Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-DF-N1-02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
PSYCHOLOGIA OGÓLNA dostarcza podstawowej terminologii i wiedzy z zakresu psychologii niezbędnej do dalszego zgłębiania bardziej specjalistycznych zagadnień psychologicznych. W jego ramach student zapoznaje się z najważniejszymi koncepcjami psychologicznymi człowieka oraz podstawowymi uwarunkowaniami i mechanizmami decydujących o ludzkim zachowaniu i psychorozwoju. W szczególności zdobywa wiedze o przebiegu i prawidłowościach dotyczących podstawowych procesów psychicznych (poznawczych, emocjonalnych, osobowościowych i rozwojowych), jak też uczy się zastosowania tej wiedzy w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu różnorodnych problemów życia codziennego. Moduł składa się z wykładu kończącego się egzaminem ustnym oraz ćwiczeń o charakterze konwersatoryjnym, uwzględniającym case study. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Wprowadzenie w przedmiot badań psychologii. Pojęcie procesów psychicznych i ich rodzaje. Rodzaje i funkcje procesów poznawczych. Odbiór wrażeń. 2. Teorie inteligencji. Myślenie algorytmiczne i heurystyczne. Style poznawcze i różnice w typach umysłowości. 3. Elementarne formy uczenia się: warunkowanie klasyczne i instrumentalne w świetle behawiorystycznej koncepcji człowieka . Złożone formy uczenia się. Czynniki wpływające na sprawność uczenia się. 4. Istota procesu emocjonalnego. Cechy i aspekty emocji. Rodzaje procesów emocjonalnych. Podstawowe zależności miedzy procesami emocjonalnymi a poznawczymi. 5. Podejścia teoretyczne w badaniu motywacji. Proces motywacji. Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. Podstawowe pojęcia: popęd, instynkt, motyw, dążenie, potrzeba. 6. Osobowość w koncepcji psychodynamicznej. Fazy rozwoju osobowości, teoria mechanizmów obronnych. Psychoanaliza Junga. 7. Psychospołeczne koncepcje osobowości (Adler, Horney, Fromm). Poznawcze podejście do osobowości; teoria konstruktów osobistych Kelly’ego. 8. Koncepcje osobowości w psychologii humanistycznej. Podstawy teoretyczne i postulaty praktyczne koncepcji osobowości Rogersa i Maslowa. Frankla koncepcja sensorodnej funkcji wartości w rozwoju osobowym człowieka. 9. Osobowość jako układ dyspozycji i jako system mechanizmów psychologicznych. Teoria wielkiej piątki. Teorie czynnikowe osobowości na przykładzie koncepcji Cattella. 10. Psychologia „Ja”. „Ja” jako system integracji osobowości i jako system samowiedzy. „Ja” realne i idealne. Dojrzały obraz własnej osoby. ĆWICZENIA: 1. Podstawowe prawidłowości spostrzegania. Złudzenia percepcji. Praktyczne wykorzystanie wiedzy o procesach spostrzegania w relacjach interpersonalnych oraz działaniach marketingowo-reklamowych. 2. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Stosowanie algorytmów i heurystyk. Wnioskowanie dedukcyjne i indukcyjne. Mnemotechniki. 3. Psychologiczne, społeczne i kulturowe bariery twórczego myślenia. Pojęcie otwartości poznawczej. 4.Wybrane metody stymulowania kreatywności. Twórcze rozwiązywanie problemów. 5. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury. Poczucie własnej skuteczności. (Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności - General Self-Efficacy Scale). Teoria społecznego uczenia się J. B. Rottera; umiejscowienie kontroli (LOC). 6. Emocje i ich regulacyjna rola w zachowaniu. Samokontrola emocjonalna. Emocje dysfunkcjonalne. 7. Psychologia dążeń ludzkich. Podstawowe motywatory i demotywatory oraz ich funkcjonowanie w rożnych obszarach działalności człowieka. 8. Osobowość a temperament. Konstytucjonalne a współczesne teorie temperamentu. Interakcyjna teoria A. Thomasa i S. Chess. 9. Pojęcie osobowości zdrowej. Rozwój osobowości. Rozwój ego w ujęciu E. H. Eriksona. 