Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny: Antropologia S. Freuda i E. Fromma

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-DF-S1-18d
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład fakultatywny: Antropologia S. Freuda i E. Fromma
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Wymagania wstępne:

PSYCHOLOGIA OGÓLNA - DFC_m11

PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA - DFC_m12

PODSTAWY FILOZOFII I - DFC_m13

PODSTAWY FILOZOFII II - DFC_m14

PODSTAWY LOGIKI I - DFC_m18

PODSTAWY LOGIKI II - DFT_m19


Skrócony opis:

Moduł WYKŁAD FAKULTATYWNY I należy do grupy przedmiotów wybieranych przez studentów pod kątem tematyki zajęć podanej przez prowadzących. Student, niezależnie od wyboru tematyki zajęć, zalicza w danym semestrze jeden z kilku proponowanych tematów, zaś w każdym semestrze obowiązują inne tematy do wyboru. Zakres materiału będący podstawą modułu opracowany jest z myślą o poszerzeniu oferty tematycznej przewidzianej w programie studiów, dzięki czemu student może sprofilować studia zgodnie z własnymi zainteresowaniami. Moduł ma pogłębiać wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne, tematyka wykładów fakultatywnych dotyczy szczegółowych zagadnień, które nie są omawiane w ramach przedmiotów obligatoryjnych (ewentualnie są jedynie sygnalizowane) lub mają charakter interdyscyplinarnego poszerzenia kwestii dotychczas poznanych przez studentów.

Pełny opis:

1. Początki psychoanalizy i jej miejsce w strukturze wiedzy o człowieku.

2. Osobowość w aspekcie antropologii filozoficznej.

3. S. Freuda koncepcja człowieka:

- biologizm teorii Freuda

- model energetyczny psychiki ludzkiej

- nowy podział aparatu psychicznego

- dychotomia instynktów jako sił napędowych ludzkich zachowań

- zaburzenia w rozwoju osobowym człowieka

- kultura jako wytwór sublimacji popędów

4. E. Fromma refleksja nad człowiekiem:

- krytyka biologizmu Freuda

- sprzeczności w naturze człowieka

- ludzkie potrzeby egzystencjalne i sposoby ich zaspokajania

- problem wolności pozytywnej i negatywnej

- miłość jako szansa przezwyciężenia alienacji człowieka

- człowiek jako mieszanina orientacji biofilnej i nekrofilnej

- egzystencja ludzka w aspekcie modusu bycia i modusu posiadania

Literatura:

literatura obowiązkowa

1. Z. Rosińska, Freud, Wiedza Powszechna, Warszawa 1993.

2. M. Chałubiński, Fromm, Wiedza Powszechna, Warszawa 1993.

3. S. Freud, Wstęp do psychoanalizy, dowolne wydanie.

4. S. Freud, Psychopatologia życia codziennego. Marzenia senne, tłum. W. Szewczuk, Wyd. PWN, Warszawa 2003

5. E. Fromm, Ucieczka od wolności. tłum. O. i A. Ziemilscy, Wyd. Czytelnik, Warszawa 2000 i inne wydania.

6. E. Fromm, O sztuce miłości, tłum. A. Bogdański, Dom Wyd. REBIS, Poznań 2010 i inne wydania

literatura uzupełniająca

1. I. Błocian, R. Saciuk (red.), Poznać człowieka. Szkice z antropologii psychoanalizy, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2005.

2. A. Olubiński, Ericha Fromma koncepcja życia „po ludzku”, Wyd. UMK, Toruń 1994.

3. M. Jacobs, Zygmunt Freud. Biografia, tłum. M. Piskorska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006.

4. J. Pawlak (red.), Kierunki filozofii współczesnej. Część I, Wyd. UMK, Toruń 1995

5. L. Gawor, Z. Stachowski (red.), Filozofia współczesna, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa-Lublin 2006.

6. S. Freud, Poza zasadą przyjemności, tłum. J. Prokopiuk, PWN, Warszawa 2005 i inne wydania.

7. S. Freud, Kultura jako źródło cierpień, tłum. R. Reszke, Wyd. KR, Warszawa 1995 i inne wydania.

8. E. Fromm, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, tłum. J. Karłowski, Wyd. REBIS, Poznań 1999.

9. E. Fromm, Mieć czy być?, tłum. J. Karłowski, Wyd. REBIS, Poznań 1999.

10. E. Fromm, Niech się stanie człowiek, tłum. R. Saciuk, Wyd. PWN, Warszawa 1986.

11. E. Fromm, O sztuce istnienia. Terapeutyczne aspekty psychoanalizy, tłum. R. Saciuk, Wyd. PWN, Warszawa 2005.

12. J. Laplanche, J-B. Pontalis, Słownik psychoanalizy, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.

Efekty uczenia się:

Znajomość zagadnień:

1. Psychoanaliza jako jeden z kierunków współczesnej antropologii filozoficznej

a) podstawowe tezy psychoanalizy i ich źródła

b) zróżnicowanie psychoanalitycznych koncepcji człowieka

2. Zagadnienie osobowości w aspekcie filozoficznej refleksji nad człowiekiem.

3. Antropologiczne stanowisko Zygmunta Freuda

a) zdefiniowanie człowieka w kategoriach biologicznych

b) struktura osobowości

c) instynkty jako podstawowe siły napędowe ludzkich zachowań

d) zaburzenia w rozwoju osobowym człowieka

e) ambiwalentny stosunek do kultury

4. Antropologiczne stanowisko Ericha Fromma

a) przezwyciężenie biologizmu Freuda

b) dychotomia ludzkiej egzystencji

c) ludzkie potrzeby i sposoby ich zaspokajania

d) wolność człowieka i jego sytuacja we współczesnym świecie

e) frommowska koncepcja miłości

f) postawa biofilna i nekrofilna

g) sposoby życia „na mieć” i „na być”

Umiejętności:

1. Dostrzegania i rozumienia specyfiki filozoficznej refleksji nad człowiekiem.

2. Rozumienia zależności między kształtowaniem się teorii antropologicznych a zmianami w kulturze

3. Rozpoznawania głównych tez i założeń w obszarze psychoanalitycznych ujęć człowieka

4. Przedstawienia różnic dzielących rozważane koncepcje antropologiczne

5. Rekonstruowania argumentacji, która doprowadziła do określonych rozstrzygnięć antropologicznych w ramach omówionych stanowisk.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (5.0):ustna prezentacja lub praca pisemna o charakterze porównawczo-problemowym na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, obejmująca zagadnienia z zakresu teorii Freuda i Fromma.

dobry plus (4.5): ustna prezentacja lub praca pisemna o charakterze problemowym na podstawie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, obejmująca zagadnienia z zakresu teorii Freuda i Fromma.

dobry (4.0): ustna prezentacja lub praca pisemna o charakterze problemowym na podstawie literatury obowiązkowej, obejmująca zagadnienia z zakresu teorii Freuda i Fromma.

dostateczny plus (3.5): ustna prezentacja lub praca pisemna o charakterze problemowym na podstawie literatury obowiązkowej, obejmująca zagadnienia z zakresu jednej wybranej teorii.

dostateczny (3.0): ustna prezentacja lub praca pisemna o charakterze opisowym na podstawie literatury obowiązkowej, obejmująca zagadnienia z zakresu jednej wybranej teorii.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)