Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka biznesu i etyki zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-DF-N1-16
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka biznesu i etyki zawodowe
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu filozofii i ekonomii

Skrócony opis:

Moduł ETYKA BIZNESU I ETYKI ZAWODOWE prezentuje te zagadnienia etyki szczegółowej, które współcześnie ujmuje się jako etykę stosowaną w sferze działalności gospodarczej (biznesowej) i zawodowej (etyka dla poszczególnych branż i zawodów). Działalność gospodarcza i zawodowa są podstawą egzystencji jednostek i społeczeństw. Wiedza etyczna o problemach, które pojawiają się w kontekście życia gospodarczego, działalności biznesowej i zawodowej wyznacza horyzont wrażliwości i odpowiedzialności moralnej osób w obszarze relacji społeczno-gospodarczych i zawodowych. Wiedza taka pozwala ludziom być nie tylko biernym, bezwolnym członkiem organizacji czy instytucji, ale aktywnym uczestnikiem życia gospodarczego i zawodowego.

Pełny opis:

1. Aksjologia, etyka ogólna, etyka gospodarcza, etyka biznesu, etyka zawodowa.

2. Normy prawne, przepisy obyczajowe, zasady etyczne w biznesie i działalności zawodowej.

3. Kodeksy w działalności gospodarczej.

4. Zawodowe kodeksy etyczne.

5. Dylematy i konflikty moralne w biznesie.

6. Problemy etyczne w polskiej gospodarce przed i po przemianie ustrojowej w 1989r.

7. Główne stanowiska etyczne odniesione do sfery biznesu : Utylitaryzm (A. Smith,

J. Bentham, J. St. Mill).

8. Libertarianizm (A.F. von Hayek, M.N. Rothbard)

9. Etyka racjonalistyczna (I. Kant).

10. Etyka odpowiedzialności (K. Jaspers, H. Jonas, G. Picht).

11. Etyka działania komunikacyjnego (J. Habermas).

12. Teoria cnót - komunitarianizm (A. MacIntyre, Ch. Taylor).

13. Personalizm etyczny (J. Maritain, K. Wojtyła);

14. Prakseologia (T. Kotarbiński, W. Gasparski)

15. Główne zasady ekonomii społecznej.

Literatura:

1. Dylus A.: Globalizacja. Refleksje etyczne, Wrocław 2005.

2. Klimczak B.: Etyka gospodarcza, Wrocław 1996.

3. Galewicz W.: Moralność i profesjonalizm, Kraków 2010.

4. Gasparski W., Wykłady z etyki biznesu. Nowa edycja uzupełniona, Warszawa 2007.

5. Gasparski W.: J. Dietl, Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy,

Warszawa 2001.

6. Lazari-Pawłowska I.: Etyki zawodowe jako role społeczne, w: Etyka. Pisma wybrane. Red.

P. Smoczyński. Wrocław 1992.

7. Lewicka-Strzałecka A.: Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa 1999.

8. Minus P.M. (red.): Etyka w biznesie. Warszawa 1993.

9. Ślęczek-Czakon D.: Głos w sporze o sens etyki zawodowej, w: Ekofilozofia, bioetyka, etyka

biznesu. Aktualne problemy współczesności. Red. J. Jaroń. Siedlce 2004, s. 231 − 238.

10. Pogonowska B. (red.): Elementy etyki gospodarki rynkowej, Warszawa 2000.

11. M. Sidor-Rządkowska: Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy

coacha. Warszawa 2012.

12. Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przyjęte podczas obrad Okrągłego

Stołu w Caux, „Znak” 1998 (2), s. 4–10.

Efekty uczenia się:

Student ma elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami w wymiarze istotnym z punku widzenia etyk zawodowych.

Student ma elementarną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o prawidłowościach, którym podlegają w zakresie odniesień normatywnych.

Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład wykorzystaniem pomocy audiowizualnych, rozmowa nauczająca

Bardzo dobry (5.0):

1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) bardzo dobra znajomość omawianej na zajęciach literatury obowiązkowej,

3) pełna znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej,

Dobry plus (4.5):

1) znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) dobra znajomość literatury omawianej na zajęciach,

3) umiejętność rekonstrukcji głównych tez interpretacyjnych autorów wybranych pozycji literatury przedmiotowej,

Dobry (4.0):

1) przyzwoita znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) znajomość literatury obowiązkowej omawianej na zajęciach,

3) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej.

Dostateczny plus (3.5):

1) znajomość ¾ materiału omawianego na zajęciach,

2) znajomość omawianych na zajęciach,

3) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej

Dostateczny (3.0):

1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach,

znajomość treści wybranych pozycji z literatury obowiązkowej i uzupełniającej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)