PRZYGOTOWANIE PSYCHOLOGICZNE DO NAUCZANIA NA II ETAPIE EDUKACYJNYM
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0301-MT-S1-12-PPsN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PRZYGOTOWANIE PSYCHOLOGICZNE DO NAUCZANIA NA II ETAPIE EDUKACYJNYM |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat psychologicznych uwarunkowań procesu uczenia się i nauczania odniesionych do II etapu edukacyjnego, zapoznanie studentów z metodami wspierającymi efektywność nauczania na tym etapie oraz wykształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w środowisku wychowawczym. |
Pełny opis: |
wykład 1. Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym - rozwój fizyczny, motoryczny, rozwój procesów poznawczych 2. Sylwetka rozwojowa ucznia we wczesnym i późnym wieku szkolnym - rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania. 3. Formy aktywności dziecka 4. Kontakty społeczne dziecka 5. Zagrożenia dzieci i młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne 6. Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej ćwiczenia 1. Stres, czym jest i jak sobie z nim radzić. 2. Pamięć i uczenie się. Najskuteczniejsze techniki uczenia się. 3. Agresja. 4. Psychologia rozwoju dziecka i młodzieży 5. Psychopatologia. 6. Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Zaburzenia zachowania. Dziecko nieśmiałe i nadpobudliwe. |
Literatura: |
1. Brzezińska, I.B., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka ( t. 2., s. 95- 292). W: J. Strelau, D. Doliński. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. 2. Kołodziejczyk, A. (2012). Późne dzieciństwo - młodszy wiek szkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (234- 258). Warszawa: PWN. 3. Obuchowska, I. (2011). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka Okresów życia człowieka (s. 163-201). Warszawa: PWN. 4. Oleszkiewicz, A., Senejko, A. (2012). Dorastanie. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (259-286). Warszawa: PWN. 5. Stefańska-Klar, R. (2011). Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka Okresów życia człowieka (s. 130-162). Warszawa: PWN. 1.Spencer A. Rathus, „Psychologia współczesna”, GWP, Gdańsk 2004, 2. Zimbardo Philip G. „Psychologia i życie”, Zysk i S-ka, Warszawa 1999. 3.Sęk H. (2011). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN 4.Strelau Jan, Doliński Dariusz, „Psychologia akademicka” tom II, GWP, Gdańsk 2010, 5.Spionek H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN |
Efekty uczenia się: |
Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologicznych uwarunkowań procesu nauczania odniesioną do kształcenia uczniów na II etapie edukacyjnym, w tym wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych Posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych aspektów projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej Posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych Ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych wyznaczników optymalnego kierowania procesami kształcenia i wychowania, którą potrafi wykorzystać w optymalizacji przebiegu tych procesów Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych oddziaływań pedagogicznych w odniesieniu do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ma świadomość etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychologii nauczania i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w tym obszarze |
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia ocen z testu i kolokwium. Test zawierający pytania problemowe, testowe i otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych podczas wykładów treści. Skala ocen: 51%-60% - dst 61%-70% - + dst 71%- 80% - db 81% - 90% - + db 91% - 100% - bdb Test zostanie przeprowadzony w drugiej części semestru. Przewidziany czas trwania kolokwium to 40 minut. Kolokwium pisemne zawierające pytania problemowe, testowe i otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych treści. Skala ocen z kolokwium: 51%-60%=dst 61%-70%-dst+ 71%-80%=db 81%-90%=db+ 91%-100%=bdb 100% to wynik maksymalny w teście Kolokwium odbędzie się w drugiej części semestru. Przewidziany czas trwania kolokwium to 40 minut. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.