MPS A - CHEMIA ANALITYCZNA - POBIERANIE I PRZYGOTOWANIE PRÓBEK DO ANALIZY
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-CH-S2-PPPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPS A - CHEMIA ANALITYCZNA - POBIERANIE I PRZYGOTOWANIE PRÓBEK DO ANALIZY |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zagadnienia związane z pobieraniem i przygotowaniem próbek do analizy: 1. Etapy procedury analitycznej. 2. Typy pobieranych próbek - ciekłe, stałe, gazowe. 3. Sposoby pobierania próbek ciekłych, stałych i gazowych. 4. Naczynia do pobierania i przechowywania próbek. 5. Konserwacja próbek. 6. Oznakowanie próbek. 7. Pakowanie, przechowywanie i transport. 8. Przygotowanie próbek do analizy - technika rozkładu próbek na mokro i sucho, ekstrakcja (frakcjonowanie) jednoetapowa i sekwencyjna. |
Literatura: |
1. Minczewski J., Marczenko Z., Chemia analityczna, tom 2, PWN, Warszawa 2017. 2. Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L., Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT, Warszawa 2000. 3. Siepak J., Metody pobierania i przygotowania próbek wód, ścieków i osadów do analiz fizyczno-chemicznych (materiały pokonferencyjne), Zakład Graficzny UAM, Poznań 1997. 4. Elbanowska H., Zerbe J., Górski J., Siepak J., Fizyczno-chemiczne badanie gruntów na potrzeby hydrogeologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997. 5. Karczewska A., Kabała C., Metodyka analiz laboratoryjnych gleb i roślin, Uniwersytet Przyrodniczy, Wrocław 2008. |
Efekty uczenia się: |
posiada zaawansowaną wiedzę z takich działów chemii, jak: chemia analityczna, fizyczna, teoretyczna i nieorganiczna oraz w dziedzinie wybranej przez siebie specjalizacji zna wybrane zaawansowane techniki obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii potrafi wnioskować na podstawie danych literaturowych oraz odnosić się do tych danych krytycznie przygotowuje prace pisemne z dziedziny chemii, które zawierają cel, metodologię badań, wyniki i ich znaczenie w kontekście badań o podobnej tematyce potrafi przedstawić w mowie i piśmie wyniki badań własnych lub cudzych wykazuje umiejętność asocjacji wiedzy z różnych gałęzi chemii i nauk pokrewnych, i potrafi wytłumaczyć określone problemy z dziedziny biologii, ochrony środowiska, farmacji, czy medycyny |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest średnią ważoną z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia: 50% egzamin i 50% konwersatorium. Egzamin Pytania testowe z odpowiedziami do jednokrotnego wyboru, obejmujące zagadnienia omawiane na wykładzie i konwersatorium. Kryteria oceniania egzaminu (1 pyt.=1 pkt): 100% - 95% bdb 94% - 90% db+ 89% - 80% db 79% - 71% dst+ 70% - 60% dst 59% - 0% ndst Konwersatorium Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z dwóch prezentacji multimedialnych związanych z pobieraniem i przygotowaniem do analizy wybranych rodzajów próbek. Ocena bardzo dobra - rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, żywe uczestnictwo w rozmowie, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra plus - rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadzącą do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej, jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowanie i wykorzystanie czasu. Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.