Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WYBRANE ZAGADNIENIA TEORII OPTYMALIZACJI

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0301-WZO-IS-10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WYBRANE ZAGADNIENIA TEORII OPTYMALIZACJI
Jednostka: Instytut Matematyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Skrócony opis:

1. Programowanie wypukłe.

2. Programowanie dynamiczne.

3. Elementy teorii gier.

Pełny opis:

1. Programowanie wypukłe

Warunki Kuhna-Tuckera. Przykłady zastosowań w ekonomii matematycznej. Maksymalizacja funkcji wklęsłej na wielościennym zbiorze wypukłym. Programowanie kwadratowe.

2. Programowanie dynamiczne

Przykład: Zagadnienie produkcji i magazynowania. Ogólny model programowania dynamicznego. Równania optymalności Bellmana. Zagadnienie odnowy. Zastosowania w ekonomii matematycznej. Znajdowanie najkrótszej drogi w sieci. Zastosowania do zagadnień załadunku i optymalnej alokacji.

3. Elementy teorii gier

Gry dwuosobowe o sumie zerowej. Twierdzenie o minimaksie. Gry macierzowe i ich związek z programowaniem liniowym. Gry n-osobowe niekooperacyjne. Punkt równowagi Nasha. Zastosowania w ekonomii matematycznej. Gry kooperacyjne: rdzeń i wartość Shapleya.

Literatura:

1. W. Grabowski, Programowanie matematyczne, PWE, 1980.

2. J. Franklin, Methods of mathematical economics, Springer, 1980.

Efekty uczenia się:

Umiejętność rozwiązywania zadań programowania wypukłego.

Zapoznanie się z metodą programowania dynamicznego.

Rozwiązywanie gier macierzowych.

Zapoznanie się z zastosowaniami teorii gier w ekonomii matematycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny z zadań i teorii.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)