Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne I: Komunikowanie w społeczności lokalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-16263z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne I: Komunikowanie w społeczności lokalnej
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio zaawansowany

Rodzaj przedmiotu:

seminarium specjalizacyjne

Wymagania wstępne:

brak

Pełny opis:

 Społeczność lokalna: zbiorowość czy wspólnota

 Komunikacja społeczna, dialog, partnerstwo

 Partnerzy komunikacji społecznej na poziomie lokalnym:

 samorząd lokalny

 organizacje pozarządowe

 sfera biznesu

 obywatele (mieszkańcy)

 media lokalne

 Formy komunikowania się władz lokalnych z mieszkańcami

 Funkcjonowanie mediów lokalnych i ich rola w dialogu społecznym

 Dialog lokalny a rozwiązywanie problemów w społecznościach lokalnych

 Dialog społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego

 Problemy i bariery w komunikowaniu w społeczności lokalnej

Literatura:

 Barański M. (red.): Samorząd terytorialny w rozwiązywaniu problemów społecznych województwa katowickiego. Wydawnictwo SOLOPRESS, Katowice 1998

 Gilejko L., Błaszczyk B. (red.): Partnerstwo społeczne na poziomie lokalnym i regionalnym. Akademia Humanistyczna im. A.Gieysztora, Pułtusk 2009

 Łukowski W.: Wiązki transakcyjne w lokalnej przestrzeni społecznej (Inspiracje teoretyczne i implikacje empityczne transakcyjnej koncepcji przestrzeni społecznej). [w:] Jałowiecki B., Łukowski W. (red.): Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość. Scholara, Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2006

 Hilarowicz M., Kowalski T.: Rola i konteksty prasy lokalnej. [w:] Kurczewska J. (red.): Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006

 Śmigielska J.: Obywatele miejscowi i ich zaangażowanie społeczne. [w:] Kurczewska J. (red.): Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006

 Kapciak A.: Rozwój lokalnej przestrzeni komunikacji publicznej. Próba rekonstrukcji strategii komunikacyjnych. [w:] Kurczewska J. (red.): Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006

 Kurczewska J.: Robocze ideologie lokalności. Stare i nowe schematy. [w:] Kurczewska J. (red.): Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006

 Lewenstein B., Dutkiewicz M. (red.): Lokalny dialog obywatelski. Refleksje i doświadczenia. Wydawnictwo UW, PTS, Warszawa 2011

 Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R. (red.): Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych. Wydawnictwo UW, Warszawa 2010

 D. Dzienniak-Pulina, K. Faliszek: Interaktywne formy komunikacji na stronach internetowych gmin województwa śląskiego w relacjach lokalnej władzy samorządowej z obywatelami. [w:] K.Wódz, P.Kulas (red.): Dialog, demokracja, społeczeństwo obywatelskie. WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2010.

 D.Dzienniak-Pulina, K.Faliszek: Internetowe serwisy informacyjne gmin jako element promocji oraz nowy środek komunikacji pomiędzy gminą a jej mieszkańcami. [w:] A.Kwiecień, K.Wódz (red.): Internet w społeczeństwie informacyjnym. Techniczne i społeczne problemy zastosowania Internetu. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2005

 Wódz K., Wódz J. (red.): Funkcje komunikacji społecznej. WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2003

Efekty uczenia się:

Ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu społeczności lokalnych i procesach komunikacji zachodzących pomiędzy różnymi podmiotami w tych społecznościach, o prawidłowościach tych procesów

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wzajemnych zależnościach różnych zjawisk i procesów społecznych w lokalnych społecznościach i instytucjach w nich funkcjonujących oraz o roli komunikowania w zaspokajaniu ich potrzeb i rozwiązywaniu problemów

Posiada świadomość swojej wiedzy i kompetencji, potrafi na ich podstawie formułować i prezentować własne pomysły i projekty w zakresie organizowania społeczności lokalnej

Potrafi dobierać adekwatne narzędzia i środki do realizacji zadań zawodowych, oceniać i przewidywać ich skuteczność oraz efektywność, w poczuciu odpowiedzialności za ludzi, na rzecz których działa i z którymi współpracuje

Posiada wolę i zdolność do inicjowania przedsięwzięć zespołowych i integrowania różnych grup, instytucji i organizacji w społecznościach lokalnych

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna - Ocena pisemnej analizy wybranego przykładu komunikowania w wybranej społeczności lokalnej

prezentacja pracy wykonanej w ramach zespołów (warsztaty) weryfikacja wiedzy w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę, ocena umiejętności pracy zespołowej oraz sposobu prezentacji przygotowanych tematów

aktywność własna studenta weryfikacja wiedzy i umiejętności poprzez udział w dyskusji w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę oraz własne pomysły

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)