Treści biologiczne w nauczaniu przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 04-GF-S1-GG1P-10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Treści biologiczne w nauczaniu przyrody |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi |
Grupy: |
Blok przedmiotów dydaktycznych - 4 sem. geografii /stacjonarne I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią uzupełnienie wiedzy merytorycznej z podstaw biologii do prowadzenia zajęć z przedmiotu przyroda na II etapie edukacyjnym w szkole podstawowej w zakresie umożliwiającym przygotowanie merytoryczne do realizacji szczegółowych wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Celem modułu jest pogłębienie wiedzy z zakresu treści biologicznych w nauczaniu przyrody. Umiejętność integracji wiedzy z zakresu biologii z pozostałymi dziedzinami wiedzy przedmiotu przyroda. Umiejętność praktycznego zastosowania środków dydaktycznych oraz doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych. |
Pełny opis: |
- Wykład podstaw biologii w zakresie koniecznym do realizacji wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotu przyroda w szkole podstawowej z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. Obejmuje przede wszystkim podstawowe treści dotyczące budowy i funkcjonowania organizmu człowieka, zachowań prozdrowotnych, sposobów zachowania i udzielania pierwszej pomocy, zróżnicowania roślin i zwierząt oraz ich funkcjonowania w różnych środowiskach i typach krajobrazów Polski i świata, form ochrony przyrody i ich zróżnicowania na terenie Polski. - Laboratoria obejmują prezentacje, analizę, wyjaśnianie i rejestrację wyników wybranych pokazów: doświadczeń i eksperymentów (między innymi z użyciem prostego mikroskopu i lupy) ilustrujących treści biologiczne podstawy programowej przedmiotu przyroda w szkole podstawowej, także naukę posługiwania się kluczami do oznaczania roślin i zwierząt. |
Literatura: |
Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo naukowe PWN. Podbielkowski Z., Podbielkowsa M. 1992. Przystosowania roślin do środowiska. Wyd. Szkolnei Pedagogiczne, Warszawa . Wolański N. 2006. Ekologia człowieka : podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. T. 1, Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN. Allan J., D. 1998. Ekologia wód płynących. Warszawa. Wydaw. Naukowe PWN. Lampert W., Sommer U. 2001. Ekologia wód śródlądowych.- Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN. Marszał D. 2007. Budowa i funkcjonowanie komórki : aktywizujące metody nauczania, 13 pomysłów na lekcję o komórce. Biologia w Szkole. Nr 6, s. 44-46. Umiński T., 1996: Ekologia, środowisko, przyroda. WSiP. Warszawa. Pollock S. (tłum. Gołędowski R.) 1996. Ekologia : [poznaj fascynujące powiązania pomiędzy zwierzętami, roślinami, energią i materią w różnych środowiskach na całym globie]. Warszawa. Wydawnictwo Arkady. Łomnicki A. 2012. Ekologia ewolucyjna. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. Podbielkowski Z. 1995. Wędrówki roślin. WSiP. Warszawa. Umiński T. 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP. Warszawa. Umiński T. 1984. Zwierzęta i kontynenty. Zoogeografia popularna. WSiP. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
- Student potrafi przeprowadzić obserwacje oraz doświadczenia z zakresu biologii przydatne w realizacji wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotu przyroda w szkole podstawowej, w szczególności odnośnie treści: Obserwacje, doświadczenia przyrodnicze i modelowanie oraz dokonać analizy, rejestracji i dokumentacji ich wyników w różnej formie. Potrafi także je objaśnić używając prawidłowej terminologii. -Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne oraz pozyskać dane w celu analizowania konkretnych procesów biologicznych i zjawisk przyrodniczych ujętych w szczegółowej podstawie programowej przedmiotu przyroda wykazując jednocześnie umiejętność poprawnego wnioskowania. Student wykorzystuje także dostępne źródła informacji i posiada umiejętność posługiwania się kluczami do oznaczania roślin i zwierząt - Student posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, udokumentowanych opracowań oraz wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień z zakresu podstaw biologii. - Student zna podstawy wiedzy biologicznej koniecznej w realizacji wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotu