Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MODUŁ WYKŁADÓW MONOGRAFICZNYCH B - METODY SYNTEZY ORGANICZNEJ

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0310-CH-S2-MSO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MODUŁ WYKŁADÓW MONOGRAFICZNYCH B - METODY SYNTEZY ORGANICZNEJ
Jednostka: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Wykład w sposób interdyscyplinarny przedstawia, aspekty naukowe, ekonomiczne oraz rys historyczny przemysłu farmaceutycznego.

Pełny opis:

Wykład obejmuje:

1. Pojęcie i podstawowe metody analizy retrosyntetycznej, molekuła celu, rozłączenie, przekształcenie grupy funkcyjnej FGI

2. Syntony – nomenklatura, reakcje, reagenty a syntony

3. Syntony donorowe i akceptorowe – reagenty, reakcje

4. Strategia analizy retrosyntetycznej

5. Grupy zabezpieczające i aktywujące, odwrócenie reaktywności – reakcje syntonów a1, d2 oraz d2, a1

6. Proste syntony o dużym znaczeniu syntetycznym, selektywność reakcji

Przykłady reakcji syntezy organicznej. Reakcje anionów enolanowych, metoda katalizy dwufazowej. Inne wybrane syntezy organiczne

Literatura:

1. C. Willis, M. Willis, Synteza organiczna, Wyd. UJ, Kraków 2004

2. J.Polański, Chemoinformatics, http://www.elsevierdirect.com/brochures/compchemometrics/PDF/Chemoinformatics.pdf

3. J. Gawroński, K. Gawrońska, Stereochemia w syntezie organicznej, PWN, W-wa 1988

Efekty uczenia się:

Student:

Ma rozszerzoną wiedzę chemiczną w zakresie wybranej przez siebie specjalności i specjalizacji

Posiada wiedzę o najnowszych kierunkach rozwoju i odkryciach w chemii

Rozwija wiedzę w zakresie wybranej przez siebie specjalności i specjalizacji

Potrafi wyszukiwać informacje na określony temat posługując się specjalistyczną literaturą naukową, bazami danych i innymi źródłami wiedzy

Potrafi krytycznie ocenić i wyciągać wnioski z przedstawianych danych literaturowych

Korzysta z krajowych i międzynarodowych czasopism naukowymi z dziedziny chemii

Posługuje się językiem angielskim w stopniu niezbędnym do czytania literatury fachowej

Jest świadom poziomu własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się

Podchodzi krytycznie do informacji rozpowszechnianych w mediach z zakresu nauk ścisłych

i korzysta z obiektywnych źródeł informacji naukowej

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny z pytaniami otwartymi

Skala ocen:

51 - 60% prawidłowych odpowiedzi – 3,0

61 - 70% prawidłowych odpowiedzi – 3,5

71 - 80% prawidłowych odpowiedzi – 4,0

81 - 90% prawidłowych odpowiedzi – 4,5

91 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)