Moduł nauk społecznych I: Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-FI-SI-06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł nauk społecznych I: Psychologia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Moduł Psychologia dostarcza podstawowej terminologii i wiedzy z zakresu psychologii, niezbędnej do zrozumienia zachowania człowieka w kontekście wewnętrznych mechanizmów regulacyjnych oraz prawidłowości komunikacji interpersonalnej. W jego ramach student zapoznaje się z najważniejszymi koncepcjami psychologicznymi oraz podstawowymi uwarunkowaniami i mechanizmami decydujących o ludzkim zachowaniu i psychorozwoju. W szczególności zdobywa wiedzę o przebiegu i prawidłowościach dotyczących podstawowych procesów psychicznych (poznawczych, emocjonalnych, osobowościowych, społecznych i rozwojowych), jak też uczy się zastosowania tej wiedzy w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu różnorodnych problemów życia codziennego. Moduł składa się z zajęć o charakterze konwersatoryjnym, które uwzględniają także case study. |
Pełny opis: |
Podstawowe koncepcje psychologiczne: behawioryzm, koncepcja psychodynamiczna. Podstawowe koncepcje psychologiczne: psychologia poznawcza i humanistyczna. Procesy poznawcze. Emocje. Stres. Radzenie sobie z trudnymi emocjami. Osobowość. Psychologia rozwojowa. Komunikacja interpersonalna. Atrakcyjność interpersonalna, miłość i bliskie związki. Psychologia społeczna. Wpływ społeczny. Grupy. Społeczne pochodzenie umysłu. Psychopatologia |
Literatura: |
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., „Psychologia społeczna”, Zysk i S-ka, Poznań, 2006, - Kozielecki Józef, „Koncepcje psychologiczne człowieka”, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000. - Mika S., „Psychologia społeczna”, PWN, Warszawa1984 - Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. „Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności”, PWN, Warszawa 2007. - Nisbett R. „Geografia myślenia”, Smak Słowa, Sopot 2011 - Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000. - Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. - Wojciszke B., „Psychologia społeczna”, Scholar, Warszawa 2011 - Zimbardo Philip G., „Psychologia i życie”, Zysk i S-ka, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma wiedzę o mechanizmach konstytuujących i regulujących strukturę i dynamikę psychicznej aktywności człowieka oraz o źródłach tych mechanizmów, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania - ma elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz ich wpływie na zachowanie człowieka - ma elementarną wiedzę o prawidłowościach psychologicznych kształtujących osobowość i rozwój człowieka - ma elementarną wiedzę o rodzajach więzi i relacji międzyludzkich - identyfikuje normatywne uwarunkowania różnych zjawisk społecznych i mechanizmów psychologicznych - rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur i psychologiczne uwarunkowania tych odmienności - wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym - ma świadomość znaczenia refleksji psychologicznej dla kształtowania się więzi interpersonalnych i podnoszenia poziomu samoświadomości |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniany będzie zakres posiadanej wiedzy oraz umiejętność zastosowania jej do analizy sytuacji z życia społecznego Skala ocen: 51%-60%=dst 61%-70%-dst+ 71%-80%=db 81%-90%=bd+ 91%-100%=bdb Egzamin ustny odbędzie się podczas ostatniej jednostki kontaktowej. Będzie obejmować wiedzę z zakresu tematycznego od 2 do 14. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.