Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-FI-S1-18
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika II
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

zaliczenie przedmiotu LOGIKA I

Skrócony opis:

Logika II prezentuje elementarne zagadnienia logiki formalnej. Ujmuje specyfikę semantycznego i syntaktycznego ujęcia klasycznego rachunku zdań (KRZ) i klasycznego rachunku predykatów (KRP). Zapoznaje studentów z podstawowymi faktami z tych teori

Pełny opis:

Moduł składa się z wykładu (15 godzin) oraz ćwiczeń (30 godzin).

Wykład prezentuje dwa podstawowe działy logiki formalnej: klasyczny rachunek zdań i klasyczny rachunek predykatów. W trakcie wykładu studenci poznają semantyczne i syntaktyczne ujęcie tych teorii. Wprowadzane są najważniejsze pojęcia semantyczne (tautologia, relacja wynikania logicznego, reguła niezawodna) i syntaktyczne (teza, relacja wyprowadzalności, reguła wyprowadzalna). Formułowane są także podstawowe twierdzenia: o dedukcji (wprost i nie wprost), pełności, niesprzeczności. Część z nich jest dowodzona. Omawiane zagadnienia są ilustrowane przykładami. Praca własna studenta (60 godzin ) polega na przygotowaniu się do egzaminu poprzez przyswojeniu sobie podstawowych pojęć i praktycznych umiejętności.

Na ćwiczeniach rozwiązywane są liczne zadania ilustrujące wprowadzone na wykładzie treści. Studenci analizując różnorodne przykłady doskonalą umiejętność uzasadniania, a podczas dyskusji mają możliwość wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące omawianych zagadnień. Praca własna studenta (30 godzin) polega na przygotowaniu się do ćwiczeń poprzez przyswojenie sobie podstawowych faktów z wykładu oraz przygotowaniu się do kolokwiów.

Literatura:

Podstawowa:

Iwona Marek: Elementy logiki formalnej. Skrypt dla studentów filozofii; Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002

Uzupełniająca:

1. Tadeusz Batóg: Podstawy logiki; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama

Mickiewicza w Poznaniu 2003

2. Geoffrey Hunter: Metalogika; PWN 1982

3. Witold A. Pogorzelski: Elementarny słownik logiki formalnej; Uniwersytet Warszawski. Filia

w Białymstoku Białystok Dział Wydawniczy Filii UW 1992

4. Małgorzata Porębska & Wojciech Suchoń: Elementarne wprowadzenie w logikę formalną;

PWN 1991

5. Logika formalna – zarys encyklopedyczny pod redakcją Witolda Marciszewskiego; PWN

1987

6. Helena Rasiowa: Wstęp do matematyki współczesnej; PWN 2004

Efekty uczenia się:

Student:

I. Ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin filozoficznych:

1) logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu lub

2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna, lub

3) estetyka, filozofia kultury

II. Zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla jednego z bloków głównych subdyscyplin filozoficznych:

1) logika, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu lub

2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna, lub

3) estetyka, filozofia kultury

III. Trafnie definiuje pojęcia języka potocznego i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach

IV. Zna podstawy logiki oraz typowe strategie argumentacyjne

V.Dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym

VI Konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę

na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania

Metody i kryteria oceniania:

I. Egzamin

Egzamin składa się z kilku zadań. Rozwiązanie zadań musi zawierać dokładne uzasadnienie poprawności przeprowadzonych rozumowań. Student powinien wykazać się znajomością i zrozumieniem pojęć oraz umiejętnością wykorzystania i przypomnienia poznanych na zajęciach faktów. W pierwszym terminie przewidziany jest egzamin pisemny, a w drugim ustny.

II. Aktywność na ćwiczeniach

Obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności) i udział w dyskusji podczas rozwiązywania przykładów

III. Kolokwia

Uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch kolokwiów sprawdzających stopień opanowania i zrozumienia przerobionego materiału

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń i z egzaminu. W przypadku otrzymania oceny negatywnej z ćwiczeń lub egzaminu, która musi zostać poprawiona w 2 lub 3 terminie, będzie ona brana jako składowa do wyliczenia średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)