WYKŁAD SPECJALISTYCZNY - CHROMATOGRAFIA A TRUDNE PROBLEMY ROZDZIAŁU MATERII
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-CH-S3-CTPRM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | WYKŁAD SPECJALISTYCZNY - CHROMATOGRAFIA A TRUDNE PROBLEMY ROZDZIAŁU MATERII |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Kierunek: CHEMIA Studia III stopnia, stacjonarne doktoranckie Zajęcia: wykład Zajęcia fakultatywne rozwijające umiejętności zawodowe W ramach wykładu doktoranci poznają najtrudniejsze problemy, z jakimi są konfrontowani ci chemicy-analitycy, którzy korzystają z technik chromatograficznych do rozdzielania mieszanin związków, a także sposoby przezwyciężania niektórych trudnych problemów rozdzielczych. |
Pełny opis: |
1. Najtrudniejsze problemy rozdzielania mieszanin związków chemicznych z zastosowaniem wszystkich podstawowych technik chromatograficznych (tj. chromatografii gazowej, cieczowej i cienkowarstwowej). 2. Pośrednie i bezpośrednie sposoby rozdzielania enancjomerów technikami chromatograficznymi. 3. Znaczenie dla farmakodynamiki i farmakokinetyki rozdziałów par enancjomerów oraz wyodrębniania związków o działaniu terapeutycznym. 4. Chromatograficzna analiza aminokwasów. |
Literatura: |
1. “Thin Layer Chromatography in Chiral Separations and Analysis”, pod red. T. Kowalskiej i J. Shermy, Chromatographic Science Series, Vol. 98, CRC Press, Boca Raton, Florida, USA, 2007 2. L.R. Snyder, J.J. Kirkland, J.W. Dolan, “Introduction to Modern Liquid Chromatograpphy”, 3rd Edition, Wiley, Hoboken, New Jersey, USA, 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Student zdobywa wiedzę na temat tzw. trudnych rozdziałów chromatograficznych oraz sposobów rozwiązywania określonych problemów badawczych. • Student poznaje granice stosowalności poszczególnych technik chromatograficznych do rozwiązywania tzw. trudnych problemów rozdzielczych. • Student poznaje znaczenie tzw. trudnych problemów rozdzielczych z perspektywy nauk farmaceutycznych oraz life sciences. Umiejętności: • Student potrafi określić przydatność odpowiednich technik chromatograficznych do rozwiązywania problemów wynikających z rozdzielania mieszanin związków. • Student potrafi dokonać wyboru najskuteczniejszej z dostępnych mu technik rozdzielania mieszanin związków. Kompetencje społeczne: • Student rozumie i odczuwa potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych. • Student rozumie wielką istotność problematyki rozdzielania mieszanin związków chemicznych w zakresie kontroli jakości produktów spożywczych, preparatów farmaceutycznych, szeroko rozumianej problematyki monitoringu środowiskowego itp. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z materiału przedstawionego na wykładzie w postaci pięciu (5) zagadnień: Ocena bardzo dobra – poprawne opracowanie wszystkich pięciu (5) zagadnień. Ocena plus dobra – poprawne opracowanie czterech i pół (4,5) zagadnień. Ocena dobra – poprawne opracowanie czterech (4) zagadnień. Ocena plus dostateczna – poprawne opracowanie trzech i pół (3,5) zagadnień Ocena dostateczna – poprawne opracowanie trzech (3) zagadnień. Ocena niedostateczna – poprawne opracowanie mniej, niż trzech zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.