FIZYKA B
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-CH-S1-014 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | FIZYKA B |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Wykład: Ładunek elektryczny i pole elektryczne, strumień pola elektrycznego, prawo Gaussa, zastosowania prawa Gaussa w przypadku ładunku rozłożonego – przypadek jednowymiarowy, dwuwymiarowy i trójwymiarowy, potencjał elektryczny, kondensator i pojemność, kondensatory połączone szeregowo i równolegle, energia zgromadzona w kondensatorze oraz energia pola elektrycznego, dielektryki. Prąd, oporność i oporniki, prawo Ohma, praca i moc prądu w obwodzie elektrycznym. Łączenie oporników szeregowo i równolegle, prawa Kirchhoffa, obwód RC – czas relaksacji. Pole magnetyczne, pole magnetyczne wokół przewodnika z prądem ─ doświadczenie Oerstedta, moment magnetyczny pętli z prądem, prawo Lorentza, cyklotron, zjawisko Halla. Pole magnetyczne wytworzone przez prostoliniowy przewodnik z prądem, prawo Biota – Savarta, prawo Ampera, oddziaływanie przewodników z prądem. Strumień pola magnetycznego, prawo Faradaya, indukowane pole elektryczne, prądy wirowe. Indukcja wzajemna, obwody LR, drgania LC, własności magnetyczne materii. Prąd przesunięcia, prawo Ampera – Maxwella, równania Maxwella, fale elektromagnetyczne, wektor Poytinga, doświadczenie Hertza, spektrum fal elektromagnetycznych. Podstawy optyki geometrycznej. Interferencja, dyfrakcja światła. Konwersatorium: Ładunek elektryczny i pole elektryczne, strumień pola elektrycznego, prawo Gaussa, potencjał elektryczny, kondensator i jego pojemność, kondensatory połączone szeregowo i równolegle, energia zgromadzona w kondensatorze oraz energia pola elektrycznego, dielektryki. Prąd, oporność i oporniki, prawo Ohma, praca i moc prądu w obwodzie elektrycznym, prawa Kirchhoffa, obwód RC – czas relaksacji. Pole magnetyczne, pole magnetyczne wokół przewodnika z prądem, doświadczenie Oerstedta, moment magnetyczny pętli z prądem, prawo Lorentza, cyklotron, zjawisko Halla. Pole magnetyczne wytworzone przez prostoliniowy przewodnik z prądem, prawo Biota – Savarta, prawo Ampera, oddziaływanie przewodników z prądem. Strumień pola magnetycznego, prawo Faradaya, indukowane pole elektryczne, prądy wirowe. Indukcja wzajemna, obwody LR, drgania LC, własności magnetyczne materii. Prąd przesunięcia, prawo Ampera – Maxwella, równania Maxwella, fale elektromagnetyczne, wektor Poytinga, doświadczenie Hertza, spektrum fal elektromagnetycznych. Podstawy optyki geometrycznej. Interferencja, dyfrakcja światła. |
Literatura: |
1. D. Halliday, R. Resnik, , FIZYKA, D. Halliday, R, Resnick, J. Walker, Podstawy FIZYKI. 2. E. M. Purcell, Elektryczność i Magnetyzm, A. Wróblewski, J. Zakrzewski, WSTĘP DO FIZYKI |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę z zakresu roli fizyki, jako przedmiotu integrującego nauki przyrodnicze Zna fundamentalne prawa i wzory z zakresu podstawowych dziedzin fizyki takich jak elektryczność i magnetyzm oraz optyka Rozumie związki między osiągnięciami fizyki a możliwością ich praktycznych zastosowań Potrafi opisać i interpretować podstawowe zjawiska fizyczne Stosuje metody matematyczne do rozwiązywania problemów z dziedziny chemii i fizyki Posługuje się jednostkami układu SI Jest świadom poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie Potrafi samodzielne wyszukiwać informacje zawarte w literaturze, w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych |
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia ocena na podstawie kolokwium końcowego, kartkówek, odpowiedzi ustnej oraz obecności Egzamin pisemny i ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.