Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Treści biologiczne w nauczaniu przyrody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 04-GG090
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Treści biologiczne w nauczaniu przyrody
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi
Grupy: Blok przedmiotów dydaktycznych - 3 sem. geografii /stacjonarne I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Biosfera i jej zasięg na Ziemi, cechy materii ożywionej, źródła energii dla procesów życiowych, dwutlenek węgla w pierwotnej atmosferze Ziemi, pierwsze organizmy asymilujące dwutlenek węgla, substraty i produkty asymilacji, przemiany składu atmosfery o genezie biotycznej, oddychanie, warstwa ozonowa i jej znaczenie dla życia na ziemi, gazy szklarniowe, efekt cieplarniany, rezerwuary węgla w przyrodzie, geneza paliw kopalnych, skały węglanowe. Istota ewolucji, ewolucja i czas, podstawy systematyki organizmów - zasady podziału na krółestwa, binominalna nomenklatura, gatunek, populacja, nisza ekologiczna, woda jako środowisko życia, wyjście organizmów na ląd, rola wody u organizmów lądowych, przystosowanie do środowisk lądowych, opanowanie powietrza.

Czynniki klimatyczne - temperatura i jej wpływ na szybkość reakcji biochemicznych, organizmy zewnętrznocieplne i wewnętrznocieplne, przystosowania do życia w skrajnych warunkach klimatycznych, termoregulacja, biocenezy na obszarach skrajnie chłodnych, teoretyczne podstawy konserwacji żywności z wykorzystaniem niskich i wysokich temperatur. Wilgotność - obieg wody w przyrodzie - pobieranie wody przez rośliny, transpiracja, gospodarowanie wodą u organizmów lądowych, przystosowania do życia w warunkach suszy, biocenezy na obszarach skrajnie suchych.

Szata rośloinna jako organizator przestrzeni ekosystemów, flora, roślinność, producenci, konsumenci, destruenci, poziomy troficzne, łańcuchy pokarmowe, krążenie materii i przepływ energii przez ekosystem, biocenezy krajobrazotwórcze Polski, agrocenezy.

Ochrona przyrody - motywy ochrony, podstawy prawne, możliwości prawne ochrony przyrody na szczeblu lokalnym, społeczni opiekunowie przyrody, formy ochrony przyrody, parki narodowe, rezerwaty biosfery, chronione gatunki roślin i zwierząt, ochrona bioróżnorodności, ochrona dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego. Skażenia środowiska, rewitalizacja terenów skażonych, oczyszczalnie ścieków, możliwości samooczyszczania, ekonomiczne aspekty ochrony środowiska, rozwój zrówqnoważony.

Literatura:

Weiner J., 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Kostrowicki A.S., 1999. Geografia biosfery. PWN, Warszawa.

Podbielkowski Z., 1975. Roślinność kuli ziemskiej. WSiP, Warszawa.

Walter H., 1976. Strefy roślinności a klimat. PWRiL, Warszawa.

Krebs C.J., 1999. Ekologia. PWN, Warszawa.

Falińska K., 1996. Ekologia roślin. PWN, Warszawa.

Winfried L., Sommer U., 1996. Ekologia wód śródlądowych. PWN, Warszawa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)