Radykalne doktryny polityczne w ujęciu historycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-BM-N1-SRDPUH14 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Radykalne doktryny polityczne w ujęciu historycznym | ||
Jednostka: | Instytut Nauk Politycznych i Dziennikarstwa | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Surzyn | |
Prowadzący grup: | Jacek Surzyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin końcowy z całości materiału. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie 1. Wstęp teoretyczny. a) Czym jest polityka? – jej kształtowanie się w kontekście historycznym. b) Termin „doktryna” i jego znaczenie. c) Ideologia polityczna a doktryna polityczna. d) Klasyfikacja doktryn politycznych: - doktryny konserwatywne - doktryny reakcyjne - doktryny utopijne - doktryny rewolucyjne. e) Polityczny poddział doktryn: - doktryny prawicowe - doktryny centrowe -doktryny lewicowe. Starożytność 1. Greckie polis i pojęcie polityczności. a) spór polityki z filozofią b) relacja jednostka-ogół c) człowiek jako istota społeczna d) społeczeństwo jako polis 2. Sofistyka jako radykalizacja życia politycznego a) relatywizm poznawczy b) rola i znaczenie języka c) człowiek jako miara wszechrzeczy d) polityczne uwarunkowania relacji międzyludzkich 3. Radykalna doktryna polityczna Platona a) krytyka demokracji b) idealny obraz świata społecznego- poleois c) totalność Platońskiej wspólnoty politycznej 4. Arystoteles i człowiek jako „zwierzę polityczne” a) „esencjalizm” b) geneza państwa i człowieka c) klasyfikacja ustrojów Średniowiecze 1. Dualizm polityczny św. Augustyna a) założenia koncepcji św. Augustyna (predestynacja, łaska, iluminacja) b) państwo Boże i państwo ziemskie (historiozofia, linearny porządek dziejów) c) zagadnienie ustroju politycznego i władzy d) relacja państwo-Kościół i wspólnota christianitas 2. Feudalizm 3. Uniwersalizm cesarski 4. Papalizm 5. Średniowieczny koncyliaryzm Nowożytność 1. N. Machiavelli i doktryna makiawelizmu a) praktyka polityka i etyka b) Radykalna doktryna władzy politycznej c) dialektyka przemian: virtu - fortuna 2. Polityka w okowach wolności a) utopia polityczna T. Morusa b) problem aspołecznej natury człowieka 3. Absolutyzm wolności i początki doktryny liberalizmu a) państwo według T. Hobbesa b) umowa społeczna J. Locke’a c) aspołeczność natury ludzkiej i umowa społeczna J. J. Rousseau 4. Rewolucja i jej totalizm a) pochwała rewolucji A. de Toquevilla b) krytyka rewolucji E. Burke’a c) kwestia społeczna d) wolność, równość i nowy porządek społeczny 5. Idealizm niemiecki a) filozofia krytyczna I. Kanta i „projekt wieczystego pokoju” b) J. Fichte i kategoria narodu c) państwo i prawo w filozofii G. W. Hegla d) historycyzm i dziejowość e) dialektyka i nowy trybalizm f) wszechmoc państwo i droga do totalitaryzmu 6. Karol Marks i doktryna marksizmu a) determinizm socjologiczny i polityczny b) historycyzm ekonomiczny c) klasa jako determinant dziejowy d) dialektyka zmian e) rewolucja i nowy porządek społeczny 7. XX wieczne doktryny polityczne w ujęciu radykalnym a) narodziny totalitaryzmu b) ideologia w służbie państwa c) komunizm i nazizm – zbrodnicze systemy totalitarne d) kontestacja współczesności i ruchy radykalne (anarchizm, rasizm, antyglobalizm) | |
Uwagi: |
Wykład (metoda podająca z elementami dyskusji). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Surzyn | |
Prowadzący grup: | Jacek Surzyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin końcowy z całości materiału. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie 1. Wstęp teoretyczny. a) Czym jest polityka? – jej kształtowanie się w kontekście historycznym. b) Termin „doktryna” i jego znaczenie. c) Ideologia polityczna a doktryna polityczna. d) Klasyfikacja doktryn politycznych: - doktryny konserwatywne - doktryny reakcyjne - doktryny utopijne - doktryny rewolucyjne. e) Polityczny poddział doktryn: - doktryny prawicowe - doktryny centrowe -doktryny lewicowe. Starożytność 1. Greckie polis i pojęcie polityczności. a) spór polityki z filozofią b) relacja jednostka-ogół c) człowiek jako istota społeczna d) społeczeństwo jako polis 2. Sofistyka jako radykalizacja życia politycznego