Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-DF-S1-10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | ETYKA OGÓLNA - DFC_m9 |
Skrócony opis: |
Celem PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ jest zapoznanie studentów z elementami współczesnej wiedzy psychologicznej wyjaśniającej społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowania się człowieka, jego relacje z innymi ludźmi. W szczególności analizowane będą prawidłowości i bariery procesu komunikacji, atrakcyjność interpersonalna, konflikt w relacjach interpersonalnych i sposoby radzenia sobie z nimi. Omawiana będzie również struktura oraz dynamika grup i więzi społecznych, jak też prawidłowości związane z pełnieniem ról społecznych. Wiedza ta ma pomóc w nawiązywaniu prawidłowych relacji |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wprowadzenie w przedmiot i metody badań psychologii społecznej. Zagadnienia etyczne związane z badaniami psychologii społecznej. 2. Człowiek – istota społeczna. Czynnik społeczny w rozwoju człowieka. Proces socjalizacji. Podstawowe mechanizmy socjalizacji: kary i nagrody, naśladowanie i modelowanie, identyfikacja i internalizacja. 3. Wpływ sytuacji społecznych na procesy poznawcze, emocjonalne i zachowanie się człowieka. Facylitacja, efekt audytorium, syndrom grupowego myślenia i zjawisko rozproszonej odpowiedzialności. Pojęcie wpływu społecznego. Podstawowe mechanizmy wpływu społecznego. 4. Poznanie społeczne. Czynniki wpływające na kształtowanie się obrazu drugiej osoby. Podstawowe heurystyki w poznawaniu ludzi. Zjawisko samospełniającego się proroctwa. 5. Wyjaśnianie przyczyn ludzkiego zachowania. Podstawowe błędy atrybucji. Spostrzeganie siebie. Społeczna geneza obrazu własnej osoby. Pojęcie samoświadomości. 6. Jednostka w procesie interakcji z innymi. Komunikacja interpersonalna i jej prawidłowości. Autoprezentacja jako sposób sprawowania kontroli nad otoczeniem. Podstawowe koncepcje autoprezentacji. 7. Atrakcyjność interpersonalna. Uczucia sympatii i niechęci w stosunkach interpersonalnych. 8. Agresja w relacjach międzyludzkich. Biologiczne i socjalizacyjne uwarunkowania agresji. Jak redukować przemoc i agresję? Agresja w miejscu pracy. Stereotypy i uprzedzenia: przyczyny, przejawy, sposoby redukowania. 9.Wpływ postaw na rozumienie świata i na zachowanie się człowieka. Kształtowanie i zmiana postaw. Postawy a wartości. Klasyfikacje wartości. Podstawowe wartości kulturowe. Indywidualizm i kolektywizm jako cecha jednostek i społeczeństw. 10. Jednostka w grupie. Podstawowe cechy grupy: cele, interakcje, normy, struktury, poczucie przynależności. Procesy grupowe. Zjawisko grupowego myślenia, „obijania się” w grupie; wpływ mniejszości na większość. Kierowanie grupą. Style kierowania. Czynniki wpływające na skuteczność stylu kierowania. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie w tematykę psychologii społecznej. Pojęcie i rodzaje sytuacji społecznych. Pojęcie dysonansu poznawczego. Uzasadnianie własnego postępowania w sytuacjach społecznych. 2. Wpływ społeczny – podstawowe mechanizmy i reguły. Problem zachowań, mających na celu manipulowanie innymi. 3. Poznanie społeczne. Czynniki wpływające na spostrzeganie innych. 4. Wywieranie wrażenia na innych - podstawowe strategie autoprezentacji. 5. Co powoduje, że jesteśmy atrakcyjni dla innych? Pojęcie atrakcyjności interpersonalnej 6. Przyczyny agresji związane ze środowiskiem społecznym. Rola mediów. Zachowania uległe, agresywne i asertywne. 7. Perswazja jako sposób kształtowania i zmiany postaw. 8. Sposoby badania postaw. Konstruowanie narzędzi do badania postaw. Regulacyjna rola wartości. Sposoby badania wartości. 9. Procesy grupowe. Pozytywne i negatywne skutki pracy w zespole. Zjawisko „free-riding”. 10. Badanie struktury socjometrycznej zespołu. Analiza wyników badań socjometrycznych. |
Literatura: |
