Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

FIZYKA B

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0310-CH-S1-014
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: FIZYKA B
Jednostka: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Wykład:

Ładunek elektryczny i pole elektryczne, strumień pola elektrycznego, prawo Gaussa, zastosowania prawa Gaussa w przypadku ładunku rozłożonego – przypadek jednowymiarowy, dwuwymiarowy i trójwymiarowy, potencjał elektryczny, kondensator i pojemność, kondensatory połączone szeregowo i równolegle, energia zgromadzona w kondensatorze oraz energia pola elektrycznego, dielektryki. Prąd, oporność i oporniki, prawo Ohma, praca i moc prądu w obwodzie elektrycznym. Łączenie oporników szeregowo i równolegle, prawa Kirchhoffa, obwód RC – czas relaksacji. Pole magnetyczne, pole magnetyczne wokół przewodnika z prądem ─ doświadczenie Oerstedta, moment magnetyczny pętli z prądem, prawo Lorentza, cyklotron, zjawisko Halla. Pole magnetyczne wytworzone przez prostoliniowy przewodnik z prądem, prawo Biota – Savarta, prawo Ampera, oddziaływanie przewodników z prądem. Strumień pola magnetycznego, prawo Faradaya, indukowane pole elektryczne, prądy wirowe. Indukcja wzajemna, obwody LR, drgania LC, własności magnetyczne materii. Prąd przesunięcia, prawo Ampera – Maxwella, równania Maxwella, fale elektromagnetyczne, wektor Poytinga, doświadczenie Hertza, spektrum fal elektromagnetycznych. Podstawy optyki geometrycznej. Interferencja, dyfrakcja światła.

Konwersatorium:

Ładunek elektryczny i pole elektryczne, strumień pola elektrycznego, prawo Gaussa, potencjał elektryczny, kondensator i jego pojemność, kondensatory połączone szeregowo i równolegle, energia zgromadzona w kondensatorze oraz energia pola elektrycznego, dielektryki. Prąd, oporność i oporniki, prawo Ohma, praca i moc prądu w obwodzie elektrycznym, prawa Kirchhoffa, obwód RC – czas relaksacji. Pole magnetyczne, pole magnetyczne wokół przewodnika z prądem, doświadczenie Oerstedta, moment magnetyczny pętli z prądem, prawo Lorentza, cyklotron, zjawisko Halla. Pole magnetyczne wytworzone przez prostoliniowy przewodnik z prądem, prawo Biota – Savarta, prawo Ampera, oddziaływanie przewodników z prądem. Strumień pola magnetycznego, prawo Faradaya, indukowane pole elektryczne, prądy wirowe. Indukcja wzajemna, obwody LR, drgania LC, własności magnetyczne materii. Prąd przesunięcia, prawo Ampera – Maxwella, równania Maxwella, fale elektromagnetyczne, wektor Poytinga, doświadczenie Hertza, spektrum fal elektromagnetycznych. Podstawy optyki geometrycznej. Interferencja, dyfrakcja światła.

Literatura:

1. D. Halliday, R. Resnik, , FIZYKA, D. Halliday, R, Resnick, J. Walker, Podstawy FIZYKI.

2. E. M. Purcell, Elektryczność i Magnetyzm, A. Wróblewski, J. Zakrzewski, WSTĘP DO FIZYKI

Efekty uczenia się:

Ma wiedzę z zakresu roli fizyki, jako przedmiotu integrującego nauki przyrodnicze

Zna fundamentalne prawa i wzory z zakresu podstawowych dziedzin fizyki takich jak elektryczność i magnetyzm oraz optyka

Rozumie związki między osiągnięciami fizyki a możliwością ich praktycznych zastosowań

Potrafi opisać i interpretować podstawowe zjawiska fizyczne

Stosuje metody matematyczne do rozwiązywania problemów z dziedziny chemii i fizyki

Posługuje się jednostkami układu SI

Jest świadom poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

Potrafi samodzielne wyszukiwać informacje zawarte w literaturze, w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych

Metody i kryteria oceniania:

Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia

ocena na podstawie kolokwium końcowego, kartkówek, odpowiedzi ustnej oraz obecności

Egzamin pisemny i ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)