Superwizja pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-16120 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Superwizja pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursu: Wprowadzenie do pracy socjalnej, Teoretyczne podstawy pracy socjalnej, Metodyka pracy socjalnej, Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Trening interpersonalny Uczestnictwo w zajęciach: Aksjologia pracy socjalnej |
Skrócony opis: |
Moduł „Superwizja pracy socjalnej” jest ukierunkowany na efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji stanowiących profesjonalny wymiar wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Pozwala na budowanie świadomości istoty procesu doskonalenia i zapobiegania zjawisku wypalenia zawodowego, co docelowo sprzyja prawidłowo przygotowanej i realizowanej pomocy. Dostarcza wiedzy odnośnie specyfiki poprawnie prowadzonego procesu superwizyjnego oraz ról superwizyjnych. Szczególną wagę przywiązuje się do warsztatowych metod prowadzenia zajęć oraz do prezentacji własnego zdania przed audytorium. Stwarza to przyszłym pracownikom socjalnym warunki do kształcenia i rozwoju umiejętności charakterystycznych dla warsztatu specjalisty. |
Pełny opis: |
Zasadniczym dążeniem zajęć jest podkreślenie znaczenia superwizji w pracy socjalnej, określenie wyznaczników jej prawidłowego prowadzenia oraz kształcenie umiejętności zorganizowania superwizji koleżeńskiej Celem konwersatorium jest: - Przedstawienie słuchaczom aktualnego stanu wiedzy o miejscu i roli superwizji w profesjonalnej i nowoczesnej pracy socjalnej na różnych poziomach struktur instytucji służb społecznych; - Przekazanie podstaw wiedzy o procesie superwizji, rolach superwizora i osoby oraz grupy osób poddawanych superwizji w pracy socjalnej, w świetle współczesnych teorii pracy socjalnej, psychologii i teorii zarządzania; - Kształcenie umiejętności analizy w superwizji; - Określenie ról zawodowych pracownika socjalnego w superwizji; - Poszerzanie świadomości istotności działań superwizyjnych w pomocy społecznej, ułatwiającej perspektywę prawidłowo przygotowanej i realizowanej pomocy. |
Literatura: |
- Gilbert M.C., Evans K.: Superwizja w psychoterapii. Gdańsk 2004 - Fengler J., Pomaganie męczy, Gdańsk 2000 - Kozłowska-Piwowarczyk I., Użyteczność teorii Gregory Batesona dla superwizji w systemowej terapii rodzin, „Psychoterapia” 4 (123) 2002 - Krzyszkowski J.: Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej. Łódź 1998 - Leśniak-Berek E., Superwizja pracy socjalnej – ważne źródło wsparcia w pracy profesjonalisty, w: Pawlas-Czyż S., Leśniak- Berek E.: W kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego. Katowice 2010 - Leśniak-Berek E., Wódz K.: Superwizja w pomocy społecznej, w: Pawlas-Czyż S., Wódz K.: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych. Toruń 2007 - Lishman J.: Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. Katowice 1998 - Nocuń A., Szmagalski J.: Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1996 - Ornacka K., Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, Kraków 2003 - Pichot T., Uwagi superwizora skoncentrowanego na rozwiązaniach [w:] T.S.Nelson (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007 - Staręga-Piasek J., Hryniewicka A. (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, Warszawa 2008 - Szmagalski J (red.): Superwizja |
Efekty uczenia się: |
- zna elementarną terminologię stosowaną w pracy socjalnej, specyfikę poszczególnych instytucji pomocowych oraz procedury i metody wykonywania zadań pracownika socjalnego w procesie superwizyjnym - posiada wiedzę o procesie pomocy oraz uczestnikach działalności wspierającej i pomocowej, z uwzględnieniem norm społecznych i zasad etycznych zawodu, ze szczególnym ich uwzględnieniem w ramach sesji superwizyjnej - zna teorie wyjaśniające różnorodność zachowań i radzenia sobie w sytuacjach problemowych w tym szczególnie w sytuacji wypalenia zawodowego oraz potrafi dokonywać analizy motywacji i wzorów ludzkich działań - ma podstawowe umiejętności organizacyjne i interpersonalne niezbędne do właściwej organizacji warsztatu pracy superwizora i superwizorowanych oraz pozwalające na rozstrzyganie dylematów zawodowych - potrafi prezentować własne pomysły i wątpliwości (w mowie i na piśmie), a także rozwijać swoje kompetencje w oparciu o analizę własnych działań i identyfikację obszarów wymagających udoskonalenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu są: - obecność na zajęciach, - aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, twórcze realizowanie zadań warsztatowych), - pozytywny wynik testu końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.