a) relatywizm poznawczy b) rola i znaczenie języka c) człowiek jako miara wszechrzeczy d) polityczne uwarunkowania relacji międzyludzkich 3. Radykalna doktryna polityczna Platona a) krytyka demokracji b) idealny obraz świata społecznego- poleois c) totalność Platońskiej wspólnoty politycznej 4. Arystoteles i człowiek jako „zwierzę polityczne” a) „esencjalizm” b) geneza państwa i człowieka c) klasyfikacja ustrojów Średniowiecze 1. Dualizm polityczny św. Augustyna a) założenia koncepcji św. Augustyna (predestynacja, łaska, iluminacja) b) państwo Boże i państwo ziemskie (historiozofia, linearny porządek dziejów) c) zagadnienie ustroju politycznego i władzy d) relacja państwo-Kościół i wspólnota christianitas 2. Feudalizm 3. Uniwersalizm cesarski 4. Papalizm 5. Średniowieczny koncyliaryzm Nowożytność 1. N. Machiavelli i doktryna makiawelizmu a) praktyka polityka i etyka b) Radykalna doktryna władzy politycznej c) dialektyka przemian: virtu - fortuna 2. Polityka w okowach wolności a) utopia polityczna T. Morusa b) problem aspołecznej natury człowieka 3. Absolutyzm wolności i początki doktryny liberalizmu a) państwo według T. Hobbesa b) umowa społeczna J. Locke’a c) aspołeczność natury ludzkiej i umowa społeczna J. J. Rousseau 4. Rewolucja i jej totalizm a) pochwała rewolucji A. de Toquevilla b) krytyka rewolucji E. Burke’a c) kwestia społeczna d) wolność, równość i nowy porządek społeczny 5. Idealizm niemiecki a) filozofia krytyczna I. Kanta i „projekt wieczystego pokoju” b) J. Fichte i kategoria narodu c) państwo i prawo w filozofii G. W. Hegla d) historycyzm i dziejowość e) dialektyka i nowy trybalizm f) wszechmoc państwo i droga do totalitaryzmu 6. Karol Marks i doktryna marksizmu a) determinizm socjologiczny i polityczny b) historycyzm ekonomiczny c) klasa jako determinant dziejowy d) dialektyka zmian e) rewolucja i nowy porządek społeczny 7. XX wieczne doktryny polityczne w ujęciu radykalnym a) narodziny totalitaryzmu b) ideologia w służbie państwa c) komunizm i nazizm – zbrodnicze systemy totalitarne d) kontestacja współczesności i ruchy radykalne (anarchizm, rasizm, antyglobalizm) | |
Uwagi: |
Wykład (metoda podająca z elementami dyskusji). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Surzyn | |
Prowadzący grup: | Norbert Slenzok, Jacek Surzyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin końcowy z całości materiału. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie 1. Wstęp teoretyczny. a) Czym jest polityka? – jej kształtowanie się w kontekście historycznym. b) Termin „doktryna” i jego znaczenie. c) Ideologia polityczna a doktryna polityczna. d) Klasyfikacja doktryn politycznych: - doktryny konserwatywne - doktryny reakcyjne - doktryny utopijne - doktryny rewolucyjne. e) Polityczny poddział doktryn: - doktryny prawicowe - doktryny centrowe -doktryny lewicowe. Starożytność 1. Greckie polis i pojęcie polityczności. a) spór polityki z filozofią b) relacja jednostka-ogół c) człowiek jako istota społeczna d) społeczeństwo jako polis 2. Sofistyka jako radykalizacja życia politycznego a) relatywizm poznawczy b) rola i znaczenie języka c) człowiek jako miara wszechrzeczy d) polityczne uwarunkowania relacji międzyludzkich 3. Radykalna doktryna polityczna Platona a) krytyka demokracji b) idealny obraz świata społecznego- poleois c) totalność Platońskiej wspólnoty politycznej 4. Arystoteles i człowiek jako „zwierzę polityczne” a) „esencjalizm” b) geneza państwa i człowieka c) klasyfikacja ustrojów Średniowiecze 1. Dualizm polityczny św. Augustyna a) założenia koncepcji św. Augustyna (predestynacja, łaska, iluminacja) b) państwo Boże i państwo ziemskie (historiozofia, linearny porządek dziejów) c) zagadnienie ustroju politycznego i władzy d) relacja państwo-Kościół i wspólnota christianitas 2. Feudalizm 3. Uniwersalizm cesarski 4. Papalizm 5. Średniowieczny koncyliaryzm Nowożytność 1. N. Machiavelli i doktryna makiawelizmu a) praktyka polityka i etyka b) Radykalna doktryna władzy politycznej c) dialektyka przemian: virtu - fortuna 2. Polityka w okowach wolności a) utopia polityczna T. Morusa b) problem aspołecznej natury człowieka 3. Absolutyzm wolności i początki doktryny liberalizmu a) państwo