Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WYKŁAD SPECJALISTYCZNY - POLIMERY ORGANICZNE I NIEORGANICZNE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0310-CH-S3-PON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WYKŁAD SPECJALISTYCZNY - POLIMERY ORGANICZNE I NIEORGANICZNE
Jednostka: Instytut Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Kierunek: CHEMIA

Studia III stopnia, stacjonarne doktoranckie

Zajęcia: wykład

Zajęcia fakultatywne rozwijające umiejętności zawodowe

Wykład specjalizacyjny „Polimery organiczne i nieorganiczne” ma za zadanie zapoznać studentów ze specjalistyczną wiedzą z zakresu syntezy, technologii, właściwości, zastosowania oraz recyklingu polimerów organicznych i nieorganicznych.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – podstawowe pojęcia z dziedziny chemii polimerów.

Słowa kluczowe: polimery naturalne. Polimery modyfikowane chemicznie, polimery syntetyczne, tworzywa sztuczne, kompozyty polimerowe, mer, polimer, masa molowa, dyspersyjność

2. Reakcje prowadzące do powstawania polimerów.

Słowa kluczowe: polimeryzacja (rodnikowa i jonowa), polikondensacja, poliaddycja polirekombinacja

3. Techniczne metody polimeryzacji.

Słowa kluczowe: polimeryzacja blokowa, blokowo - strąceniowa, w fazie gazowej, w rozpuszczalniku, suspensyjna, emulsyjna, kondensacyjna, plazmowa

4. Wybrane polimery organiczne.

Słowa kluczowe: polietylen, polipropylen, polistyren, poli(chlorek winylu), poli(metakrylan metylu), poliestry, poliamidy, poliuretany

5. Fizykochemiczne własności polimerów i metody ich badania.

Słowa kluczowe: stany fizyczne polimerów (szklisty, elastyczny, plastyczny, krystaliczny), oznaczanie masy molowej, określanie budowy chemicznej polimerów

6. Dodatki uszlachetniające tworzywa sztuczne.

Słowa kluczowe: plastyfikatory, stabilizatory, antyutleniacze, antystatyki, środki zmniejszające palność, pigmenty, barwniki

7. Polimery nieorganiczne.

Słowa kluczowe: polisiloksany, polisilany, polifosfazeny, polimery ferrocenowe, polifosfinoborany, polimery zbudowane z atomów germanu lub cyny

8. Recykling tworzyw sztucznych.

Słowa kluczowe: recykling tworzyw termoplastycznych i duroplastów, recykling odpadów lakierowych, utylizacja tworzyw sztucznych

Literatura:

1. Irma Gruin – „Materiały polimerowe”, PWN Warszawa 2003;

2. Zbigniew Florjańczyk, Stanisław Penczek – „Chemia polimerów” tom I, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001;

3. Andrzej Stolarzewicz – „Metody syntezy polimerów i ich charakterystyka”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.

4. Danuta Żuchowska – „Polimery konstrukcyjne-wprowadzenie do technologii i stosowania”, WNT Warszawa 2000;

5. James E. Mark, Harry R. Allcock, Robert West – “Inorganic Polymers”, Oxford University Press Inc, 2005

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Ma zaawansowaną i szczegółową wiedzę z zakresu syntezy, technologii, właściwości, zastosowania oraz recyklingu polimerów organicznych i nieorganicznych.

Umiejętności:

• Potrafi wykorzystać wiedzę z innych dziedzin chemicznych w chemii polimerów.

• Umiejętnie łączy uzyskaną wiedzę teoretyczną z jej zastosowaniem w działalności badawczej i aplikacyjnej.

Kompetencje społeczne:

• Rozumie i odczuwa potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych.

• Rozumie wpływ współczesnych teorii naukowych na poziom nowoczesnych technologii.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny:

Ocena bardzo dobra – doktorant zna podstawowe pojęcia z zakresu chemii polimerów. Zna reakcje prowadzące do powstawania polimerów. Potrafi wskazać techniczne metody polimeryzacji. Potrafi zidentyfikować wybrane polimery organiczne i nieorganiczne, opisując ich fizykochemiczne właściwości i dobierać metody ich badań. Zna dodatki uszlachetniające polimery i potrafi wskazać celowość ich użytku. Ma wiedze z zakresu recyklingu tworzyw sztucznych.

Ocena dobra – doktorant zna podstawowe pojęcia z zakresu chemii polimerów. Zna reakcje prowadzące do powstawania polimerów. Potrafi wskazać techniczne metody polimeryzacji. Potrafi zidentyfikować wybrane polimery organiczne i nieorganiczne, opisując ich fizykochemiczne właściwości i dobierać metody ich badań. Zna dodatki uszlachetniające polimery i potrafi wskazać celowość ich użytku. Ma wiedze z zakresu recyklingu tworzyw sztucznych. Doktorant popełnia błędy w mniej istotnych zagadnieniach.

Ocena dostateczna – doktorant zna podstawowe pojęcia z zakresu chemii polimerów. Zna reakcje prowadzące do powstawania polimerów. Potrafi wskazać techniczne metody polimeryzacji. Potrafi zidentyfikować wybrane polimery organiczne i nieorganiczne. Zna podstawowe pojęcia z zakresu recyklingu tworzyw sztucznych.

.

Ocena niedostateczna – doktorant nie zna i nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć z zakresu chemii polimerów organicznych i nie organicznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)