Wybrane zagadnienia z tafonomii (F)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 04-GE-PS-S2-GL2-811 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z tafonomii (F) |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi |
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe - 1 sem. geologii - paleontologia i stratygrafia /stacjon. II st./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Wymagania wstępne: | Znajomość modułów: Podstawy paleontologii, Sedymentologii i Geochemii. |
Skrócony opis: |
Tafonomia zajmuje się badaniem losów szczątków organizmów po ich śmierci i jest kluczowym przedmiotem w celu zrozumienia procesów fosylizacji, a tym samym reprezentatywności zapisu kopalnego. Bez znajomości tafonomii, wszelkie rozważania nad paleobioróżnorodnością organizmów, ich paleoekologią, czy rekonstrukcjami paleośrodowiskowymi będą obarczone dużą dozą niepewności i nadinterpretacji. |
Pełny opis: |
Przedmiot Wybrane zagadnienia tafonomii ma umożliwić studentowi poznanie terminologii, procesów i metod badawczych w zakresie tafonomii oraz stanowisk z wyjątkowym stanem zachowania skamieniałości pod kątem geologii, paleontologii i procesów prowadzących do zachowania szczątków organicznych. Poznanie procesów geochemicznych, fizycznych i biologicznych oddziałujących na martwy organizm przed i po jego pogrzebaniu w osadzie, powinno umożliwić studentowi interpretację losów pośmiertnych organizmów i ich środowiska pogrzebania. Dzięki poznaniu procesów tafonomicznych, student nabędzie szerszego spojrzenia na złożoność procesów fosylizacji i kompletność zapisu kopalnego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Briggs, D.E.G. & Crowther, P.R., 2003: Palaeobiology II. Blackwell Publishing. Selden, P. & Nudds, J., 2005: Evolution of Fossil Ecosystems. Manson Publishing. Literatura uzupełniająca: Martin, R.E., 1999: Taphonomy. A process approach. Cambridge Paleobiology Series 4. Bottjer, D.J., Etter, W., Hagadorn, J.W. & Tang, C.M., 2002: Exceptional Fossil Preservation. Columbia University Press. Allison, P.A. & Bottjer, D.J., 2011: Taphonomy. Process and Bias Through Time. Springer. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończonym kursie, student: 1. Zna terminologię i metody badawcze z zakresu biostratynomii oraz diagenezy; 2. rozumie procesy chemiczne, fizyczne i biologiczne oddziałujące na martwy organizm przed i po jego pogrzebaniu w osadzie; 3. zna stanowiska paleontologiczne charakteryzujące się wyjątkowym stanem zachowania skamieniałości (tzw. Lagerstätte); 4. umie interpretować wpływ procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych oddziałujących na martwy organizm na podstawie stanu zachowania skamieniałości; 5. potrafi określać i interpretować środowiska pogrzebania organizmów na podstawie stanu zachowania skamieniałości; 6. potrafi przygotować opracowanie syntetyczne korzystając z fachowej literatury (w języku ojczystym i obcym) oraz prowadzić dyskusję naukową na wybrane tematy; 7. potrafi formułować pytania, służące pogłębianiu własnej wiedzy i umiejętności; 8. ma świadomość ochrony stanowisk z wyjątkowo zachowanymi skamieniałościami, stanowiących dziedzictwo narodowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe: weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów i zalecaną literaturę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.