Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury nowożytnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-HI-AS-S2-008
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia kultury nowożytnej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjny

Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z historii nowożytnej.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z przemianami jakie dokonywały się w epoce nowożytnej na polu cywilizacji, a zatem i najszerzej rozumianej kultury.

Pełny opis:

1. Zmiany w rozumieniu i postrzeganiu człowieka - jako jednostki i w wymiarze społecznym.

2. Dwór jako ośrodek władzy i kultury.

3. Uroczystości dworskie jako manifestacja władzy.

4. Miłość dworna jako stały i jednocześnie zmienny element życia dworskiego.

5. Ideał rycerza a ideał dworaka,

6. Zmiany w prawodawstwie i wymiarze sprawiedliwości.

7. Tolerancja religijna - teoria i rzeczywistość w obliczu reformacji i kontrreformacji.

Literatura:

- Baszkiewicz J., Francuski absolutyzm XVII wieku, [w:] Europa i świat w początkach epoki nowożytnej, t. II, pod red. A. Mączaka, Warszawa 1992.

- Berenger J., Tolerancja religijna w Europie w czasach nowożytnych (XV-XVIII w.), Poznań 2002.

- Bidwell A. S., Blaski i cienie parlamentaryzmu brytyjskiego, Warszawa 2004.

- Burke P., Fabrykacja Ludwika XIV, Warszawa 2011.

- Cegielski T., Absolutyzm w Prusach i Austrii, [w:] Europa i świat w epoce oświeconego absolutyzmu, pod red. J. Staszewskiego, Warszawa 1991.

- Chaunu P., Kościół, kultura i społeczeństwo. Reformacja i kontrreformacja (1517-1620), Warszawa 1980.

- Chaunu P., Cywilizacja wieku oświecenia, Warszawa 1989.

- Delumeau J., Cywilizacja odrodzenia, Warszawa 1987.

- Delumeau J., Reformy chrześcijaństwa w XVI-XVII w., Warszawa 1986.

- Europa i świat w początkach epoki nowożytnej, t. I-II, pod red. A. Mączaka, Warszawa 1991-1992

- Koranyi K., Powszechna historia państwa i prawa, t. III, 1966.

- Richet D., Władza i społeczeństwo we Francji u schyłku XVI w., [w:] Władza i społeczeństwo w XVI-XVII w. Prace ofiarowane Antoniemu Mączakowi w sześćdziesiątą rocznicę urodzin, Warszawa 1989.

- Sczaniecki M., Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1973.

- Serczyk W. A., Absolutyzm w Rosji, [w:] Europa i świat w epoce oświeconego absolutyzmu, pod red. J. Staszewskiego, Warszawa 1991.

- Szlachta B., Konstytucjonalizm czy absolutyzm? Szkice z francuskiej myśli politycznej XVI w., Kraków 2005.

- Todd J. M., Reformacja, Warszawa 1974.

Efekty uczenia się:

Student orientuje się w zmianach jakie zachodziły w kulturze i cywilizacji europejskiej na przestrzeni epoki nowożytnej.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny jest uczestnictwo w wykładach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)