według T. Hobbesa b) umowa społeczna J. Locke’a c) aspołeczność natury ludzkiej i umowa społeczna J. J. Rousseau 4. Rewolucja i jej totalizm a) pochwała rewolucji A. de Toquevilla b) krytyka rewolucji E. Burke’a c) kwestia społeczna d) wolność, równość i nowy porządek społeczny 5. Idealizm niemiecki a) filozofia krytyczna I. Kanta i „projekt wieczystego pokoju” b) J. Fichte i kategoria narodu c) państwo i prawo w filozofii G. W. Hegla d) historycyzm i dziejowość e) dialektyka i nowy trybalizm f) wszechmoc państwo i droga do totalitaryzmu 6. Karol Marks i doktryna marksizmu a) determinizm socjologiczny i polityczny b) historycyzm ekonomiczny c) klasa jako determinant dziejowy d) dialektyka zmian e) rewolucja i nowy porządek społeczny 7. XX wieczne doktryny polityczne w ujęciu radykalnym a) narodziny totalitaryzmu b) ideologia w służbie państwa c) komunizm i nazizm – zbrodnicze systemy totalitarne d) kontestacja współczesności i ruchy radykalne (anarchizm, rasizm, antyglobalizm) | |
Uwagi: |
Wykład (metoda podająca z elementami dyskusji). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Surzyn | |
Prowadzący grup: | Kasjan Kasprzak, Norbert Slenzok, Jacek Surzyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin końcowy z całości materiału. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie 1. Wstęp teoretyczny. a) Czym jest polityka? – jej kształtowanie się w kontekście historycznym. b) Termin „doktryna” i jego znaczenie. c) Ideologia polityczna a doktryna polityczna. d) Klasyfikacja doktryn politycznych: - doktryny konserwatywne - doktryny reakcyjne - doktryny utopijne - doktryny rewolucyjne. e) Polityczny poddział doktryn: - doktryny prawicowe - doktryny centrowe -doktryny lewicowe. Starożytność 1. Greckie polis i pojęcie polityczności. a) spór polityki z filozofią b) relacja jednostka-ogół c) człowiek jako istota społeczna d) społeczeństwo jako polis 2. Sofistyka jako radykalizacja życia politycznego a) relatywizm poznawczy b) rola i znaczenie języka c) człowiek jako miara wszechrzeczy d) polityczne uwarunkowania relacji międzyludzkich 3. Radykalna doktryna polityczna Platona a) krytyka demokracji b) idealny obraz świata społecznego- poleois c) totalność Platońskiej wspólnoty politycznej 4. Arystoteles i człowiek jako „zwierzę polityczne” a) „esencjalizm” b) geneza państwa i człowieka c) klasyfikacja ustrojów Średniowiecze 1. Dualizm polityczny św. Augustyna a) założenia koncepcji św. Augustyna (predestynacja, łaska, iluminacja) b) państwo Boże i państwo ziemskie (historiozofia, linearny porządek dziejów) c) zagadnienie ustroju politycznego i władzy d) relacja państwo-Kościół i wspólnota christianitas 2. Feudalizm 3. Uniwersalizm cesarski 4. Papalizm 5. Średniowieczny koncyliaryzm Nowożytność 1. N. Machiavelli i doktryna makiawelizmu a) praktyka polityka i etyka b) Radykalna doktryna władzy politycznej c) dialektyka przemian: virtu - fortuna 2. Polityka w okowach wolności a) utopia polityczna T. Morusa b) problem aspołecznej natury człowieka 3. Absolutyzm wolności i początki doktryny liberalizmu a) państwo według T. Hobbesa b) umowa społeczna J. Locke’a c) aspołeczność natury ludzkiej i umowa społeczna J. J. Rousseau 4. Rewolucja i jej totalizm a) pochwała rewolucji A. de Toquevilla b) krytyka rewolucji E. Burke’a c) kwestia społeczna d) wolność, równość i nowy porządek społeczny 5. Idealizm niemiecki a) filozofia krytyczna I. Kanta i „projekt wieczystego pokoju” b) J. Fichte i kategoria narodu c) państwo i prawo w filozofii G. W. Hegla d) historycyzm i dziejowość e) dialektyka i nowy trybalizm f) wszechmoc państwo i droga do totalitaryzmu 6. Karol Marks i doktryna marksizmu a) determinizm socjologiczny i polityczny b) historycyzm ekonomiczny c) klasa jako determinant dziejowy d) dialektyka zmian e) rewolucja i nowy porządek społeczny 7. XX wieczne doktryny polityczne w ujęciu radykalnym a) narodziny totalitaryzmu b) ideologia w służbie państwa c) komunizm i nazizm – zbrodnicze systemy totalitarne d) kontestacja współczesności i ruchy radykalne (anarchizm, rasizm, antyglobalizm) | |
Uwagi: |
Wykład (metoda podająca z elementami dyskusji). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.