Seminarium socjologiczne: Współczesne problemy marginalizacji i wykluczenia społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-17501 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium socjologiczne: Współczesne problemy marginalizacji i wykluczenia społecznego |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | brak |
Pełny opis: |
1. Problemy społeczne w socjologii. Koncepcje marginalizacji społecznej. 2. Ubóstwo dochodowe – pracujący biedni na współczesnym rynku pracy w ujęciu teoretycznym i na podstawie badań empirycznych. 3. Postawy wobec nierówności. 4. Dziedziczenie nierówności. 5. Wykluczenie cyfrowe – nowa forma marginalizacji społecznej. Przyczyny i skutki zjawiska. 6. Pomiar ubóstwa – aspekty metodologiczne. 7. Problem dziedziczenia marginalizacji społecznej we współczesnym społeczeństwie. 8. Grupy defaworyzowane na współczesnym rynku pracy w ujęciu teoretycznym, prawnym i na podstawie badań empirycznych. 9. Restrukturyzacja przemysłu ciężkiego a procesy marginalizacji. 10. Problemy wykluczenia edukacyjnego. |
Literatura: |
K. Podemski, Spór o społeczne znaczenie społecznych nierówności, Wyd. UAM, Poznań 2009. M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. ISP PAN, Warszawa 2008. J. Klebaniuk (red.), Fenomen nierówności społecznych, ENETEIA, Warszawa 2007. J. Klebaniuk (red.), Oblicza nierówności społecznych, ENETEIA, Warszawa 2007. J.M. Zabielska, Ubóstwo a procesy marginalizacji społecznej. Wyd. KUL, Lublin 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: - definiować i opisywać podstawowe problemy społeczne, - określić grupy defaworyzowane przez pracodawców w dosępie do rynku pracy, - przygotować projekt badawczy związany z problematyką marginalizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność merytoryczna studenta powyżej 90% ogółu zajęć – ocena 5 Od 80% do 89% ogółu zajęć – ocena 4,5 Od 70% do 79% ogółu zajęć – ocena 4 Od 60% do 69% ogółu zajęć – ocena 3,5 Od 50% do 59% ogółu zajęć – ocena 3 Dodatkowo – ocena może zostać podwyższona o 0,5 stopnia w przypadku przygotowania i omówienia problemowego referatu na zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.