Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MPS A - CHEMIA ANALITYCZNA - POBIERANIE I PRZYGOTOWANIE PRÓBEK DO ANALIZY

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0310-CH-S2-PPPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MPS A - CHEMIA ANALITYCZNA - POBIERANIE I PRZYGOTOWANIE PRÓBEK DO ANALIZY
Jednostka: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zagadnienia związane z pobieraniem i przygotowaniem próbek do analizy:

1. Etapy procedury analitycznej.

2. Typy pobieranych próbek - ciekłe, stałe, gazowe.

3. Sposoby pobierania próbek ciekłych, stałych i gazowych.

4. Naczynia do pobierania i przechowywania próbek.

5. Konserwacja próbek.

6. Oznakowanie próbek.

7. Pakowanie, przechowywanie i transport.

8. Przygotowanie próbek do analizy - technika rozkładu próbek na mokro i sucho, ekstrakcja (frakcjonowanie) jednoetapowa i sekwencyjna.

Literatura:

1. Minczewski J., Marczenko Z., Chemia analityczna, tom 2, PWN, Warszawa 2017.

2. Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L., Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT, Warszawa 2000.

3. Siepak J., Metody pobierania i przygotowania próbek wód, ścieków i osadów do analiz fizyczno-chemicznych (materiały pokonferencyjne), Zakład Graficzny UAM, Poznań 1997.

4. Elbanowska H., Zerbe J., Górski J., Siepak J., Fizyczno-chemiczne badanie gruntów na potrzeby hydrogeologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997.

5. Karczewska A., Kabała C., Metodyka analiz laboratoryjnych gleb i roślin, Uniwersytet Przyrodniczy, Wrocław 2008.

Efekty uczenia się:

posiada zaawansowaną wiedzę z takich działów chemii, jak: chemia analityczna, fizyczna, teoretyczna i nieorganiczna oraz w dziedzinie wybranej przez siebie specjalizacji

zna wybrane zaawansowane techniki obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii

potrafi wnioskować na podstawie danych literaturowych oraz odnosić się do tych danych krytycznie

przygotowuje prace pisemne z dziedziny chemii, które zawierają cel, metodologię badań, wyniki i ich znaczenie w kontekście badań o podobnej tematyce

potrafi przedstawić w mowie i piśmie wyniki badań własnych lub cudzych

wykazuje umiejętność asocjacji wiedzy z różnych gałęzi chemii i nauk pokrewnych, i potrafi wytłumaczyć określone problemy z dziedziny biologii, ochrony środowiska, farmacji, czy medycyny

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest średnią ważoną z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia: 50% egzamin i 50% konwersatorium.

Egzamin

Pytania testowe z odpowiedziami do jednokrotnego wyboru, obejmujące zagadnienia omawiane na wykładzie i konwersatorium.

Kryteria oceniania egzaminu (1 pyt.=1 pkt):

100% - 95% bdb

94% - 90% db+

89% - 80% db

79% - 71% dst+

70% - 60% dst

59% - 0% ndst

Konwersatorium

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z dwóch prezentacji multimedialnych związanych z pobieraniem i przygotowaniem do analizy wybranych rodzajów próbek.

Ocena bardzo dobra - rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, żywe uczestnictwo w rozmowie, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena dobra plus - rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadzącą do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej, jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)