Geomorfologia strukturalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 04-GE-OP-S2-GL2-503 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geomorfologia strukturalna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi |
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe - 1 sem. geologii - ogólna i poszukiwawcza /stacjon. II st./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zalecane efekty kształcenia i podstawy realizowane w ramach studiów I stopnia w zakresie modułów: Geologia fizyczna 1 i 2, Tektonika i geologia strukturalna, Geodezja i teledetekcja |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z problemami Geomorfologii strukturalnej: omówienie metodyki i zasad pracy terenowej w rozpoznawaniu form terenu. Podstawy technik prac kartografii geomorfologicznej, przetwarzanie tekstów danych wysokościowych, budowa modeli przestrzennych terenu (3D) oraz ich interpretacja geologiczno-strukturalna. Problematyka podstawowych zagrożeń powierzchniowych związanych z ruchami masowymi i techniki kartowania i rozpoznawania ich w terenie. Celem zajęć jest przygotowanie słuchaczy do efektywnego stosowania metod geomorfologii strukturalnej w praktyce pracy geologicznej, w tym pracy nad różnego rodzaju zagrożeniami związanymi z ruchami masowymi. |
Pełny opis: |
Rzeźbotwórcza działalność sił endogenicznych i egzogenicznych. Litologia skał a tempo degradacji. Klimat a tempo degradacji. Wpływ ruchów skorupy ziemskiej na erozję i denudację. Geomorfologiczny rozwój stoku. Formy rzeźby terenu związane z tektoniką fałdową i uskokową oraz wulkanizmem. Powierzchnie zrównania. Wpływ tektoniki na sieć rzeczną. Geomorfologia dna oceanów. Klasyfikacja typów wybrzeży morskich. Fluktuacje zmiany poziomu mórz - tektoniczne przyczyny transgresji i regresji. Sposoby określania wieku etapów erozji i denudacji. Zapoznanie studentów z problemami Geomorfologii strukturalnej: omówienie metodyki i zasad pracy terenowej w rozpoznawaniu form terenu. Podstawy technik prac kartografii geomorfologicznej, przetwarzanie tekstów danych wysokościowych, budowa modeli przestrzennych terenu (3D) oraz ich interpretacja geologiczno-strukturalna. Problematyka podstawowych zagrożeń powierzchniowych związanych z ruchami masowymi i techniki kartowania i rozpoznawania ich w terenie. Celem zajęć jest przygotowanie słuchaczy do efektywnego stosowania metod geomorfologii strukturalnej w praktyce pracy geologicznej, w tym pracy nad różnego rodzaju zagrożeniami związanymi z ruchami masowymi. |
Literatura: |
Embleton C., Thornes J., 1985. Geomorfologia dynamiczna. PWN. Warszawa. Klimaszewski M., 1978. Geomorfologia ogólna. PWN. Warszawa. Książkiewicz M., 1968. Geologia dynamiczna. WG. Warszawa. Ollier C., 1987. Tektonika a formy krajobrazu. WG. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
wie, czym zajmuje się geomorfologia oraz geomorfologia strukturalna, jaki ma związek z budową powierzchni terenu, jakie jest zastosowanie i wykorzystanie efektów badań w praktyce zna metody badawcze geomorfologii i geomorfologii strukturalnej; podstawy tworzenia i interpretacji profili rzeźby terenu; metody tworzenia map geomorfologicznych wie, jakie są związki budowy geologicznej i rzeźby terenu oraz podstawy opisu form geomorfologicznych umie wykorzystać nabytą wiedzę do rozpoznawania form terenu zbudowanych z osadów czwartorzędowych i zbudowanych z osadów starszego podłoża ma podstawowe umiejętności edycji, przetwarzanie i udostępnianie obrazu rzeźby w postaci modeli 3D; pracuje z cyfrowym modelem rzeźby przestrzennej i zna jego wykorzystanie w badaniach zjawisk masowych (osuwiska, spływy błotne, itp.) rozpoznaje podstawowe ruchy masowe i prowadzi ich ocenę środowiskową oraz interpretacje na podstawie materiałów kartograficznych kształci umiejętności obserwacji, analizowania, wyciągania wniosków i uogólniania wiadomości w podejściu do geomorfologii strukturalnej rozumie potrzebę efektywnego wykorzystywania metod geomorfologii strukturalnej w pracach geologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład na temat wybranych zagadnień teoretycznych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych (prezentacje multimedialne, slajdy) (wszyscy studenci) Rozmowa z prowadzącym w formie dyskusji zagadnień, praktyczne wykorzystanie zagadnień w trakcje realizacji ćwiczeń |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.