WYKŁAD PODSTAWOWY W ZAKRESIE CHEMII DOŚWIADCZALNEJ
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-CH-S3-PZCD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | WYKŁAD PODSTAWOWY W ZAKRESIE CHEMII DOŚWIADCZALNEJ |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Kierunek: CHEMIA Studia III stopnia, stacjonarne doktoranckie Zajęcia: wykład + ćwiczenia Zajęcia obowiązkowe W ramach wykładu doktoranci poznają zagadnienia związane z analizą absorpcyjnych i emisyjnych widm elektronowych związków koordynacyjnych oraz podstawy kwantowej teorii kompleksów elektronowo donorowo-akceptorowych. |
Pełny opis: |
Wykład: - Geometria, izomeria i trwałość związków koordynacyjnych; stany energetyczne; teorie wiązania chemicznego w związkach koordynacyjnych; związki słabego i silnego pola; powłoka walencyjna jonów centralnych; model nakrywania kątowego (AOM) - Związki koordynacyjne z ligandami karbonylowymi i -kompleksy; widma elektronowe związków koordynacyjnych; efekt synergiczny; oddziaływanie agostyczne - Mechanizmy ewolucji wzbudzenia elektronowego w cząsteczkach. Przekazywanie energii pomiędzy różnymi wzbudzonymi stanami elektronowymi w pojedynczych cząsteczkach i pomiędzy nimi. Czasy życia stanów wzbudzonych, singletowych i trypletowych, i ich związek z oddziaływaniami międzycząsteczkowymi i wewnątrzcząsteczkowymi. - Rola jonów centralnych w stanach wzbudzonych i procesach luminescencyjnych; model właściwości luminescencyjnych na przykładzie kationu tris(bipirydyna)ruten(II) [Ru(bpy)3]2+. Ćwiczenia: - Wpływ atomu metalu na widma absorpcyjne; analiza widm ligandów i związków kompleksowych. - Zastosowanie spektroskopii UV/VIS w określaniu struktury elektronowej związków koordynacyjnych kobaltu(II) - Wyznaczanie wydajności kwantowych oraz czasów zaniku luminescencji związków w roztworze oraz ciele stałym - Efekt solwatochromowy i wyznaczanie momentu dipolowego cząsteczki w stanie wzbudzonym - Widma emisyjne – wpływ jonu metalu na parametry widma emisyjnego; emisja ekscymerowa |
Literatura: |
Fotochemia i spektroskopia optyczna, Ćwiczenia laboratoryjne, pod red. J. Najbara i A. Turka, PWN Warszawa 2009 Podstawy i perspektywy chemii koordynacyjnej. T. I. Red. Z. Stasicka, G. Stochel, Wydawnictwo UJ, Kraków 2014 J. G. Małecki, Chemia koordynacyjna. Podstawy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • posiada pogłębioną wiedzę ogólną związaną z najnowszymi osiągnięciami w zakresie eksperymentalnych nauk chemicznych; • zna warsztat metodologiczny wybranej dyscypliny chemii doświadczalnej pozwalający na samodzielne planowanie i rozwiązywanie problemów badawczych. Umiejętności: • potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy i uzasadnienie podjęcia problemu badawczego, zaproponować i wykonać badania zmierzające do jego rozwiązania; • potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski; • potrafi ocenić możliwość wykorzystania nowych osiągnięć techniki i technologii w reprezentowanej dziedzinie chemicznej. Kompetencje społeczne: • rozumie i odczuwa potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych, jako koniecznego warunku twórczego uczestnictwa w rozwoju uprawianej dyscypliny naukowej; • rozumie wpływ współczesnych teorii naukowych (m.in. tych odnoszących się do mikroświata) na poziom nowoczesnych technologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin ustny Ocena bardzo dobra – doktorant zna teorie pola krystalicznego i orbitali cząsteczkowych i potrafi je zastosować do konkretnych przypadków. Potrafi wyznaczyć termy podstawowe jonów o danej konfiguracji elektronów d oraz, posługując się diagramami Orgela, określić liczbę możliwych przejść elektronowych. Zna rodzaje przejść elektronowych w związkach koordynacyjnych. Potrafi wskazać na korelację pomiędzy położeniem pasm na widmie absorpcyjnym i parametrami charakteryzującymi rozszczepienie w polu krystalicznym. Zna podstawowe pojęcia związane z charakterystyką widm elektronowych: efekt hiper- i hipochromowy, przesunięcie hipso- i batochromowe, chromofor, auksochrom. Potrafi zdefiniować i omówić zjawiska fluorescencji i fosforescencji, oraz procesy konwersji energii stanów wzbudzonych. Ocena dobra - doktorant zna teorie pola krystalicznego i orbitali cząsteczkowych. Posługując się diagramami Orgela potrafi określić liczbę możliwych przejść elektronowych dla danych konfiguracji podpowłoki d. Zna rodzaje przejść elektronowych w związkach koordynacyjnych. Potrafi wskazać na korelację pomiędzy położeniem pasm na widmie absorpcyjnym i parametrami charakteryzującymi rozszczepienie w polu krystalicznym. Zna podstawowe pojęcia związane z charakterystyką widm elektronowych: efekt hiper- i hipochromowy, przesunięcie hipso- i batochromowe, chromofor, auksochrom. Potrafi zdefiniować i omówić zjawiska fluorescencji i fosforescencji, oraz procesy konwersji energii stanów wzbudzonych. Ocena dostateczna - doktorant posiada podstawową wiedzę na temat teorii wiązań w związkach koordynacyjnych. Zna rodzaje przejść elektronowych w związkach koordynacyjnych. Zna podstawowe pojęcia związane z charakterystyką widm elektronowych: efekt hiper- i hipochromowy, przesunięcie hipso- i batochromowe, chromofor, auksochrom. Potrafi zdefiniować zjawiska fluorescencji i fosforescencji. Ocena niedostateczna – doktorant nie zna i nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć związanych z absorpcyjną i emisyjną spektroskopią elektronową. Ćwiczenia: Ocena bardzo dobra – doktorant uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach laboratoryjnych. Zna bardzo dobrze zagadnienia teoretyczne do każdego z wykonywanych ćwiczeń. Przedstawia sprawozdania z wykonanych ćwiczeń wraz z rozwiązanymi zadaniami problemowymi zawartymi w instrukcji. Ocena dobra – doktorant uczestniczy w ćwiczeniach laboratoryjnych. Zna zagadnienia teoretyczne do każdego z wykonywanych ćwiczeń. Przedstawia sprawozdania z wykonanych ćwiczeń wraz z rozwiązanymi zadaniami problemowymi zawartymi w instrukcji. Ocena dostateczna – doktorant uczestniczy w ćwiczeniach laboratoryjnych. Zna zagadnienia teoretyczne do każdego z wykonywanych ćwiczeń. Przedstawia sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Ocena niedostateczna – doktorant nie bierze udziału w ćwiczeniach. Ocena końcowa: średnia ważona ocen z egzaminu (70%) i z ćwiczeń (30%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.