MODUŁ B ZWIĄZANY ZE SPECJALNOŚCIĄ - WSTĘP DO PROJEKTOWANIA LEKÓW
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-CH-S1-058 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MODUŁ B ZWIĄZANY ZE SPECJALNOŚCIĄ - WSTĘP DO PROJEKTOWANIA LEKÓW |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu poszukiwania związków chemicznych o potencjalnej aktywności biologicznej. Obejmuje także ćwiczenia z modelami związków chemicznych, elementy syntezy, budowy i właściwości leków oraz wprowadzenie do projektowania molekularnego. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu oraz laboratorium. |
Pełny opis: |
Wykład : 1. Przedmiot i podstawowe pojęcia projektowania leków. Metody syntezy znanych leków. Aminowanie redukcyjne, jako przykład mechanizmu w chemii biologicznej. Poszukiwanie VS projektowanie leków. Farmaceutyk (lekarstwo) VS lek. Bioefektor. Docelowe struktury receptorowe. Biomolekuły. Enzymy. Koenzymy. Aminokwasy. Pierwszo-, drugo-, trzecio- i czwartorzędowa struktura białek. Metody syntezy białek. 2. Badanie jakościowych zależność struktura – aktywność (SAR). Skrining z siłową procedurą brut force oraz strategie wysokowydajne w poszukiwaniu leków. Metody obliczeniowe w projektowaniu leków. Modelowanie molekularne. Dokowanie molekularne. Badanie jakościowych zależność struktura – aktywność (QSAR). Równanie Hammetta i Hanscha. 3. Chemia kombinatoryczna. NMR, MS, i krystalograficzne metody badania struktury białek. Wstęp do chemii produktów naturalnych. Poszukiwanie, projektowanie i komercjalizacja nowych leków. Oddziaływania ligand-receptor. Optymalizacja oddziaływań ligand-receptor. Optymalizacja biodostępności. Prolek. Inhibitor. Agonista. Antagonista. Częściowy agonista. Odwrotny agonista. Grupy wiążące. Typy, podtypy, rodziny receptorów. Racjonalne metody projektowania leków. Histamina. Leki przeciwhistaminowe. Agoniści i antagoniści receptorów H1 i H2. 4. Farmakodynamika i farmakokinetyka. Absorpcja, dystrybucja, (krew, tkanki, komórki), wydalanie, podawanie (doustne, doodbytnicze, miejscowe, inhalacja, iniekcja, implant), dawkowanie leku. Bariera mózg-krew. Patenty w projektowaniu leków. Badania kliniczne. Uregulowania prawne. Agencja Food and Drug Administration (FDA). Sektor badawczo-wdrożeniowy w przemyśle i biznesie farmaceutycznym. Klasyfikacja leków. Ćwiczenia laboratoryjne 1-3 Zajęcia z modelami – budowanie modeli cząsteczek leków Hybrydyzacje sp3, sp2, sp; modele prostych alkanów, alkenów, alkinów, cykloalkanów; modele steroizomerów (cis-i trnas-) streoizomerów posiadających asymetryczny atom węgla; modele leków: baklofenu, propranololu, deksachlorfeniraminy, penicyliny G 4-5 Zajęcia seminaryjne z zakresu syntez, budowy i właściwości leków 6-7 Projektowanie molekularne – notacja liniowa cząsteczek, kodowanie Smiles, wybrane edytory molekularne. Projektowanie molekularne standardy wymiany informacji molekularnej, pakiety do modelowania molekularnego Chemoinformatyczne bazy danych. |
Literatura: |
R. Silverman, Chemia organiczna w projektowaniu lekow, WNT, W-wa 2004. J. McMurry, Organic Chemistry. A Biological Approach, Thomson, Belmont, USA, 2007, G. Patrick, Chemia medyczna, WNT, W-wa, 2003 |
Efekty uczenia się: |
Student: posiada wiedzę potrzebną do rozwiązywania problemów w zakresie wybranej specjalności potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych posiada umiejętność posługiwania się sprzętem oraz oprogramowaniem niezbędnym do rozwiązywania problemów związanych z daną specjalnością opracowuje sprawozdania z wykonanych ćwiczeń dyskutuje i osądza przedstawione przez innych studentów sądy i opinie dotyczące wybranej specjalności |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe Ocena umiejętności posługiwania się sprzętem i/lub programami użytkowymi. Wskazywanie obszarów studentowi, na które powinien zwrócić szczególną uwagę Sprawozdanie Ocena poprawności wykonania ćwiczeń i interpretacji wyników Egzamin obejmujący Egzamin ustny z pytaniami otwartymi, weryfikujący wiedzę w oparciu o treści wykładów i ćwiczeń oraz wskazaną w sylabusie literaturę Skala ocen: 51 - 60% prawidłowych odpowiedzi – 3,0 61 - 70% prawidłowych odpowiedzi – 3,5 71 - 80% prawidłowych odpowiedzi – 4,0 81 - 90% prawidłowych odpowiedzi – 4,5 91 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0 Laboratorium: Sprawozdanie, projekt obliczeniowy, ocenianie ciągłe |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Bąk, Robert Musioł, Jarosław Polański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Bąk, Jacek Mularski, Jarosław Polański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.