Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-DF-S1-10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

ETYKA OGÓLNA - DFC_m9

Skrócony opis:

Celem PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ jest zapoznanie studentów z elementami współczesnej wiedzy psychologicznej wyjaśniającej społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowania się człowieka, jego relacje z innymi ludźmi. W szczególności analizowane będą prawidłowości i bariery procesu komunikacji, atrakcyjność interpersonalna, konflikt w relacjach interpersonalnych i sposoby radzenia sobie z nimi. Omawiana będzie również struktura oraz dynamika grup i więzi społecznych, jak też prawidłowości związane z pełnieniem ról społecznych. Wiedza ta ma pomóc w nawiązywaniu prawidłowych relacji

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wprowadzenie w przedmiot i metody badań psychologii społecznej. Zagadnienia etyczne związane z badaniami psychologii społecznej.

2. Człowiek – istota społeczna. Czynnik społeczny w rozwoju człowieka. Proces socjalizacji. Podstawowe mechanizmy socjalizacji: kary i nagrody, naśladowanie i modelowanie, identyfikacja i internalizacja.

3. Wpływ sytuacji społecznych na procesy poznawcze, emocjonalne i zachowanie się człowieka. Facylitacja, efekt audytorium, syndrom grupowego myślenia i zjawisko rozproszonej odpowiedzialności. Pojęcie wpływu społecznego. Podstawowe mechanizmy wpływu społecznego.

4. Poznanie społeczne. Czynniki wpływające na kształtowanie się obrazu drugiej osoby. Podstawowe heurystyki w poznawaniu ludzi. Zjawisko samospełniającego się proroctwa.

5. Wyjaśnianie przyczyn ludzkiego zachowania. Podstawowe błędy atrybucji. Spostrzeganie siebie. Społeczna geneza obrazu własnej osoby. Pojęcie samoświadomości.

6. Jednostka w procesie interakcji z innymi. Komunikacja interpersonalna i jej prawidłowości. Autoprezentacja jako sposób sprawowania kontroli nad otoczeniem. Podstawowe koncepcje autoprezentacji.

7. Atrakcyjność interpersonalna. Uczucia sympatii i niechęci w stosunkach interpersonalnych.

8. Agresja w relacjach międzyludzkich. Biologiczne i socjalizacyjne uwarunkowania agresji. Jak redukować przemoc i agresję? Agresja w miejscu pracy. Stereotypy i uprzedzenia: przyczyny, przejawy, sposoby redukowania.

9.Wpływ postaw na rozumienie świata i na zachowanie się człowieka. Kształtowanie i zmiana postaw. Postawy a wartości. Klasyfikacje wartości. Podstawowe wartości kulturowe. Indywidualizm i kolektywizm jako cecha jednostek i społeczeństw.

10. Jednostka w grupie. Podstawowe cechy grupy: cele, interakcje, normy, struktury, poczucie przynależności. Procesy grupowe. Zjawisko grupowego myślenia, „obijania się” w grupie; wpływ mniejszości na większość. Kierowanie grupą. Style kierowania. Czynniki wpływające na skuteczność stylu kierowania.

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie w tematykę psychologii społecznej. Pojęcie i rodzaje sytuacji społecznych. Pojęcie dysonansu poznawczego. Uzasadnianie własnego postępowania w sytuacjach społecznych.

2. Wpływ społeczny – podstawowe mechanizmy i reguły. Problem zachowań, mających na celu manipulowanie innymi.

3. Poznanie społeczne. Czynniki wpływające na spostrzeganie innych.

4. Wywieranie wrażenia na innych - podstawowe strategie autoprezentacji.

5. Co powoduje, że jesteśmy atrakcyjni dla innych? Pojęcie atrakcyjności interpersonalnej

6. Przyczyny agresji związane ze środowiskiem społecznym. Rola mediów. Zachowania uległe, agresywne i asertywne.

7. Perswazja jako sposób kształtowania i zmiany postaw.

8. Sposoby badania postaw. Konstruowanie narzędzi do badania postaw. Regulacyjna rola wartości. Sposoby badania wartości.