Obowiązkowa: - Aronson E., Wilson T.D. i Akert R.M. : Psychologia społeczna. Zysk i S.-ka Wydawnictwo, Poznań 1997. - Cialdini R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010. - Doliński D. Psychologia reklamy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. - Kenrick D.T., Neuberg S.L. i Cialdini R.: Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. - Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010. - Strelau J. (red).: Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom III. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. Uzupełniająca: - Aronson E.: Człowiek – istota społeczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. - Belbin M.: Twoja rola w zespole. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. - Bohner G., Wanke M. :Postawy i zmiana postaw. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. - Falkowski A., Tyszka T. Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009. - Macrae C.N., Stangor Ch. i Hewstone M.: Stereotypy i uprzedzenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999. - McKay M., Davis M. i Fanning P. : Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. |
Efekty uczenia się: |
- ma wiedzę o uwarunkowaniach ludzkiego zachowania i drogach kształtowania interakcji społecznych człowieka - ma elementarną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o prawidłowościach, którym podlegają - ma uporządkowaną wiedzę psychologiczną na temat charakteru zachowań społecznych człowieka i sposobach jego modyfikowania - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie doradztwa i trenerstwa - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności doradczej i trenerskiej - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności doradczej i trenerskiej - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów - na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin, w trakcie którego student wykazuje: - znajomość prawidłowości i normy wyznaczających zachowanie człowieka w różnorodnych sytuacjach interpersonalnych oraz podstawowych koncepcji, które je wyjaśniają. - wiedzę o sposobach funkcjonowania jednostki w grupie społecznej i pełnionych w jej obrębie rolach; - wiedzę o najważniejszych czynnikach społecznych wpływających na rozwój i wychowanie człowieka. Bardzo dobry (5.0): 1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) pełna znajomość polecanej literatury przedmiotu, 3) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej, 4) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę 5) odpowiedź wskazująca na umiejętność myślenia porównawczo-problemowego Dobry plus (4.5): 1) znajomość treści omawianych na zajęciach 2) pełna znajomość polecanej literatury przedmiotu, 3) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę 4) odpowiedź wskazująca na umiejętność myślenia porównawczo-problemowego Dobry (4.0): 1) dobra znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) dobra znajomość polecanej literatury przedmiotu, 3) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę Dostateczny plus (3.5): 1) znajomość 3/4 materiału omawianego na zajęciach, 2) wystarczająca znajomość polecanej literatury przedmiotu, Dostateczny (3.0): 1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach, 2) dostateczna znajomość polecanej literatury przedmiotu Ćwiczenia: - student wykazuje określony stopień aktywności na ćwiczeniach; - na podstawie poznanych koncepcji, case study i rozwiązanych testów psychologicznych jest zdolny do właściwej interpretacji i diagnozy barier komunikacyjnych oraz problemów występujących w relacjach interpersonalnych, - potrafi samodzielnie wskazać sposoby ich możliwego rozwiązania. Bardzo dobry (5.0): 1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) pełna znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej, 3) wyróżniająca się aktywność na zajęciach, 4) umiejętność argumentowania na rzecz prezentowanych tez, otwartość na ich krytykę. Dobry plus (4.5): 1) znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) pełna znajomość polecanych tekstów źródłowych, 3) aktywność na zajęciach. Dobry (4.0): 1) dobra znajomość treści omawianych na zajęciach, 2) dobra znajomość tekstów źródłowych, 3) wystarczająca aktywność na zajęciach Dostateczny plus (3.5): 1) znajomość 3/4 materiału omawianego na zajęciach, 2) wystarczająca znajomość tekstów źródłowych 3) wystarczająca aktywność na zajęciach Dostateczny (3.0): 1) znajomość 2/3 materiału omawianego na zajęciach, 2) dostateczna znajomość tekstów źródłowych, 3) dostateczna aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.