Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy kształtowania i ochrony środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 04-GF-S1-GG1-308
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy kształtowania i ochrony środowiska
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. geografii /stacjonarne I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna z zakresu nauk przyrodniczych oraz funkcjonowania człowieka w środowisku.

Skrócony opis:

Student nabywa podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu określania stanu środowiska, identyfikowania zagrożeń powodowanych działaniami gospodarczymi człowieka. Potrafi także waloryzować środowisko przyrodnicze na potrzeby człowieka oraz oceniać wpływ antropopresji na środowisko. Posiada także umiejętność identyfikowania globalnych problemów środowiskowych wraz z określaniem ich uwarunkowań. Specyfika działania oczyszczalni ścieków oraz spalarni odpadów (wizyta w instytucjach)

Pełny opis:

Student nabywa podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu określania stanu środowiska, identyfikowania zagrożeń powodowanych działaniami gospodarczymi człowieka. Potrafi także waloryzować środowisko przyrodnicze na potrzeby człowieka oraz oceniać wpływ antropopresji na środowisko. Posiada także umiejętność identyfikowania globalnych problemów środowiskowych wraz z określaniem ich uwarunkowań. Specyfika działania oczyszczalni ścieków oraz spalarni odpadów (wizyta w instytucjach)

Literatura:

Kornaś J., Medwecka-Kornaś A., 2002: Geografia roślin. Wyd. PWN. Warszawa

Krebs C, J., 2011: Ekologia, Wyd, PWN, Warszawa

Wiśniewski H., Kowalewski G., 1999: Ekologia z ochroną i kształtowaniem środowiska, AGMEN, Warszawa

Małachowski K. (red.), 2007, Gospodarka a środowisko i ekologia, Warszawa.

Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., 2004, Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania środowiska przyrodniczego/geograficznego oraz jego ochrony, zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych oraz ich zastosowanie w opisie zjawisk i procesów oraz zachodzących między nimi relacji.

Poznanie rozumienia i interpretowanie związków człowiek-środowisko.

Rozumie związki między osiągnięciami nauk o środowisku a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym

z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.

Posiada zdolność interpretacji zjawisk i procesów środowiskowych opierając się na podstawach empirycznych (w tym danych

literaturowych krajowych i zagranicznych), rozumiejąc także w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych

w systemie nauk przyrodniczych.

Uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany, wykorzystując podstawowe wiadomości z zakresu nauk przyrodniczych ( np.geografii fizycznej, ekologii i ochrony środowiska, biogeografii)

Ma świadomość potrzeby ustawicznego uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności oraz potrafi tę potrzebę realizować w praktyce.

Kształtowanie postawy umożliwiającej podejmowanie decyzji służących zachowaniu równowagi w środowisku

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin pisemny -Weryfikacja wiedzy uzyskanej w oparciu o treści wykładów i wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu

Laboratorium:

Projekt-ocena umiejętności samodzielnego stosowania nabytej wiedzy w rozwiązywaniu konkretnego problemu środowiskowego

Wystąpienie ustne -Ocena rozumienia argumentów oponentów oraz umiejętność obrony swoich poglądów naukowych w trakcie dyskusji

Praca pisemna-Sprawdzenie i weryfikacja wiedzy zdobytej przez studenta trakcie laboratorium oraz samodzielnej lektury literatury przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)