Sztuka argumentacji i techniki manipulacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-DF-N1-13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka argumentacji i techniki manipulacyjne |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.krzysztofwieczorek.pl/informacje |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
W części teoretycznej studenci zaznajamiani są z podstawowymi pojęciami teorii argumentacji i teorii perswazji. Uczą się identyfikowania wypowiedzi argumentacyjnych, standaryzacji argumentów, ich rozbioru i oceny pod względem logicznym. Teoria perswazji z kolei ukazuje na szerszym tle psychologii społecznej proces zmiany postaw i przekonań dokonujący się w kontekście komunikacji społecznej. Wielki nacisk położony jest na praktykę i umiejętność samodzielnego aplikowania wiedzy teoretycznej, toteż uczestnicy zajęć pod kierunkiem prowadzącego analizują znaczną liczbę przykładów zaczerpniętych z aktualnego dyskursu społecznego. Studenci w drodze treningu uwrażliwiani są na typowe błędy logiczne i techniki manipulacyjne, co kształtuje ich zdolność krytycznego myślenia. Szczególną wagę przypisuje się umiejętności sprawnego dyskutowania: obrony swojego stanowiska i podważania pozycji strony przeciwnej, rozumienia struktury dyskusji i jej dynamiki. |
Pełny opis: |
1. Wstęp do teorii perswazji i argumentacji. 2. Dwutorowość procesu perswazji (tzw. model ELM). 3. Argumentacja. – Logika nieformalna jako nauka dostarczająca narzędzi do badania argumentów. – Dostrzeganie argumentów w wypowiedziach, wyodrębnianie przesłanek i konkluzji. – Struktura argumentu (rodzaje wspierania konkluzji przez przesłanki, diagram argumentu). – Metody oceny argumentów. – Odpieranie argumentów w dyskusji. – Analiza typowych „schematów argumentacyjnych” (m.in. argumenty z analogii, z autorytetu, z konsekwencji, argumenty równi pochyłej, ad hominem, ad ignorantiam, ad populum itp.). – Nielojalne zachowania w czasie dyskusji i typowe chwyty erystyczne. 4. Psychologiczne mechanizmy ludzkiego myślenia i działania wykorzystywane w perswazji i argumentacji (efekt dostępności poznawczej, zasada kontrastu, efekt aureoli, konformizm, sympatia, wzajemność, niedostępność, konsekwencja). |
Literatura: |
Podstawowa: Cialdini R. B. [2001], Wywieranie wpływu na ludzi. Przekł. Bogdan Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Schopenhauer A. [1973], Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów. Przekład: B. i L. Konorscy, Wydawnictwo Literackie, Kraków. Szymanek K. [2001], Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. PWN. Warszawa. Szymanek K, Wieczorek K. A., Wójcik A. S. [2003], Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów. PWN, Warszawa. Tokarz M. [2006], Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. GWP, Gdańsk. Uzupełaniająca: Brock T.C., Green M.C. (red.) [2007], Perswazja. Perspektywa psychologiczna. Wyd. U.J. Aronson E. [2008], Człowiek – istota społeczna. Tłum. J. Radzicki. PWN. Warszawa. Govier T. [2005], A Practical Study of Argument. Wadsworth Publishing Company, Belmont. Govier T. [1987], Problems in Arguments Analysis and Evaluation. Foris Publications. Dordrecht. Govier T. [1999], The Philosophy of Argument. Vale Press. Newport News, Virginia. Hołówka T. [1998], Błędy, spory, argumenty. Szkice z logiki stosowanej, Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Hołówka T. [2005], Kultura logiczna w przykładach. PWN. Warszawa. Johnson R. H., Blair A. J. [1983], Logical self-defense. 2-nd ed. McGraw-Hill Ryerson, Toronto. Pratkanis A., Aronson E. [2003], Wiek Propagandy, tłum. J. Radzicki, M Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Szymanek K. [2008], Argument z podobieństwa. Wydawnictwo UŚ. Katowice. Tindale C.W. [2007], Fallacies and Argument Appraisal. Cambridge University Press. New York. Tokarz M. [2007], Dlaczego nie przekonują nas przekonywające argumenty. „Filozofia Nauki” 2007, 1 (57), s. 5–18. Walton D. N. [2006], Fundamentals of Critical Argumentation. Cambridge University Press, New York. Walton D.N. [1989], Informal Logic. A Handbook for Critical Argumentation. Cambridge University Press. New York. Walton D.N., Reed C., Macagno F. [2008], Argumentation Schemes. Cambridge University Press. New York. Waller B. N. [1988], Critical Thinking. Consider the verdict. Prentice Hall, New Jersey. Wieczorek K.A., [2006], Argumenty ad hominem. Ich rodzaje oraz sposoby oceny. „Folia Philosophica” 2006, T.24, s. 189–210. Wieczorek K.A. [2013], Argumenty równi pochyłej. Analiza z perspektywy logiki nieformalnej. Wydawnictwo UŚ. Katowice. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma wiedzę o komunikacji opartej na racjonalnych argumentach i o zagrożeniach związanych z zastosowaniem technik manipulacyjnych dla relacji społecznych; - analizuje argumenty podawane w dyskusji, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia; - potrafi zastosować w praktyce poznane podstawowe zasady logiki oraz typowe strategie argumentacyjne; - rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych; - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; - ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie aktywności (udział w dyskusji na zajęciach, wygłoszenie referatu, przedstawienie pracy pisemnej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.