Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PSYCHOLOGIA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0301-PSH-02
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PSYCHOLOGIA
Jednostka: Instytut Matematyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

I. Przedmiot psychologii:

(a) Przednaukowy okres w rozwoju psychologii. Narodziny psychologii naukowej,

(b) Główne kierunki psychologii naukowej jako podstawa współczesnej wiedzy psychologicznej: psychologia

introspekcyjna, koncepcja Pawłowa, behavioryzm, neobehavioryzm, psychoanaliza, neopsychoanaliza.

(c) Współczesne kierunki w psychologii i sposoby rozumienia jej przedmiotu: psychologia humanistyczna,

teorie poznawcze, koncepcja czynnosci.

II. Wybrane czynniki warunkujace zachowanie sie człowieka:

(a) Wpływ sytuacji, szczególnie sytuacji trudnych na psychike i zachowanie sie człowieka (stres a sytuacje

trudne; mechanizmy obronne; nastepstwa stresu; szkoła jako zródło sytuacji trudnych).

(b) Mozliwosci poznawcze człowieka a orientacja w otoczeniu i zachowanie sie (charakterystyka podstawowych

procesów poznawczych z uwzglednieniem ich aspektu rozwojowego).

(c) Potrzeby psychiczne i zadania jako regulatory zachowania; rola zaspokojenia lub deprywacji potrzeby

kontaktu emocjonalnego w rozwoju człowieka.

(d) Wpływ obrazu samego siebie na funkcjonowanie człowieka; rola systemu szkolnego i nauczyciela w

kształtowaniu własnosci obrazu ?Ja?.

III. Zastosowanie wiedzy psychologicznej w szkolnictwie i oswiacie; inne dziedziny zastosowan psychologii

w praktyce.

Literatura:

1. G. Mietzel, Wprowadzenie do psychologii.

2. M. Węgrzecka, Zarys psychologii.

3. W. Pilecka i inni, Psychologia dla nauczycieli.

4. T. Tomaszewski (red.), Psychologia.

5. J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka.

6. T. Malim, A. Wadeley, Wprowadzenie do psychologii.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)