenie oraz za egzamin pisemny.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)