przyroda w szkole podstawowej, w szczególności odnośnie treści: 1. Budowa organizmu człowieka w tym podstawowe funkcje układów jego narządów, zachowania pro-zdrowotne i negatywny wpływ na zdrowie człowieka takich organizmów jak bakterie, wirusy i grzyby; 2. Prawidłowe sposoby zachowania i udzielania pierwszej pomocy w przypadkach niektórych urazów; 3. Roślin i zwierząt w różnych środowiskach ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań do zróżnicowanych warunków siedliskowych i zależności pokarmowych pomiędzy nimi; 4. Formy ochrony przyrody z uwzględnieniem ich zróżnicowania i rozmieszczenia w na terenie Polski parków narodowych; 5. Krajobrazy Polski i świata ze szczególnym uwzględnieniem charakterystycznych gatunków zwierząt i roślin oraz ich przystosowań do środowiska. - Rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w środowisku przyrodniczym wymagane szczegółową podstawą programową przedmiotu przyroda w tym w szczególności zależności pomiędzy organizmami żywymi i nieożywionymi elementami środowiska. - Student ma wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii biologicznej wymaganych szczegółową podstawą programową przedmiotu przyroda. |
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia - Weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów i wskazaną literaturę. - Sprawdzenie umiejętności samodzielnego posługiwania się sprzętem laboratoryjnym, prowadzenia obserwacji oraz doświadczeń z zakresu biologii przydatnych w realizacji wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotu przyroda w szkole podstawowej a także umiejętności objaśniania, rejestracji i dokumentacji ich wyników. - Sprawdzenie umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych, w języku polskim, dotyczących zagadnień z zakresu podstaw biologii w oparciu o posiadaną wiedzę i dostępne źródła informacji Laboratoria: Kryteria: - obecność na zajęciach; - aktywny udział w zajęciach; - poprawne przeprowadzenie, objaśnienie oraz interpretacja przykładowego doświadczenia/eksperymentu; - przygotowanie poprawnej pracy z zakresu podstaw biologii w oparciu o posiadaną wiedzę i dostępne źródła informacji Ocena: - Ocena merytoryczna przeprowadzonego doświadczenia i przedstawionej pracy (poprawność wykonania doświadczenia oraz jego właściwe objaśnienie i interpretacja, w przypadku pracy, zgodność z tematem, wyczerpanie zagadnienia, poprawne wnioskowanie, poprawność językowa, dobór i wykorzystanie źródeł. Wykład: Kryteria: - aktywny udział w zajęciach - znajomość i zrozumienie zagadnień poruszanych na wykładach Test - weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów i wskazaną literaturę. Wymagania: - umiejętność samodzielnego posługiwania się sprzętem laboratoryjnym, -umiejętność samodzielnego prowadzenia obserwacji oraz doświadczeń z zakresu podstaw biologii - umiejętność interpretacji, objaśniania, rejestracji i dokumentacji wyników doświadczeń - umiejętność przygotowania prac pisemnych, w języku polskim, dotyczących zagadnień z zakresu podstaw biologii w oparciu o posiadaną wiedzę i dostępne źródła informacji - znajomość podstawowych pojęć i terminologii biologicznej wymaganych szczegółową podstawą programową przedmiotu przyroda - znajomość budowy komórki i podstawowych funkcji organelli oraz umiejętność wskazania różnic pomiędzy komórką roślinną i zwierzęcą - znajomość podstawowych procesów metabolicznych i ich znaczenia - znajomość budowy organizmu człowieka i podstawowych funkcji układów jego narządów; - znajomość negatywnego wpływu na zdrowie człowieka wybranych przedstawicieli bakterii, wirusów i grzybów, roślin i zwierząt oraz zachowań pro-zdrowotnych; - znajomość prawidłowych sposobów zachowania i udzielania pierwszej pomocy w przypadkach wybranych urazów; - znajomość roślin i zwierząt charakterystycznych dla wybranych, omawianych krajobrazów i ekosystemów świata, Europy i Polski ze szczególnym uwzględnieniem ich przystosowań do zróżnicowanych warunków siedliskowych - znajomość przystosowań organizmów do życia w środowiskach lądowych i wodnych oraz podstawowych zależności pokarmowych pomiędzy organizmami w wybranych, omawianych ekosystemach; - znajomość form ochrony przyrody stosowanych w Polsce i umiejętność wskazania przykładów z obszaru województwa Śląskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.