Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia magisterska I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 04-GF-S2-GG2-015
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pracownia magisterska I
Jednostka: Wydział Nauk Przyrodniczych
Grupy: Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - eksploracja obszarów polarnych /stacjon. II stopnia/
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - geograficzne systemy informacyjne /stacjon. II st./
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - hydroklimatologia /stacjon. II stopnia/
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - hydrologia i gospodarka wodna /stacjon. II stopnia/
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - klimatologia /stacjonarne II stopnia/
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - rekonstrukcja środowiska geograficznego /stacjon. II st./
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - społeczno-ekonomiczna /stacjon. II stopnia/
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - turystyka międzynarodowa /stacjon. II stopnia/
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - zagospodarowanie przestrzenne /stacjon. II stopnia/
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - zintegrowane gospodarowanie środowiskiem /st. II st./
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Realizacja modułów: Seminarium magisterskie I oraz Seminarium magisterskie II. Zalecana realizacja modułów kształcenia z zakresu geograficznych systemów informacyjnych oraz ćwiczeń terenowych magisterskich.

Skrócony opis:

Pracownia magisterska I zapoznaje studentów z metodyką i pragmatyką przygotowania tekstów naukowych – pracy dyplomowej. Ułatwia realizację przygotowania materiału faktograficznego do analiz i zestawienia wyników, z wykorzystaniem metod i technik adekwatnych do jej tematu. Wspomaga proces przygotowania tekstu prac magisterskich w odniesieniu do części wstępnych i analitycznych, przy bezpośredniej współpracy z prowadzącym. Pozwala na szczegółową dyskusję zespołową nad cząstkowymi etapami i wynikami analizy danych podstawowych i studiów literatury. Weryfikuje umiejętności korzystania ze specjalistycznej literatury przedmiotu, także w językach obcych.

Pełny opis:

Pracownia magisterska I to zajęcia w formie 30 godzin planowych w sali z prowadzącym zajęcia w zakresie stosowania wyspecjalizowanych metod opracowania i analizy danych źródłowych lub eksperymentalnych, adekwatnych dla indywidualnej problematyki badawczej. Pozwala na praktyczną weryfikację uzyskanych wyników cząstkowych analiz danych oraz indywidualną prezentację wraz z dyskusją zespołową dla etapowych postępów badań w zakresie studiów przypadków. Szczególny nacisk kładzie się na utrwalenie umiejętności wyznaczania celów szczegółowych i zadań badawczych do nich oraz nadanie pracy właściwej struktury, odpowiadającej celom. Inną istotną umiejętnością jest wyrobienie nawyku właściwego cytowania literatury.

Zajęcia te to także 95 godzin pracy samodzielnej studenta, gł. lektura publikacji specjalistycznych i metodycznych oraz instrukcji wykorzystania konkretnych narzędzi i technik analitycznych, uporządkowanie i weryfikacja jakości pozyskanych danych źródłowych, przygotowanie istotnych elementów konstrukcji zrębów treści pracy magisterskiej oraz kluczowych fragmentów tekstu w zakresie rozdziałów wstępnych pracy. Przygotowanie prezentacji wstępnych wyników pracy, próba ich interpretacji oraz przedstawienie metod/narzędzi badawczych.

Literatura:

1. Specjalistyczna literatura fachowa dot. tematów podejmowanych w pracach magisterskich (problemowa, metodologiczna, charakteryzująca obszary badań).

2. Wojcik K., 1995: Piszę pracę magisterską. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

3. Plit F., 2007: Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii. Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

4. Węglińska M., 1997: Jak pisać pracę magisterską. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

5. Gambarelli G., Łucki Z., 2011: Praca dyplomowa. Wydawnictwa AGH, Kraków.

6. Zbroińska B., 2005: Piszę pracę licencjacką i magisterską. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.

7. Antczak M., Nowacka A., 2009: Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich Nauka - Dydaktyka - Praktyka, Warszawa.

8. Buzan T., 2007: Mapy twoich myśli. Mindmapping, czyli notowanie interaktywne. Wydawnictwo Aha! BBC, Łódź.

9. Covey S.R., 2013: 7 nawyków skutecznego działania. Franklin Covey - Rebis, Poznań.

Efekty uczenia się:

Student rozumie zależności pomiędzy zastosowanymi metodami badań, a jakością i dokładnością pozyskanych danych empirycznych, przestrzennych, obrazowych oraz statystycznych dla rozwiązania problemu wiodącego pracy magisterskiej. Rozumie złożoność czynników wpływających na wyniki pomiarów, a także analiz danych faktograficznych. Planuje i wykonuje cząstkowe zadania badawcze lub ekspertyzy aplikacyjne pod kierunkiem opiekuna naukowego. Widzi potrzebę i potrafi biegle wykorzystywać literaturę, także zagraniczną, jako wsparcie do opanowania analitycznych metod badawczych, dla pozyskiwania danych podstawowych oraz do krytycznej interpretacji uzyskanych wyników, a także wykorzystywać specjalistyczne techniki i narzędzia do analiz prób i danych źródłowych. Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, pozyskanych bezpośrednio w terenie, ze specjalistycznych baz danych, publikacji oraz ze źródeł elektronicznych za pośrednictwem Internetu. Potrafi pracować w zespole poprzez prezentowanie wykorzystanych metod oraz wyników cząstkowych badań własnych, jak również pochodzących z innych źródeł.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła:

Obejmuje opracowania cząstkowe studentów jak sformułowanie problemu i hipotezy badawczej, określenie celów szczegółowych i zadań badawczych oraz wyznaczenie struktury pracy magisterskiej, przegląd metod analizy danych (w tym narzędzia) oraz metod prezentacji wyników na przykładach z własnej pracy.

Kryteria oceny:

ocena bardzo dobra - student uczestniczy aktywnie w zajęciach, opracowuje kolejne zagadnienia związane z realizacją pracy magisterskiej wg wskazań prowadzącego, opracowania te charakteryzują się wysokim poziomem naukowym oraz wybitnymi walorami pod względem formalnym, w pracy studenta widoczny jest wyraźny progres w realizacji pracy, osiągnięty w największej mierze dzięki samodzielnemu zaangażowaniu;

ocena dobra - student uczestniczy w zajęciach, stara się aktywnie angażować w opracowania, realizuje wszystkie wytyczne prowadzącego zajęcia w celu prezentacji własnych osiągnięć i postępów w pracy, widoczny jest progres w samodzielnej realizacji pracy;

ocena dostateczna - student uczestniczy w zajęciach i realizuje wszystkie opracowania wg wskazań prowadzącego zajęcia, często przy jego wsparciu, praca wykazuje progres na co najmniej minimalnym poziomie merytorycznym i formalnym dla prac magisterskich;

ocena niedostateczna - student nie uczestniczy w zajęciach, nie opracowuje kolejnych elementów pracy magisterskiej wg wskazań prowadzącego zajęcia i nie wykazuje woli szukania wsparcia u prowadzącego zajęcia, ewentualne opracowania noszą znamiona naruszenia praw autorskich / naruszają prawa autorskie, nie spełniają wymogów określonych dla prac magisterskich.

Prezentacja:

Typu power point - progres w realizacji pracy na tle planu i struktury pracy magisterskiej ze szczególnym podkreśleniem metod i narzędzi, wstępnych wyników i sposobów ich prezentacji oraz próba ich interpretacji.

Kryteria oceny:

ocena bardzo dobra - student prezentuje postępy w swojej pracy magisterskiej na wysokim poziomem naukowym, prezentacja posiada wybitne walory pod względem formalnym, widoczny jest wyraźny progres w realizacji pracy, osiągnięty w największej mierze dzięki samodzielnemu zaangażowaniu;

ocena dobra - prezentacja mimo niewielkich uchybień merytorycznych i/lub formalnych charakteryzuje się dobrym poziomem naukowym, widoczny jest progres w samodzielnej realizacji pracy, przedstawiony w logiczny, jasny sposób, uwzględniający metody oraz próbę interpretacji wstępnych wyników;

ocena dostateczna - prezentacja ma poziom na tyle zadowalający, że możliwe jest potwierdzenie progresu w pracy magisterskiej; przy wsparciu promotora/opiekuna student dokona analizy wyników, ich prezentacji oraz próby interpretacji;

ocena niedostateczna - student nie uczestniczy w zajęciach, nie przygotował prezentacji i nie wykazuje woli szukania wsparcia u prowadzącego zajęcia, ewentualne opracowanie nosi znamiona naruszenia praw autorskich / narusza prawa autorskie, nie spełnia wymogów określonych dla poziomu prac magisterskich.

Ocena z modułu to średnia arytmetyczna z opracowań (ocena ciągła) i prezentacji w skali 2 - 5, gdzie:

4.75 i powyżej to ocena bardzo dobry (5)

4.25 - 4.74 - ocena plus dobry (4.5)

3.75 - 4.24 - ocena dobry (4)

3.25 - 3.74 - ocena plus dostateczny (3.5)

2.75 - 3.24 - ocena dostateczny (3)

pon. 2.75 - ocena niedostateczny (2)

Brak uczestnictwa w zajęciach i/lub opracowań cząstkowych oraz prezentacji oznacza niezaliczenie modułu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)