Seminarium socjologiczne: Dylematy śląskiej tożsamości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-17503 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium socjologiczne: Dylematy śląskiej tożsamości |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminarium socjologiczne |
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu wstępu do socjologii, wybranych zagadnień socjologii ogólnej. |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone zagadnieniom związanym ze śląską tożsamością. |
Pełny opis: |
W dyskursie publicznym - zwłaszcza w mediach poruszane są problemy śląskiej tożsamości. Problematyka ta przedstawiana jest często płytko i wybiórczo, nie podejmowana jest również próba definicji śląskości i śląskiej tożsamości. Celem ćwiczeń jest próba przedstawienia komponentów śląskiej tożsamości. Ważną rolę w rozważaniach poświęconych śląskim identyfikacjom pełnią zawiłości historyczne regionu. Nie bez znaczenia jest współczesny charakter śląskiego regionalizmu, a także ludyczny charakter śląskiej kultury. |
Literatura: |
1. B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone : rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Warszawa 1997 2. B. Bazelich, Śląskie stroje ludowe, Katowice 1988 3. I. Bukowska-Floreńska, Rodzina na Górnym Śląsku, Katowice 2007 4. E. Chojecka (red.), Sztuka Górnego Śląska na przecięciu dróg europejskich i regionalnych : materiały V Seminarium Sztuki Górnośląskiej odbytego w dniach 14-15 listopada 1997 roku w Katowicach, Katowice 1999 5. E. Chojecka, Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, Katowice 2009 6. P. Dobrowolski, Ugrupowania i kierunki separatystyczne na Górnym Śląsku i w Cieszyńskiem w latach 1918-1939, Warszawa-Kraków 1972 7. M. Dyba, Śląskie drogi od X w. do 1939 r., Katowice 1992 8. T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004 9. Jak mówić i pisać po śląsku. Ankieta "Śląska", Śląsk 11/2008 10. R. Kaczmarek, Górny Śląsk podczas II wojny światowej, Katowice 2006 11. R. Kaczmarek, Polacy w Wehrmachcie, Kraków 2010 12. E. Kopeć, "My i oni" na polskim Śląsku : (1918-1939), Katowice 1986 13. L.M. Nijakowski, Dyskursy o Śląsku : kształtowanie śląskiej tożsamości regionalnej i narodowej w dyskursie publicznym, Opole 2002 14. L.M. Nijakowski, Nadciągają Ślązacy : czy istnieje narodowość śląska?, Warszawa 2004 15. K. Popiołek, Historia Śląska : od pradziejów do 1945 roku, Katowice 1972 16. A. Skudrzykowa, J. Tambor, K.Urban, O Wolińska Gwara śląska - świadectwo kultury, narzędzie komunikacji : sytuacja językowa w miastach Górnego Śląska, Katowice 2001 17. M. Szczepański, Opel z górniczym pióropuszem : województwa katowickie i śląskie w procesie przemian, Katowice 2002 18. M. Szołtysek, Kuchnia śląska : jodło, historia, kultura, gwara, Rybnik 2003 19. M. Szołtysek, Ślązoczki piykne są!, Rybnik 2005 20. J.Tambor, Mowa Górnoślązaków oraz ich świadomość językowa i etniczna, Katowice 2008 21. J. Tambor (red.), Śląsko godka : materiały z konferencji "Śląsko godka - jeszcze gwara czy jednak już język" z 30 czerwca 2008 roku, Katowice 2008 22. M.W. Wanatowicz, Od indyferentnej ludności do śląskiej narodowości? Postawy narodowe ludności autochtonicznej Górnego Śląska w latach 1945-2003 w świadomości społecznej, Katowice 2004 |
Efekty uczenia się: |
Student definiuje podstawowe kategorie związane z wybranymi strukturami społecznymi: procesy, struktury, instytucje i zjawiska zmian w nich zachodzących, klasyfikuje i porządkuje wiedzę na ich temat z wykorzystaniem terminologii socjologicznej do ich opisu. 2. Student zna tezy kluczowych i szczegółowych teorii wyjaśniających procesy, jakim podlegają wybrane struktury społeczne oraz rozumie i potrafi wskazać najważniejsze różnice między nimi. 3. Student opisuje charakter więzi społecznych występujących w konkretnych grupach społecznych, rozumie specyfikę procesu socjalizacji dokonującej się w obrębie tych struktur. 4. Student potrafi dokonać interpretacji danych statystycznych oraz wyników badań odnoszących się do wybranych zbiorowości społecznych. 5. Student potrafi dokonywać socjologicznej charakterystyki przyczyn, przebiegu, skali i konsekwencji zjawisk, jakie zachodzą w obrębie konkretnych struktur społecznych. 6. Student posiada umiejętność prezentowania (ustnie i pisemnie) swoich opinii na temat zjawisk i procesów dotyczących wybranych struktur i instytucji społecznych, polegając na dorobku teoretycznym socjologii. 7. Student ma świadomość wielowymiarowego, interdyscyplinarnego charakteru przemian wybranych struktur społecznych, dąży do poznania go stale zgłębiając swoją wiedzę i wymieniając doświadczenia z innymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza treści wskazanych tekstów dotyczących zagadnień szczegółowych w oparciu o dyskusję i pracę w zespołach, a także materiały filmowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.