SEMINARIUM MAGISTERSKIE B - TEORETYCZNE METODY W CHEMII
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-CH-S2-227 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SEMINARIUM MAGISTERSKIE B - TEORETYCZNE METODY W CHEMII |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | seminarium specjalizacyjne |
Wymagania wstępne: | Studia 1 stopnia z chemii |
Skrócony opis: |
Wariant modułu: Seminarium magisterskie B - Teoretyczne metody w chemii Kierunek: CHEMIA Specjalność: Chemia Podstawowa, Chemia Środowiska, Chemia Informatyczna, Chemia Leków Studia II stopnia, stacjonarne Moduł: Seminarium magisterskie Zajęcia: seminarium |
Pełny opis: |
1. Metody posthartree-fockowskie. Transformacja czteroindeksowa. Algorytm podstawowy vs. algorytmy efektywne (2 godziny) 2. Metoda mieszania konfiguracji (CI), wyznaczanie liczby konfiguracji dla określonej wartości spinu. Dwa sposoby rozwiązywania równań CI: a. diagonalizacja, stosuje się do wyznaczania energii stanu podstawowego i stanów wzbudzonych b. metoda bezpośrednia (direct CI) – wyznaczanie energii stanu podstawowego (6 godzin) 3. Metoda sprzężonych klasterów (CC) a. wyprowadzenie równań b. równania na amplitudy: forma algebraiczna i di agramatyczna c. wyrażenie na energię Przybliżone modele w teorii CC. Wykonanie obliczeń energii molekuły dla różnych modeli. Niewariacyjna natura metody. Skalowanie się czasu obliczeń z rozmiarem bazy funkcyjnej. Wykonanie obliczeń i ocena przydatności metody do wyznaczania optymalnej geometrii i własności molekularnych. (10 godzin) 4. Stany wzbudzone w metodzie CC. Metoda równań ruchu (EOM). Konstruowanie hamiltonianu transformowanego. Analiza równań EOM. Wykonanie obliczeń energii stanów wzbudzonych i dyskusja. (4 godziny) 5. Rachunek zaburzeń. II rząd rachunku Moellera Plesseta. Analiza wyrażeń na poprawki do energii. Wykonanie obliczeń metodą MP2: optymalizacja geometrii. (8 godzin) |
Literatura: |
L. Piela, Idee chemii kwantowej, PWN, Warszawa 2003 I. N. Levine, Quantum Chemistry, Prentice Hall, 5ed. 1999. |
Efekty uczenia się: |
- posiada ogólną wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i najnowszych odkryciach w zakresie chemii teoretycznej - potrafi wnioskować na podstawie danych literaturowych - przygotowuje i prezentuje wystąpienia ustne w języku polskim i angielskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium na ocenę. Prawidłowa odpowiedz na co najmniej 3 pytania zapewnia ocenę pozytywną Student dostaje zestaw 5 pytań. Prawidłowa odpowiedz na co najmniej 3 pytania zapewnia ocenę pozytywną. Skala ocen: 2.0 – nieudzielenie poprawnych odpowiedzi na 3 pytania 3.0 – poprawna odpowiedz na 3 pytania 4.0 – poprawna odpowiedz na 4 pytania 5.0 – poprawna odpowiedz na 5 pytań |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.