9. Procesy grupowe. Pozytywne i negatywne skutki pracy w zespole. Zjawisko „free-riding”.

10. Badanie struktury socjometrycznej zespołu. Analiza wyników badań socjometrycznych.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Aronson E., Wilson T.D. i Akert R.M. : Psychologia społeczna. Zysk i S.-ka Wydawnictwo, Poznań 1997.

- Cialdini R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

- Doliński D. Psychologia reklamy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

- Kenrick D.T., Neuberg S.L. i Cialdini R.: Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

- Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

- Strelau J. (red).: Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom III. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Uzupełniająca:

- Aronson E.: Człowiek – istota społeczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

- Belbin M.: Twoja rola w zespole. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

- Bohner G., Wanke M. :Postawy i zmiana postaw. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

- Falkowski A., Tyszka T. Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne, Gdańsk 2009.

- Macrae C.N., Stangor Ch. i Hewstone M.: Stereotypy i uprzedzenia. Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne, Gdańsk 1999.

- McKay M., Davis M. i Fanning P. : Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.

Efekty uczenia się:

- ma wiedzę o uwarunkowaniach ludzkiego zachowania i drogach kształtowania interakcji społecznych człowieka

- ma elementarną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o prawidłowościach, którym podlegają

- ma uporządkowaną wiedzę psychologiczną na temat charakteru zachowań społecznych człowieka i sposobach jego modyfikowania

- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie doradztwa i trenerstwa

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności doradczej i trenerskiej

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności doradczej i trenerskiej

- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów

- na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin, w trakcie którego student wykazuje:

- znajomość prawidłowości i normy wyznaczających zachowanie człowieka w różnorodnych sytuacjach interpersonalnych oraz podstawowych koncepcji, które je wyjaśniają.

- wiedzę o sposobach funkcjonowania jednostki w grupie społecznej i pełnionych w jej obrębie rolach;

- wiedzę o najważniejszych czynnikach społecznych wpływających na rozwój i wychowanie człowieka.

Bardzo dobry (5.0):

1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) pełna znajomość polecanej literatury przedmiotu,

3) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej,

4) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę

5) odpowiedź wskazująca na umiejętność myślenia porównawczo-problemowego

Dobry plus (4.5):

1) znajomość treści omawianych na zajęciach

2) pełna znajomość polecanej literatury przedmiotu,

3) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę

4) odpowiedź wskazująca na umiejętność myślenia porównawczo-problemowego

Dobry (4.0):

1) dobra znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) dobra znajomość polecanej literatury przedmiotu,

3) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę

Dostateczny plus (3.5):

1) znajomość 3/4 materiału omawianego na zajęciach,

2) wystarczająca znajomość polecanej literatury przedmiotu,

Dostateczny (3.0):

1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach,

2) dostateczna znajomość polecanej literatury przedmiotu

Ćwiczenia:

- student wykazuje określony stopień aktywności na ćwiczeniach;

- na podstawie poznanych koncepcji, case study i rozwiązanych testów psychologicznych jest zdolny do właściwej interpretacji i diagnozy barier komunikacyjnych oraz problemów występujących w relacjach interpersonalnych,

- potrafi samodzielnie wskazać sposoby ich możliwego rozwiązania.

Bardzo dobry (5.0):

1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) pełna znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej,

3) wyróżniająca się aktywność na zajęciach,

4) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę.

Dobry plus (4.5):

1) znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) pełna znajomość polecanych tekstów źródłowych,

3) aktywność na zajęciach.

Dobry (4.0):

1) dobra znajomość treści omawianych na zajęciach,

2) dobra znajomość tekstów źródłowych,

3) wystarczająca aktywność na zajęciach

Dostateczny plus (3.5):

1) znajomość 3/4 materiału omawianego na zajęciach,

2) wystarczająca znajomość tekstów źródłowych

3) wystarczająca aktywność na zajęciach

Dostateczny (3.0):

1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach,

2) dostateczna znajomość tekstów źródłowych,

3) dostateczna aktywność na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)