Seminarium specjalizacyjne I: Komunikowanie w społeczności lokalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-16263z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne I: Komunikowanie w społeczności lokalnej |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio zaawansowany |
Rodzaj przedmiotu: | seminarium specjalizacyjne |
Wymagania wstępne: | brak |
Pełny opis: |
Społeczność lokalna: zbiorowość czy wspólnota Komunikacja społeczna, dialog, partnerstwo Partnerzy komunikacji społecznej na poziomie lokalnym: samorząd lokalny organizacje pozarządowe sfera biznesu obywatele (mieszkańcy) media lokalne Formy komunikowania się władz lokalnych z mieszkańcami Funkcjonowanie mediów lokalnych i ich rola w dialogu społecznym Dialog lokalny a rozwiązywanie problemów w społecznościach lokalnych Dialog społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego Problemy i bariery w komunikowaniu w społeczności lokalnej |
Literatura: |
Barański M. (red.): Samorząd terytorialny w rozwiązywaniu problemów społecznych województwa katowickiego. Wydawnictwo SOLOPRESS, Katowice 1998 Gilejko L., Błaszczyk B. (red.): Partnerstwo społeczne na poziomie lokalnym i regionalnym. Akademia Humanistyczna im. A.Gieysztora, Pułtusk 2009 Łukowski W.: Wiązki transakcyjne w lokalnej przestrzeni społecznej (Inspiracje teoretyczne i implikacje empityczne transakcyjnej koncepcji przestrzeni społecznej). [w:] Jałowiecki B., Łukowski W. (red.): Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość. Scholara, Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2006 Hilarowicz M., Kowalski T.: Rola i konteksty prasy lokalnej. [w:] Kurczewska J. (red.): Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006 Śmigielska J.: Obywatele miejscowi i ich zaangażowanie społeczne. [w:] Kurczewska J. (red.): Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006 Kapciak A.: Rozwój lokalnej przestrzeni komunikacji publicznej. Próba rekonstrukcji strategii komunikacyjnych. [w:] Kurczewska J. (red.): Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006 Kurczewska J.: Robocze ideologie lokalności. Stare i nowe schematy. [w:] Kurczewska J. (red.): Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006 Lewenstein B., Dutkiewicz M. (red.): Lokalny dialog obywatelski. Refleksje i doświadczenia. Wydawnictwo UW, PTS, Warszawa 2011 Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R. (red.): Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych. Wydawnictwo UW, Warszawa 2010 D. Dzienniak-Pulina, K. Faliszek: Interaktywne formy komunikacji na stronach internetowych gmin województwa śląskiego w relacjach lokalnej władzy samorządowej z obywatelami. [w:] K.Wódz, P.Kulas (red.): Dialog, demokracja, społeczeństwo obywatelskie. WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2010. D.Dzienniak-Pulina, K.Faliszek: Internetowe serwisy informacyjne gmin jako element promocji oraz nowy środek komunikacji pomiędzy gminą a jej mieszkańcami. [w:] A.Kwiecień, K.Wódz (red.): Internet w społeczeństwie informacyjnym. Techniczne i społeczne problemy zastosowania Internetu. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2005 Wódz K., Wódz J. (red.): Funkcje komunikacji społecznej. WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2003 |
Efekty uczenia się: |
Ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu społeczności lokalnych i procesach komunikacji zachodzących pomiędzy różnymi podmiotami w tych społecznościach, o prawidłowościach tych procesów Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wzajemnych zależnościach różnych zjawisk i procesów społecznych w lokalnych społecznościach i instytucjach w nich funkcjonujących oraz o roli komunikowania w zaspokajaniu ich potrzeb i rozwiązywaniu problemów Posiada świadomość swojej wiedzy i kompetencji, potrafi na ich podstawie formułować i prezentować własne pomysły i projekty w zakresie organizowania społeczności lokalnej Potrafi dobierać adekwatne narzędzia i środki do realizacji zadań zawodowych, oceniać i przewidywać ich skuteczność oraz efektywność, w poczuciu odpowiedzialności za ludzi, na rzecz których działa i z którymi współpracuje Posiada wolę i zdolność do inicjowania przedsięwzięć zespołowych i integrowania różnych grup, instytucji i organizacji w społecznościach lokalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna - Ocena pisemnej analizy wybranego przykładu komunikowania w wybranej społeczności lokalnej prezentacja pracy wykonanej w ramach zespołów (warsztaty) weryfikacja wiedzy w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę, ocena umiejętności pracy zespołowej oraz sposobu prezentacji przygotowanych tematów aktywność własna studenta weryfikacja wiedzy i umiejętności poprzez udział w dyskusji w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę oraz własne pomysły |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.