Podstawy kształtowania i ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 04-GF-S1-GG1-308 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kształtowania i ochrony środowiska |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. geografii /stacjonarne I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna z zakresu nauk przyrodniczych oraz funkcjonowania człowieka w środowisku. |
Skrócony opis: |
Student nabywa podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu określania stanu środowiska, identyfikowania zagrożeń powodowanych działaniami gospodarczymi człowieka. Potrafi także waloryzować środowisko przyrodnicze na potrzeby człowieka oraz oceniać wpływ antropopresji na środowisko. Posiada także umiejętność identyfikowania globalnych problemów środowiskowych wraz z określaniem ich uwarunkowań. Specyfika działania oczyszczalni ścieków oraz spalarni odpadów (wizyta w instytucjach) |
Pełny opis: |
Student nabywa podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu określania stanu środowiska, identyfikowania zagrożeń powodowanych działaniami gospodarczymi człowieka. Potrafi także waloryzować środowisko przyrodnicze na potrzeby człowieka oraz oceniać wpływ antropopresji na środowisko. Posiada także umiejętność identyfikowania globalnych problemów środowiskowych wraz z określaniem ich uwarunkowań. Specyfika działania oczyszczalni ścieków oraz spalarni odpadów (wizyta w instytucjach) |
Literatura: |
Kornaś J., Medwecka-Kornaś A., 2002: Geografia roślin. Wyd. PWN. Warszawa Krebs C, J., 2011: Ekologia, Wyd, PWN, Warszawa Wiśniewski H., Kowalewski G., 1999: Ekologia z ochroną i kształtowaniem środowiska, AGMEN, Warszawa Małachowski K. (red.), 2007, Gospodarka a środowisko i ekologia, Warszawa. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., 2004, Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania środowiska przyrodniczego/geograficznego oraz jego ochrony, zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych oraz ich zastosowanie w opisie zjawisk i procesów oraz zachodzących między nimi relacji. Poznanie rozumienia i interpretowanie związków człowiek-środowisko. Rozumie związki między osiągnięciami nauk o środowisku a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej. Posiada zdolność interpretacji zjawisk i procesów środowiskowych opierając się na podstawach empirycznych (w tym danych literaturowych krajowych i zagranicznych), rozumiejąc także w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych w systemie nauk przyrodniczych. Uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany, wykorzystując podstawowe wiadomości z zakresu nauk przyrodniczych ( np.geografii fizycznej, ekologii i ochrony środowiska, biogeografii) Ma świadomość potrzeby ustawicznego uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności oraz potrafi tę potrzebę realizować w praktyce. Kształtowanie postawy umożliwiającej podejmowanie decyzji służących zachowaniu równowagi w środowisku |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny -Weryfikacja wiedzy uzyskanej w oparciu o treści wykładów i wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu Laboratorium: Projekt-ocena umiejętności samodzielnego stosowania nabytej wiedzy w rozwiązywaniu konkretnego problemu środowiskowego Wystąpienie ustne -Ocena rozumienia argumentów oponentów oraz umiejętność obrony swoich poglądów naukowych w trakcie dyskusji Praca pisemna-Sprawdzenie i weryfikacja wiedzy zdobytej przez studenta trakcie laboratorium oraz samodzielnej lektury literatury przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.