KATALIZA I PROCESY KATALITYCZNE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-TCH-S1-022 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KATALIZA I PROCESY KATALITYCZNE |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Kataliza i katalizatory, inhibitor i inicjator reakcji, kataliza homogeniczna i heterogeniczna – definicje podstawowe. – 2h 2. Pierwiastki i związki chemiczne jako katalizatory reakcji chemicznych (metale, metale na nośnikach, tlenki metali). -2h 3. Katalizatory: kwasy i zasady Lewisa i Bronsteda, super-kwasy i super-zasady, katalizatory przeniesienia międzyfazowego, kompleksy metali, enzymy, koenzymy i inne). – 2h 4. Kataliza w układach biologicznych: fotosynteza, oddychanie, wiązanie azotu, synteza biocząsteczek w organizmach żywych, enzymy jako biokatalizatory. – 2h 5. Wybrane procesy przemysłowe z udziałem katalizatorów homogenicznych – aspekty chemiczne i inżynierskie. – 2h 6. Wybrane procesy przemysłowe z udziałem katalizatorów heterogenicznych – aspekty chemiczne i inżynierskie. – 2h 7. Katalizatory w syntezie farmaceutyków; synteza asymetryczna, przekształcenia asymetryczne. – 2h 8. Katalizatory w ochronie środowiska: katalizatory samochodowe, znaczenie selektywnych układów katalitycznych. – 2h 9. Chemo-, regio- i stereoselektywność reakcji z udziałem katalizatorów. – 2h 10. Mechanizmy reakcji katalitycznych – homo- i heterogenicznych; analiza wybranych reakcji homo- i heterogenicznych. – 2h 11. Projektowanie katalizatorów: metody obliczeniowe, screening układów katalitycznych, planowanie. – 2h 12. Zalety i wady katalizy homo- i heterogenicznej; immobilizacja katalizatorów homogenicznych. – 2h 13. Kompleksy metali jako katalizatory reakcji – struktura a aktywność katalityczna. – 2h 14. Reaktory do procesów katalitycznych – przykłady. – 2h 15. Procesy kontaktowe, przykłady. – 2h Laboratorium: 1. BHP zajęcia organizacyjne – 1h Ćwiczenia laboratoryjne obejmujące syntezę wybranych katalizatorów oraz reakcje z ich wykorzystaniem. Wybrane katalizatory: 1. chlorodyhydrokarbonyltris(trifenylofosfina)ruten(II) – [RuClH(PPh3)3] 2. dichlorotris(trifenylofosfina)ruten(II) - [RuCl2(PPh3)3] 3. trans-dichlorobis(trifenylofosfina)pallad(II) – trans- [PdCl2(PPh3)3] 4. bis(2,4-pentanodioniano)pallad(II) – [Pd(acac)2] 5. dichlorobis(trifenylofosfina)nikiel(II) – [NiCl2(PPh3)3] 6. Chlorek benzylotrietyloamoniowy Wybrane reakcje katalityczne 1. Katalizowana przez chlorodyhydrokarbonyltris(trifenylofosfina)ruten(II) izomeryzacja 1,2-metylenodioksy-4-(2-propenylo)benzenu do mieszaniny (E)- i (Z)-1,2-metylenodioksy-4-(1-propenylo) benzenów. 2. Katalizowana przez chlorodyhydrokarbonyltris(trifenylofosfina)ruten(II) izomeryzacja oleju słonecznikowego. 3. Katalizowana przez chlorodyhydrokarbonyltris(trifenylofosfina)ruten(II) izomeryzacja (3-butenylo)benzenu do mieszaniny (E)- i (Z)-(1-butyleno) benzenów. 4. Katalizowana przez uwodniony trichlorek rutenu metatetyczna polimeryzacja bicyklo[2.2.1]hepta-2,5-dienu (norbornadienu) z otwarciem pierścienia (ROMP). 5. Katalizowana przez kompleksy palladu synteza 5,5’-dibrompoirydyny w reakcji sprzęgania 4-bromo-2-tributylostannylopirydynyz 4-bromo-2-jodopirydyną. 6. Katalizowana przez układ eter koronowy – zasada izomeryzacja związku allilowego do 1-propenylowego. 7. Otrzymywanie dihydroksybifenylu w reakcji utleniającego sprzęgania fenolu wobec trichlorku żelaza. 8. Synteza eteru allilowo-tymolowego w reakcji alkilowania tymolu bromkiem allilu w warunkach PTC. 9. Synteza N-allilokarbazolu w reakcji alkilowania karbazolu bromkiem allilu w warunkach PTC. 10. Synteza acetalu butylowo-pentylowegopropanolu w reakcji addycji 1-pentanolu do eteru allilowu-butylowego katalizowana przez [RuCl2(PPh3)3] Student otrzymuje wybrane ćwiczenie do wykonania (5 ćwiczeń) 5 * 8 h = 45 h Odrabianie zajęć – 4h |
Literatura: |
1. F. Pruchnik, Kataliza homogeniczna, PWN, W-wa 1993. 2. Zenon Sarbak Kataliza w ochronie środowiska, UAM w Poznaniu 2004 B. Viswanathan, S. Sivasanker, A. V. Ramaswamy „Catalysis: Principles and Applications” Narosa Publishing House 3. Literatura podana do wykładu 4. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych (http://www.inorganic.us.edu.pl/?page_id=24) Kataliza heterogeniczna - wybrane zagadnienia do ćwiczeń laboratoryjnych Wydawnictwo Naukowe UAM |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: Skala ocen: 51 - 57 % prawidłowych odpowiedzi – 3,0 58 - 66% prawidłowych odpowiedzi – 3,5 67 - 74% prawidłowych odpowiedzi – 4,0 75 - 83% prawidłowych odpowiedzi – 4,5 84 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0 Kolokwium pisemne: Skala ocen: 51 - 57 % prawidłowych odpowiedzi – 3,0 58 - 66% prawidłowych odpowiedzi – 3,5 67 - 74% prawidłowych odpowiedzi – 4,0 75 - 83% prawidłowych odpowiedzi – 4,5 84 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0 Sprawozdanie: Poprawność merytoryczna wykonania ćwiczenia (40 %), sposób i prawidłowość sformułowania wniosków z przeprowadzonego ćwiczenia oraz uzyskanych wyników (60 %) Student oddaje pisemne sprawozdanie w przeciągu dwóch tygodni od wykonania danego ćwiczenia obrazujące proces otrzymania zadanego związku (wraz z obliczeniami wydajności). Sprawozdanie zostaje ocenione przez prowadzącego w terminie siedmiu dni. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.