Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Superwizja pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-16120
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Superwizja pracy socjalnej
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Zaliczenie kursu: Wprowadzenie do pracy socjalnej, Teoretyczne

podstawy pracy socjalnej, Metodyka pracy socjalnej, Działania

interpersonalne w pracy socjalnej, Trening interpersonalny

Uczestnictwo w zajęciach: Aksjologia pracy socjalnej

Skrócony opis:

Moduł „Superwizja pracy socjalnej” jest ukierunkowany na efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji stanowiących profesjonalny wymiar wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Pozwala na budowanie świadomości istoty procesu doskonalenia i zapobiegania zjawisku wypalenia zawodowego, co docelowo sprzyja prawidłowo przygotowanej i realizowanej pomocy. Dostarcza wiedzy odnośnie specyfiki poprawnie prowadzonego procesu superwizyjnego oraz ról superwizyjnych. Szczególną wagę przywiązuje się do warsztatowych metod prowadzenia zajęć oraz do prezentacji własnego zdania przed audytorium. Stwarza to przyszłym pracownikom socjalnym warunki do kształcenia i rozwoju umiejętności charakterystycznych dla warsztatu specjalisty.

Pełny opis:

Zasadniczym dążeniem zajęć jest podkreślenie znaczenia superwizji w pracy socjalnej, określenie wyznaczników jej prawidłowego prowadzenia oraz kształcenie umiejętności zorganizowania superwizji koleżeńskiej

Celem konwersatorium jest:

- Przedstawienie słuchaczom aktualnego stanu wiedzy o miejscu i

roli superwizji w profesjonalnej i nowoczesnej pracy socjalnej na

różnych poziomach struktur instytucji służb społecznych;

- Przekazanie podstaw wiedzy o procesie superwizji, rolach superwizora

i osoby oraz grupy osób poddawanych superwizji w pracy

socjalnej, w świetle współczesnych teorii pracy socjalnej, psychologii

i teorii zarządzania;

- Kształcenie umiejętności analizy w superwizji;

- Określenie ról zawodowych pracownika socjalnego w superwizji;

- Poszerzanie świadomości istotności działań superwizyjnych w

pomocy społecznej, ułatwiającej perspektywę prawidłowo przygotowanej

i realizowanej pomocy.

Literatura:

- Gilbert M.C., Evans K.: Superwizja w psychoterapii. Gdańsk 2004

- Fengler J., Pomaganie męczy, Gdańsk 2000

- Kozłowska-Piwowarczyk I., Użyteczność teorii Gregory Batesona

dla superwizji w systemowej terapii rodzin, „Psychoterapia” 4

(123) 2002

- Krzyszkowski J.: Elementy organizacji i zarządzania w pomocy

społecznej. Łódź 1998

- Leśniak-Berek E., Superwizja pracy socjalnej – ważne źródło

wsparcia w pracy profesjonalisty, w: Pawlas-Czyż S., Leśniak-

Berek E.: W kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika

socjalnego. Katowice 2010

- Leśniak-Berek E., Wódz K.: Superwizja w pomocy społecznej, w:

Pawlas-Czyż S., Wódz K.: Praca socjalna wobec współczesnych

problemów społecznych. Toruń 2007

- Lishman J.: Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej.

Katowice 1998

- Nocuń A., Szmagalski J.: Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej

i ich kształcenie, Warszawa 1996

- Ornacka K., Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną,

Kraków 2003

- Pichot T., Uwagi superwizora skoncentrowanego na rozwiązaniach

[w:] T.S.Nelson (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej

terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Księgarnia

Akademicka, Kraków 2007

- Staręga-Piasek J., Hryniewicka A. (red.), O potrzebie ewaluacji w

pomocy społecznej, Warszawa 2008

- Szmagalski J (red.): Superwizja

Efekty uczenia się:

- zna elementarną terminologię stosowaną w pracy socjalnej, specyfikę poszczególnych instytucji pomocowych oraz procedury i metody wykonywania zadań pracownika socjalnego w procesie superwizyjnym

- posiada wiedzę o procesie pomocy oraz uczestnikach działalności wspierającej i pomocowej, z uwzględnieniem norm społecznych i zasad etycznych zawodu, ze szczególnym ich uwzględnieniem w ramach sesji superwizyjnej

- zna teorie wyjaśniające różnorodność zachowań i radzenia sobie w sytuacjach problemowych w tym szczególnie w sytuacji wypalenia zawodowego oraz potrafi dokonywać analizy motywacji i wzorów ludzkich działań

- ma podstawowe umiejętności organizacyjne i interpersonalne niezbędne do właściwej organizacji warsztatu pracy superwizora i superwizorowanych oraz pozwalające na rozstrzyganie dylematów zawodowych

- potrafi prezentować własne pomysły i wątpliwości (w mowie i na piśmie), a także rozwijać swoje kompetencje w oparciu o analizę własnych działań i identyfikację obszarów wymagających udoskonalenia

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu są:

- obecność na zajęciach,

- aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, twórcze realizowanie

zadań warsztatowych),

- pozytywny wynik testu końcowego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)