Paleobotanika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 04-GE-PS-S2-GL2-801 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Paleobotanika |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi |
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe - 1 sem. geologii - paleontologia i stratygrafia /stacjon. II st./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać ogólną wiedze na temat roślin. Ich anatomii, morfologii i systematyki. |
Skrócony opis: |
Moduł Paleobotanika ma umożliwić studentowi poznanie w rozszerzonej postaci przedstawicieli kopalnych organizmów roślinnych w aspekcie systematycznym oraz jako podstawowej składowej ekosystemu, wpływającej na kształtowanie się ewolucji pozostałych organizmów. Dzięki temu student lepiej rozumie relacje zachodzące w obrębie królestwa roślin jak też dostrzega rośliny jako istotny element stymulujący biosferę oraz potencjalne źródło gromadzenia się surowców użytecznych. |
Pełny opis: |
1. Historia paleobotaniki, systematyka. 2. Życie w prekambrze – pierwsze formy życia oraz kontrowersje; glony niższe 3. Glony wyższe, grzyby 4. Inwazja na ląd – mszaki, glewiki, ryniofity, zostrofyllofity i trymerofity. 5. Lycophytina 6. Sphenophityna 7. Pterophytina 8. Progymnospermophytina, Gymnospermae, Cycadophytina 9. Gymnospermae, Coniferophytina 10. Angiospermae 11. Interakcje między roślinami a zwierzętami Z uwagi na obszerność prezentowanego materiału niektóre z ww. tematów mogą obgiąć więcej niż jedną jednostkę godzin tygodniowo (np. zajęcia z Lycophytina zajmą 1.5 wykładu). |
Literatura: |
A. Jachowicz, S. Dybova-Jachowicz. 1994, Paleobotanika. A. Szwykowska, J. Szweykowski. 2003, Botanika, cz I i II. T. Taylor, E.L. Taylor, M. Krings. 2009, Paleobotany. P.G. Gensel, D. Edwards. 2001, Plants invade the land. P. Kenrick. 1997, The orygin and early diversification of land plants. C.A. Arnold. An introduction to paleobotany. K.J. Niklas. 1997, The evolutionary biology of plants. P. Kenrick, P. Davis. 2004, Fossil plants. E.J.H. Corner. 2002, The life of plants. J. Dzik. 1992, Dzieje życia na Ziemi. |
Efekty uczenia się: |
rozumie i docenia istotę ewolucji królestwa roślin jako czynnika stymulującego ewolucję zwierząt pogłębienie wiedzy i świadomości o poszczególnych grupach roślinnych z ich wpływem na kształtowanie się czynników wpływających na kształtowanie się biosfery pogłębienie umiejętność i wiedzy w zakresie rozpoznawania, oznaczania i opisywania skamieniałości roślinnych doskonali umiejętność pozyskiwania, preparowania i katalogowania skamieniałości roślinnych potrafi posługiwać się często stosowaną w paleontologii aparaturą (binokulary i SEM) doskonali wiedzę o budowie, morfologii i funkcjach poszczególnych elementów roślinnych w aspekcie kopalnym jak i współczesnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Wynik z ćwiczeń (40%) i egzaminu (60%); pozytywna ocena z ćwiczeń jest konieczna do przystąpienia do egzaminu końcowego. Na ostateczną ocenę wpływ będzie mieć także: zaangażowanie na ćwiczeniach, aktywność, obecności itp. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.