10. Osobowość a kontrola i samoregulacja. Spostrzeganie wolności, kontroli i skuteczności własnych działań. Obraz siebie i samoocena (Skala Samooceny Rosenberga). Konsekwencje zagrożenia wolności (reaktancja) i kontroli (wyuczona bezradność). |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: - Hall C.S., Lindzey G.: Teorie osobowości. PWN, Warszawa 2000. - Kozielecki J.: Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak, Warszawa 1998. - Łukaszewski W.: Wielkie pytania psychologii. GWP, Gdańsk 2003. - Majerska M.: Wstęp do psychologii z elementami historii psychologii. Wyd. Scholar, Warszawa 2004. - Materska M., Tyszka T. (red.): Psychologia i poznanie. PWN, Warszawa 1997. - Mietzel G.: Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. GWP, Gdańsk 2001. - Gasiul H.: Teorie emocji i motywacji. Wyd. UKSW, Warszawa 2007. - Pervin L. A.: Psychologia osobowości. GWP,, Gdańsk 2005. - Reykowski J.: Emocje, motywacja, osobowość. W: Tomaszewski T. (red.). Psychologia ogólna.: PWN, Warszawa 1997. UZUPEŁNIAJĄCA: - Ekman P., Davidson R.J. (red.): Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. GWP, Gdańsk 2000. - Gałdowa A.: Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Wyd. UJ, Kraków 1999. - Maslow A.H.: Motywacja a osobowość. IW PAX, Warszawa 1990. - Nęcka E.: Psychologia twórczości. GWP, Gdańsk 2001. - Obuchowski K.: Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Wyd. Zysk i s.-ka, Poznań 1995. - Strelau J.: Psychologia temperamentu. PWN, Warszawa 1998. - Szustowa T. (red.) : Osobowość jako przedmiot diagnozy psychologicznej. Wyd. UW, Warszawa 1993. - Zimbardo P.G., Ruch R.: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 1994. |
Efekty uczenia się: |
- ma uporządkowaną wiedzę na temat paradygmatów psychologii ogólnej - zna wybrane koncepcje człowieka (psychologiczne) stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie doradztwa i trenerstwa (coachingu) - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychologicznym - zna podstawowe uwarunkowania procesów psychicznych - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności doradczej i trenerskiej (coachingu) - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności doradczo-trenerskiej - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin ustny Bardzo dobry (5.0): 1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) pełna znajomość polecanej literatury przedmiotu, 3) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej, 4) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę 5) odpowiedź wskazująca na umiejętność myślenia porównawczo-problemowego Dobry plus (4.5): 1) znajomość treści omawianych na zajęciach 2) pełna znajomość polecanej literatury przedmiotu, 3) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę 4) odpowiedź wskazująca na umiejętność myślenia porównawczo-problemowego Dobry (4.0): 1) dobra znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) dobra znajomość polecanej literatury przedmiotu, 3) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę Dostateczny plus (3.5): 1) znajomość 3/4 materiału omawianego na zajęciach, 2) wystarczająca znajomość polecanej literatury przedmiotu, Dostateczny (3.0): 1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach, 2) dostateczna znajomość polecanej literatury przedmiotu Ćwiczenia: - ocena znajomości materiału omawianego na zajęciach, umiejętność krytycznego myślenia (zaliczenie ustne), - ocena referatów, - ocena aktywności na zajęciach, umiejętności prowadzenia merytorycznych dyskusji. Bardzo dobry (5.0): 1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) referat o charakterze porównawczo-problemowym, bez błędów merytorycznych oraz formalnych, 3) pełna znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej, 4) wyróżniająca się aktywność na zajęciach, 5) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę. Dobry plus (4.5): 1) znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) referat o charakterze porównawczo-problemowym, z niewielkimi uchybieniami merytorycznymi lub formalnymi, 3) pełna znajomość tekstów źródłowych, 4) aktywność na zajęciach. Dobry (4.0): 1) dobra znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) referat o charakterze porównawczo-problemowym z niewielkim błędami merytorycznymi lub formalnymi, lub referat opisowy bez błędów formalnych i merytorycznych, 3) znajomość tekstów źródłowych, 4) wystarczająca aktywność na zajęciach Dostateczny plus (3.5): 1) znajomość 3/4 materiału omawianego na zajęciach, 2) referat o charakterze opisowym, zawierający drobne błędy formalne lub merytoryczne, 3) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej. Dostateczny (3.0): 1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach, 2) referat o charakterze opisowym, zawierający drobne błędy formalne lub merytoryczne, 3) dostateczna znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.